سخن نخست

درمیان تکاپوهای معنادار حیات بشری، فرایند پژوهش والاترین فرازی است که در کنار دشواری‌های آن لذت بردن از تلاطم‌های پرحضیض و تعالی را به ارمغان می‌آورد و  روح فرد را صیقل می‌دهد، معنای زندگی جهت دار را تحقق می‌بخشد و عقل را در سنجیدن یاری می‌دهد.
بی‌تردید اصلی‌ترین نیاز پژوهیدن، اخذ اخبار و اطلاعاتی است که انسان را از دوباره کاری باز می‌دارد و در جهت‌دهی به پژوهش‌های کاربردی موثر عمل می‌کند. 
آنچه مسلم است کسب اطلاعات و اخبار، فراهم‌آوری و پردازش، تولید و عرضه آنها از مهمترین اقدامات معاونت پژوهشی است و در گام نخست پس از طراحی اولویت‌ها، جهت‌دهی به پژوهش‌های پژوهشگران فرهیخته علمی می‌تواند با ذخیره‌سازی و اطلاع‌رسانی گام دیگر را برای سازماندهی اخبار بردارد. از این رو گاهنامه پژوهان می‌تواند قدمی موثر و تلاشی پرثمر برای بازنمایی تکاپوی اعضای هیات علمی و مجموعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران باشد.
آنچه مسلم است رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهمترین و موثرترین مرجع علمی کشور در کنار دهها فعالیت تعریف‌شده، تولید علم نافع و دسترس‌پذیری دستاوردهای علمی کشور و گاه مقایسه آن با سایر مراکز علمی مرتبط با نظام اسنادی و کتابخانه‌ای جهان است. بنابراین می‌توان با اذعان به وضعیت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در فراهم‌آوری اطلاعات و پردازش آنها همواره سهم به‌سزایی در تولید علم و اثربخش آن در میان لایه‌های مختلف اجتماعی و از همه مهمتر گسترش دانایی در میان نخبگان جامعه علمی و مراکز دانشگاهی داشته باشد.
بر همین اساس معاونت پژوهش و منابع دیجیتال کوشیده است تا با طراحی و بهره‌برداری از گاهنامه پژوهان تلاشی مثمرثمر برای معرفی فعالیتهای معاونت پژوهش و منابع دیجیتال و حفظ دستاوردهای علمی و فعالیت‌های ادارات و گروههای پژوهشی این معاونت انجام وظیفه نماید. خرسندیم همواره در این طریق پر صعوبت از راهنمایی‌ها و ارشادات و کمک‌های علمی شما بهره گیریم. بی‌تردید هیچ توفیقی بی‌مدد خداوند تبارک و تعالی وجود ندارد و از این رهگذار با مدد الهی منتظر پیشنهادات و انتقادات سازنده شما هستیم. 


فاطمه جان احمدی 
معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.