تفاوت میان نسخههای «حنا»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۷: | سطر ۷: | ||
=== مشخصات گیاهشناختی === | === مشخصات گیاهشناختی === | ||
این گیاه درختچهای بـه ارتفـاع حدود 2 متر و شاخههای جوان 4 گوش است. برگها تخم مرغی یا نیزهای پهن با نوک تیز یا نیشکدار، در پایین باریک و به دمبرگ کوتاه تبدیل | این گیاه درختچهای بـه ارتفـاع حدود 2 متر و شاخههای جوان 4 گوش است. برگها تخم مرغی یا نیزهای پهن با نوک تیز یا نیشکدار، در پایین باریک و به دمبرگ کوتاه تبدیل میشوند. طول برگها 20 تا 36 و عرض 10 تا 13 میلیمتر است. پودر همین برگها، حنا را تشکیل میدهد. گل آذین خوشهای، به طول 9 تا 12.5 سانتیمتر، دمگلها به طول 1 تا 3 میلیمتر. گل بنه سپری به طول 1 میلیمتر، کاسبرگها تخم مرغی تا مثلثی و نوک تیز به طول 2.5 تا 3 و عرض 1.5 تا 2 میلیمتر، بدون کاسبرگ فرعی. گلبرگها سفید و یا زرد کم رنگ، کلیوی، چروکیده، به طول 4 تا 5 و عرض 3 تا 4.6 میلیمتر، بلندتر از کاسبرگها. پرچمها 8 تایی، متقابل با کاسبرگها، به طول 4 تا 6 میلیمتر. تخمدان کروی به قطر 1 تا 2 میلیمتر؛ خامه گوشتی به طول 4 تا 5 میلیمتر؛ کلاله ساده. کپسول کروی به قطر 4 تا 6 میلیمتر که درون این کپسولها دانههای مخروطی تا سه گوش قهوهای قرار گرفتهاند بدون کرک به طول 2 و عرض 1.5 میلیمتر. موسم گلدهی این گیاه اوایل بهار تا اوایل پاییز است. پراکندگی جغرافیایی آن در ایران، پاکستان، هند، نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری شرق آفریقا و جنوب آسیاست.<ref>یوسف نعنایی، صدیقه (1389). ''فلور ایران: تیره حنا (Lythraceae)''. تهران: مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. صص4و6.</ref> پراکندگی در ایران در مناطق مرکز و جنوب و جنوب شرقی است. بیشترین مناطق شامل بم، جیرفت دلگان است. این گیاه میتواند دوبار در تابستان و یک بار در زمستان درو شود. . تهیه و تولید پودر حنا در ایران محدود به استان یزد بوده که به دلیلنزدیکی آن به کرمان و خشکی هوا این صنعت در آنجا رواج یافته است.(علائی یزدی ص 32) | ||
حنا با حنای مجنون ([[وسمه]]) که به رنگ آبی تیره است متفاوت است. | حنا با حنای مجنون ([[وسمه]]) که به رنگ آبی تیره است متفاوت است. | ||
سطر ۱۴: | سطر ۱۴: | ||
حنا یکی از گیاهانی است که طی قرون متمادی مورد توجه حکمای طب سنتی بوده است و در کتب متعدد شـرح آن ذکـر شده است. از طرفی استفاده از حنا در مراسم و آداب مذهبی و بعضاً توصیههایی که از بزرگان دین در مورد مصرف حنا آمـده است، موجب شده تا برخی از دانشمندان طب سنتی حنـا را بـا عنوان «سید ریاحین» یاد کنند و با این عبارت اهمیت حنا را در مقایسه با سایر گیاهان یادآوری نمایند. حنا خواص درمانی فراوانی داشته و آن را به تنهایی و یا همراه با روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون، روغنهای حیوانی، سرکه، زعفران، عسل، موم و... جهت درمان انواع بیماریها از درد عضلانی و ناخنهای شکننده گرفته تا بیماریهایی همچون جذام، وبا و بیماریهای اعصاب مورد مصرف قرار میدادند.