گزارش یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیش از یک دهه است که هر ساله به مناسبت هفته پژوهش از آثار برگزیده در حوزه های علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم آرشیوی و اسناد، ایران شناسی و اسلام شناسی و تاریخ شفاهی و از سال دهم ایده­های نوآورانه نیز در قالب های کتاب، طرح پژوهشی و پایان نامه تقدیر به عمل می آورد. امسال نیز یازدهمین دوره این جشنواره با شعار آینده روشن با پژوهش اثربخش به همت معاونت پژوهش و منابع دیجیتال و اداره کل پژوهش و آموزش سازمان و با همکاری سایر معاونتها و ادارات سازمان به ریاست اشرف بروجردی برگزار شد. دکتر نرگس نشاط دبیر علمی و دکتر حسن مقدس زاده دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره بودند.

جشنواره یازدهم در تاریخ 1399/8/9 برای ارسال آثار فراخوان داد و مهلت ارسال آثار  تا 1399/9/30تعیین شد.

برنامه های جشنواره یازدهم از 22 آذرماه با مراسم افتتاحیه کار خود را آغاز نمود و با 16 نشست علمی، 40 سخنرانی و همچنین برگزاری 4 کارگاه آموزشی در 24 دیماه با نشست اختتامیه به کار خود پایان داد. 

در مجموع 113 اثر به دبیرخانه ارسال شد که شامل: 26 کتاب، 34 رساله دکترا، 22 پایان نامه کارشناسی ارشد، 20 طرح پژوهشی و 11 ایده نوآورانه بود. آثار پس از جمع آوری توسط دبیرخانه جهت تعیین داور به کمیته علمی ارجاع داده شد و داوران توسط این کمیته به صورت کاملا تخصصی انتخاب شدند. هر اثر برای دو داور ارسال شد که در صورت وجود اختلاف معنادار بین نظرات داوران، اثر برای داور سوم ارسال شد و در نهایت نتایج در کمیته علمی و سپس شورای سیاستگذاری مطرح و برگزیدگان جشنواره مشخص شدند.

در این جشنواره با توجه به اینکه نمره بالای 85 از 100 نمره برای کسب عنوان برگزیده و نمره بین 80 تا 85 برای کسب رتبه شایسته تقدیر لازم بود، در بخش کتاب و پایان نامه ارشد هیچ اثری حائز شرایط به عنوان برگزیده و شایسته تقدیر نگردید.

  • در بخش رساله دکترا،

پایان نامه خانم الهه حسینی  با عنوان “چهارچوب معنایی برای یکپارچه سازی و بازیابی معنایی اشیای محتوایی وبی: رویکرد داده های پیوندی در بافت سرطان“توانست به عنوان اثر برگزیده انتخاب شود.

همچنین رساله دکترای دکتر المیرا کریمی با عنوان “طراحی مدل مفهومی بایابی اطلاعات کاربرمدار مبتنی بر هستی شناسی (مورد مطالعه پایگاه پایان نامه های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران) به عنوان اثر شایسته تقدیر برگزیده شد.

  • در بخش طرح‌­های پژوهشی

طرح دکتر مهدی علیپور حافظی با همکاری علیرضا انتهایی، مهدیه بهمن آبادی، افسانه تیموری خانی، زهرا حداد، حمیده دستجردی، حمیدرضا رادفر و ندا محلوجی با عنوان “دستنامه کاربردی مدیریت منابع دیجیتال زاد” و همچنین طرح پژوهشی دکتر اکرم فتحیان دستجردی با عنوان “طراحی الگوی هستان شناسی فراداده ای برای مدلسازی و بازنمون معنایی مقالات نشریات علمی در پایگاه رایسست” به عنوان اثر شایسته تقدیر انتخاب شدند.

  • در بخش ایده‌­ها

ایده میلاد روشنی با عنوان “طراحی پلتفرم خدمات فریلنسینگ (آزادکاری) علمی، پژوهشی و کاربردی توسط کتابداران و متخصصان” به عنوان ایده شایسته تقدیر برگزیده شد.

  •  تقدیر از پژوهشگران سازمان

در دو بخش اعضای هیئت علمی و کارکنان پرداخت که در بخش اعضای هیئت علمی دکتر علی محمد طرفداری، عضو هیئت علمی و مدیر گروه پژوهش‌های اسلام شناسی و ایران شناسی و در بخش کارکنان نیز امین محمدی، کارشناس پژوهشی شاغل در پژوهشکده اسناد و میثم صادقی ساروکلایی، کارشناس آزمایشگاه معاونت اسناد سازمان به عنوان پژوهشگران برتر انتخاب شدند. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.