<ref>سودآور فرمانفرمائیان (1381). هفت قلم آرایش ـ لوازم آرایش ایرانیان. ترجمه مژگان محمدیان نبینی. ''کتاب ماه هنر''. شماره 45-46. صص120-123.</ref>طبیعت حنا سرد و خشک است. حنا مصرف خارجی داشته و جهت درمان بیماریهای پوستی مختلف نظیر خشک کردن زخمهای ترشحدار، درمان جرب (تا حدودی معادل اگزما) و همچنین درمان زخمهای گوشه ناخن تجویز میشده است. حنا یکی از گیاهان مؤثر در درمان آبله و جذام بوده و به طرق مختلفـی در درمان این بیماریها به کار میرفته است. آب جوشانده آن در درمان سوختگی به کار میرفته و نیز در درمان زخمهای دهان موثر بوده است.<ref name=":3" /> | حنا یکی از گیاهانی است که طی قرون متمادی مورد توجه حکمای طب سنتی بوده است و در کتب متعدد شـرح آن ذکـر شده است. از طرفی استفاده از حنا در مراسم و آداب مذهبی و بعضاً توصیههایی که از بزرگان دین در مورد مصرف حنا آمـده است، موجب شده تا برخی از دانشمندان طب سنتی حنـا را بـا عنوان «سید ریاحین» یاد کنند و با این عبارت اهمیت حنا را در مقایسه با سایر گیاهان یادآوری نمایند. حنا خواص درمانی فراوانی داشته و آن را به تنهایی و یا همراه با روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون، روغنهای حیوانی، سرکه، زعفران، عسل، موم و... جهت درمان انواع بیماریها از درد عضلانی و ناخنهای شکننده گرفته تا بیماریهایی همچون جذام، وبا و بیماریهای اعصاب مورد مصرف قرار میدادند.<ref>سودآور فرمانفرمائیان (1381). هفت قلم آرایش ـ لوازم آرایش ایرانیان. ترجمه مژگان محمدیان نبینی. ''کتاب ماه هنر''. شماره 45-46. صص120-123.</ref>طبیعت حنا سرد و خشک است. حنا مصرف خارجی داشته و جهت درمان بیماریهای پوستی مختلف نظیر خشک کردن زخمهای ترشحدار، درمان جرب (تا حدودی معادل اگزما) و همچنین درمان زخمهای گوشه ناخن تجویز میشده است. حنا یکی از گیاهان مؤثر در درمان آبله و جذام بوده و به طرق مختلفـی در درمان این بیماریها به کار میرفته است. آب جوشانده آن در درمان سوختگی به کار میرفته و نیز در درمان زخمهای دهان موثر بوده است.<ref name=":3" /> | ||
در رفع سردرد کاربرد داشته است. در کتب طب سنتی در موارد متعددی به ضمادهایی از حنا اشاره شده کـه بـرای رفـع انـواع صُداع (سردرد) به کار میرفتهاند.حنا گذاشتن مخصوصاً در زمستان فقط برای آرایش کردن نبوده بلکه به منظور جلوگیری از ترک خوردن پوست انجام میشده است. | در رفع سردرد کاربرد داشته است. در کتب طب سنتی در موارد متعددی به ضمادهایی از حنا اشاره شده کـه بـرای رفـع انـواع صُداع (سردرد) به کار میرفتهاند. حنا گذاشتن مخصوصاً در زمستان فقط برای آرایش کردن نبوده بلکه به منظور جلوگیری از ترک خوردن پوست انجام میشده است. | ||
حِنّا سرد و خشک است و قابض است،<ref name=":3">الهروی، موفق الدین ابومنصور علی (1346). ''الابنیه عن حقائق الادویه یا روضة الانس و منعقد المنفس''. به تصحیح احمد بهمنیار. به کوشش حسین محبوبی اردکانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص112.</ref> با قطران و روغن زیتون جهت رویانیدن موی سر استفاده میشده. ترکیب آن با عسل و کتیرا جهت تقویت مغز مورد استفاده قرار | حِنّا سرد و خشک است و قابض است،<ref name=":3">الهروی، موفق الدین ابومنصور علی (1346). ''الابنیه عن حقائق الادویه یا روضة الانس و منعقد المنفس''. به تصحیح احمد بهمنیار. به کوشش حسین محبوبی اردکانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص112.</ref>با قطران و روغن زیتون جهت رویانیدن موی سر استفاده میشده. ترکیب آن با عسل و کتیرا جهت تقویت مغز مورد استفاده قرار میگرفته است.<ref>تنکابنی، سیدمحمدمومن (1387). ''تحفة المومنین''. تصحیح و تحقیق روجا رحیمی، محمدرضا شمس اردکانی، فاطمه فرجادمند. تهران: مؤسسه نشر شهر. صص165-166.</ref> | ||
نباتیست ساقش بقدر نیم زرع و سرخ و برگش شبیه به برگ مورد و عریضتر از آن و نرم و گلش سرخ مایل به سفیدی و فاغیه نامند و خوشبو و در سالی دو بار گل میکند.<ref>تنکابنی، سیدمحمدمومن (1387). ''تحفة المومنین''. تصحیح و تحقیق روجا رحیمی، محمدرضا شمس اردکانی، فاطمه فرجادمند. تهران: مؤسسه نشر شهر. ص 165.</ref> | نباتیست ساقش بقدر نیم زرع و سرخ و برگش شبیه به برگ مورد و عریضتر از آن و نرم و گلش سرخ مایل به سفیدی و فاغیه نامند و خوشبو و در سالی دو بار گل میکند.<ref>تنکابنی، سیدمحمدمومن (1387). ''تحفة المومنین''. تصحیح و تحقیق روجا رحیمی، محمدرضا شمس اردکانی، فاطمه فرجادمند. تهران: مؤسسه نشر شهر. ص 165.</ref> |
نسخهٔ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۱۰
حنا (در عربی فارسی /ḥanā/ در عربی/ḥennā/) بـا نام علمی Lawsonia inermis L. از خانواده حنائیان (Lythraceae) است.[۱]
تاریخچه
استفاده از حنا به عنوان یک ماده دارویی یا آرایشی به 5000 سال قبل برمیگردد. این گیاه از گذشته بسیار دور در مشرق زمین برای زیبایی و حفظ سلامت به کار میرفت. برخی از باستانشناسان بر این باورند که مردم مصر اولین استفادهکنندگان از این گیاه بودهاند، ولی برخی دیگر هندیان را پیشگام در این راه میدانند. در مصر اشراف از آن استفاده آرایشی میکردند و کارگران استفاده دارویی.[۲] حمله اعراب مسلمان به ایران سبب آشنایی ایرانیان با این گیاه شد؛ ولی با نفوذ اروپاییها، استفاده از آن محدود شد.
مشخصات گیاهشناختی
این گیاه درختچهای بـه ارتفـاع حدود 2 متر و شاخههای جوان 4 گوش است. برگها تخم مرغی یا نیزهای پهن با نوک تیز یا نیشکدار، در پایین باریک و به دمبرگ کوتاه تبدیل میشوند. طول برگها 20 تا 36 و عرض 10 تا 13 میلیمتر است. پودر همین برگها، حنا را تشکیل میدهد. گل آذین خوشهای، به طول 9 تا 12.5 سانتیمتر، دمگلها به طول 1 تا 3 میلیمتر. گل بنه سپری به طول 1 میلیمتر، کاسبرگها تخم مرغی تا مثلثی و نوک تیز به طول 2.5 تا 3 و عرض 1.5 تا 2 میلیمتر، بدون کاسبرگ فرعی. گلبرگها سفید و یا زرد کم رنگ، کلیوی، چروکیده، به طول 4 تا 5 و عرض 3 تا 4.6 میلیمتر، بلندتر از کاسبرگها. پرچمها 8 تایی، متقابل با کاسبرگها، به طول 4 تا 6 میلیمتر. تخمدان کروی به قطر 1 تا 2 میلیمتر؛ خامه گوشتی به طول 4 تا 5 میلیمتر؛ کلاله ساده. کپسول کروی به قطر 4 تا 6 میلیمتر که درون این کپسولها دانههای مخروطی تا سه گوش قهوهای قرار گرفتهاند بدون کرک به طول 2 و عرض 1.5 میلیمتر. موسم گلدهی این گیاه اوایل بهار تا اوایل پاییز است. پراکندگی جغرافیایی آن در ایران، پاکستان، هند، نواحی گرمسیری و نیمه گرمسیری شرق آفریقا و جنوب آسیاست.[۳] پراکندگی در ایران در مناطق مرکز و جنوب و جنوب شرقی است. بیشترین مناطق شامل بم، جیرفت دلگان است. این گیاه میتواند دوبار در تابستان و یک بار در زمستان درو شود. . تهیه و تولید پودر حنا در ایران محدود به استان یزد بوده که به دلیلنزدیکی آن به کرمان و خشکی هوا این صنعت در آنجا رواج یافته است.(علائی یزدی ص 32)
حنا با حنای مجنون (وسمه) که به رنگ آبی تیره است متفاوت است.
خواص حنا در طب سنتی
حنا یکی از گیاهانی است که طی قرون متمادی مورد توجه حکمای طب سنتی بوده است و در کتب متعدد شـرح آن ذکـر شده است. از طرفی استفاده از حنا در مراسم و آداب مذهبی و بعضاً توصیههایی که از بزرگان دین در مورد مصرف حنا آمـده است، موجب شده تا برخی از دانشمندان طب سنتی حنـا را بـا عنوان «سید ریاحین» یاد کنند و با این عبارت اهمیت حنا را در مقایسه با سایر گیاهان یادآوری نمایند. حنا خواص درمانی فراوانی داشته و آن را به تنهایی و یا همراه با روغنهای گیاهی مانند روغن زیتون، روغنهای حیوانی، سرکه، زعفران، عسل، موم و... جهت درمان انواع بیماریها از درد عضلانی و ناخنهای شکننده گرفته تا بیماریهایی همچون جذام، وبا و بیماریهای اعصاب مورد مصرف قرار میدادند.[۴]طبیعت حنا سرد و خشک است. حنا مصرف خارجی داشته و جهت درمان بیماریهای پوستی مختلف نظیر خشک کردن زخمهای ترشحدار، درمان جرب (تا حدودی معادل اگزما) و همچنین درمان زخمهای گوشه ناخن تجویز میشده است. حنا یکی از گیاهان مؤثر در درمان آبله و جذام بوده و به طرق مختلفـی در درمان این بیماریها به کار میرفته است. آب جوشانده آن در درمان سوختگی به کار میرفته و نیز در درمان زخمهای دهان موثر بوده است.[۵]
در رفع سردرد کاربرد داشته است. در کتب طب سنتی در موارد متعددی به ضمادهایی از حنا اشاره شده کـه بـرای رفـع انـواع صُداع (سردرد) به کار میرفتهاند. حنا گذاشتن مخصوصاً در زمستان فقط برای آرایش کردن نبوده بلکه به منظور جلوگیری از ترک خوردن پوست انجام میشده است.
حِنّا سرد و خشک است و قابض است،[۵]با قطران و روغن زیتون جهت رویانیدن موی سر استفاده میشده. ترکیب آن با عسل و کتیرا جهت تقویت مغز مورد استفاده قرار میگرفته است.[۶]
نباتیست ساقش بقدر نیم زرع و سرخ و برگش شبیه به برگ مورد و عریضتر از آن و نرم و گلش سرخ مایل به سفیدی و فاغیه نامند و خوشبو و در سالی دو بار گل میکند.[۷]
حنا سرد و خشک است در درجه اولی. آماس را که ماده او گرمی باشد بنشاند و قابض است. و اگر حنا را بپزند و بر موضعی که بر آتش سوخته باشد بنهند منفعت کند، زیرا که در وی قوت تجفیف است بیآنکه درد کند و اذی رساند و سودمند است و گل حنا در سردی و گرمی معتدل است و آماسها را بنشاند. روغن حنا نیز ورمها را بنشاند.[۸]
حنای یزد[۹]و کرمان[۱۰]از بهترین انواع حنا هستند.
فیتوشیمی
مهمترین ماده فعال گیاه حنا Lawsone، لاوسون (2- هیدروکسی – 4، 1- نفتوکینون) است که یک ترکیب رنگی است. لاسون در حالت طبیعی، تا هنگامی که برگ چیده نشده است، رنگی به نظر نمیرسد. اما به محض جدا شدن از درخت و قرار گرفتن در نور خورشید و هوا تبدیل به مادهای جدید میشود که دارای رنگ قرمز است. خاصیت محافظتکننده کبدی، فعالیت ضد دیابت، اثر تنظیمکننده سیستم ایمنی بدن، اثرات آنتی اکسیدان، اثر ضد باکتری دارد. این اثر مربوط به وجود ترکیبات نفتوکینونی در گیاه حنا است. عصاره آبی برگهای حنا اثرات ضد باکتریایی قابل توجهی از خود نشان میدهند.
اثر ضد قارچی، فعالیت ضد درد، در طب سنتی عرب در درمان درد و تب
فعالیت ضد التهابی، اثر التیام زخم
میکروارگانیسمهایی که باعث عفونت زخم سوختگی میشوند را مهار کنند.
اثر افزایشدهنده حافظه
باعث افزایش حافظه، کاهش اضطراب و افسردگی میشود و همچنین از طریق تعدیل میزان سروتونین و نوراپی نفرین به خلق و خوی و رفتار نیز تأثیر میگذارد.[۱]
استفاده آرایشی
حنا مورد مصرف مردان و زنان هردو بوده. مردان موهای سر و صورت و دست و پا را با آن رنگ میکردند و زنان معمولاً موهای سر و گاهی تمام دست و پا و زمانی فقط قسمتی از آن را مانند ناخنها، یا کف دست و پا، یا پشت آن را با حنا رنگین میساختند.[۱۱]استفاده پی در پی از حنا، موجب خشکی و شکسته شدن مو میشود. از این جهت از حنا، سه یا چهار ماه یک بار باید استفاده شود. برای استفاده بیشتر و به منظور کاهش دادن مواد آسیبزای حنا، آن را با آب کافی رقیق میکنند و هم میزنند، تا مواد قابل حل در آب حل شده و مواد غیرقابل حل آسیبدهنده رسوب کند. بعد موی شسته را با آب حنا به طور کامل آغشته میکنند، بعد آب میکشند. حنا به مو شفافیت و حالت میدهد.[۹]میزان قرمز شدن و رنگ گرفتن پوست و مو به دو عامل بستگی دارد. یکی ساختمان مو و دیگر ترکیبات شیمیایی حنا. میزان قرمز شدن رنگ مو، بستگی به طبیعت رنگدانههایی دارد که در داخل ساختمان مو موجود است، به همین دلیل میزان تیره و روشنی رنگ مسئله قابل پیشبینی نیست. موهای طبیعی و سالم رنگ قرمز زیبا به خود میگیرند، ولی موهای سفید یا موهای خشک و شکننده رنگهای متفاوت به خود میگیرند، زیرا بازتاب ماده شیمیایی رنگ حنا متفاوت است.[۲]
در قدیم از حنا دو گونه استفاده میشد. یکی جهت رنگ کردن مو و دیگری، جهت ایجاد نقش و نگار بر روی پوست. برای رنگ کردن مو گاهی حنا را با برگ یا میوه گیاهان دیگر چون نیل، قهوه، میخک و لیمو مخلوط میکردند. خمیری که از مخلوط کردن حنا با این گیاهان حاصل میشد، برای رنگ کردن مو به کار میبردند. برای کشیدن نقش و نگار با حنا بر روی پوست، مقدار بسیار کم شکر و روغن به حنا اضافه میکردند، تا رنگ اثر و دوام بیشتری پیدا کند. در ایران، مصر و ترکیه هنوز در برخی از شهرهای کوچک و روستاها، قبل از مراسم ازدواج، مراسم حنابندان برگزار میگردد. در مراسم حنابندان نه تنها عروس بلکه دیگر دختران جوان و زنان همراه با عروس بر دست و پای خود حنا میببندند.
گاه با حنا نقشهاى خاصى در كف دست، پا و ساير بخشهاى بدن رسم مىكردند. اين نقوش را «نگار» و اين كار را «نگاربندى» مىگفتند. براى نگاربندى از سنگ حنابندان استفاده مىكردند.
*** در حال تکمیل
منابع
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ بالائی کهنموئی و دیگران (1398). بررسی گیاه حنا در طب سنتی ایران و مطالعات جدید. طب سنتی اسلام و ايران. سال 10. شماره 1. صص58-63.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ خزائلی، عذرا (1387). فرهنگنامه آرایش: واژهنامه توصیفی مواد، ابزار و اصطلاحات آرایشی. ترجمه و تالیف عذرا خزائلی، اسعد صالحی. تهران: بال. صص118-122.
- ↑ یوسف نعنایی، صدیقه (1389). فلور ایران: تیره حنا (Lythraceae). تهران: مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع. صص4و6.
- ↑ سودآور فرمانفرمائیان (1381). هفت قلم آرایش ـ لوازم آرایش ایرانیان. ترجمه مژگان محمدیان نبینی. کتاب ماه هنر. شماره 45-46. صص120-123.
- ↑ ۵٫۰ ۵٫۱ الهروی، موفق الدین ابومنصور علی (1346). الابنیه عن حقائق الادویه یا روضة الانس و منعقد المنفس. به تصحیح احمد بهمنیار. به کوشش حسین محبوبی اردکانی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص112.
- ↑ تنکابنی، سیدمحمدمومن (1387). تحفة المومنین. تصحیح و تحقیق روجا رحیمی، محمدرضا شمس اردکانی، فاطمه فرجادمند. تهران: مؤسسه نشر شهر. صص165-166.
- ↑ تنکابنی، سیدمحمدمومن (1387). تحفة المومنین. تصحیح و تحقیق روجا رحیمی، محمدرضا شمس اردکانی، فاطمه فرجادمند. تهران: مؤسسه نشر شهر. ص 165.
- ↑ ابوریحان بیرونی، محمد بن احمد (1387). صیدنه. به کوشش منوچهر ستوده، ایرج افشار. ج2. تهران: دانشگاه شهید بهشتی، مرکز چاپ و انتشارات. صص827-828.
- ↑ ۹٫۰ ۹٫۱ سودآور فرمانفرمائیان (1381). هفت قلم آرایش ـ لوازم آرایش ایرانیان. ترجمه مژگان محمدیان نبینی. کتاب ماه هنر. شماره 45-46. صص120-123.
- ↑ جمالزاده، محمدعلى (1362). گنج شايگان، يا، اوضاع اقتصادى ايران. تهران. ص 26.
- ↑ سمسار، محمد حسن (1342). آرایش و هنر. هنر و مردم. بهمن 1342. شماره 16. صص35-36.