تفاوت میان نسخه‌های «خاله رو رو»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۱: سطر ۱:
[[پرونده:خاله رو رو.jpg|بندانگشتی|نمایش خاله رو رو]]
[[پرونده:خاله رو رو.jpg|بندانگشتی|نمایش خاله رو رو]]
خاله رو رو  /xɑle rowrow/ نام نمایشنامه ای است فولکلور که دردوره قاجار در منازل و مجالس زنانه اجرا می‌شد. در فرهنگ عامیانه به زن باردار در ماه نهم خاله رو رو گویند.
خاله رو رو  /xɑle rowrow/ نام نمایشنامه ای است عامیانه که دردوره قاجار در منازل و مجالس زنانه اجرا می‌شد. امروزه در فرهنگ عامیانه به زن باردار در ماه نهم خاله رو رو گویند.


{{TOClimit}}
{{TOClimit}}


===موضوع نمایش===
===موضوع نمایش===
این نمایش در دوره قاجار توسط بازیگران مطرب حرفه ای در مجالس زنانه مانند [[عروسی]] و ختنه سوران و مهمانیها اجرا میشد. داستان نمایش درباره دختری است که به یکی از جوانان محله دل می‌بندد. از وی باردار می‌شود و از ترس رسوایی با وی ازدواج کرده ولی همسرش پس از مدت کوتاهی وی را ترک می‌کند. او میهمانی‌ای ترتیب داده و شکم برآمده، پرده از رازش برمی دارد.  
یکی از معروفترین بازیهای نمایشی رایج  و خانگی در اغلب شهرها این نمایش «خاله رو رو»  یا «خاله مو مو » بود. این نمایش در دوره قاجار توسط زنان خوش سر و زبان و زنده دل یا توسط بازیگران مطرب حرفه ای در مجالس زنانه مانند [[عروسی]] و ختنه سوران و مهمانیها اجرا میشد. در هیچیک از روایات این بازی دیباچه و توضیحی درباره مضمون آن داده نمیشود، ولی عمدتا طنزی کنایه آمیز درباره زنانی است که هوسبازند. شاید اصطلاح خاله رو رو نیز از همین رو انتخاب شده باشد، زیرا  زنی را در نظر می آورد که هر ساعت به جایی میرود و هر دم با مردی ارتباط دارد و مانند روروک دائم در حرکت است<ref>انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم.(1352). ''بازیهای نمایشی''. بی جا.</ref>.


داستان این گونه آغاز می ­شود و تا زایمان عروس ادامه می ­یابد. بازی در یک اتاق پنج دری انجام می ­شود. بازیگران در وسط اتاق بازی می­ کنند و تماشاگران که مهمانان «خاله رو رو » محسوب می­ شوند دور تا دور اتاق می­ نشینند.  بدون آنکه پرده تعویض شود، هر نشست و برخاست، نشانگر گذشت مدت زمانی برابر یک ماه است. خاله رو رو که زن جوانی است آرایشی غلیظ دارد و [[چادر نماز]] به هم پیچیده ای را مچاله کرده و در زیر لباس بر روی شکم بسته است. بقیه بازیگران عبارتند از آکلثوم یا آغا کلثوم (کلفت خانه)، خاله خانم (خاله خاله رو رو)، زیورخانم (ماما) و خرِ [[ماما]] که زنی است لاغر و ناتوان، با بالشی بر پشت که چهاردست و پا راه می ­رود. در این نمایش که به صورت اشعار عامیانه اجرا می ­شده مدام این ترجیع بند تکرار می ­شود.  
تعداد بازیگران در شهرهای مختلف تفاوت میکرد و کم و زیاد میشد. ولی به طور عادی از سه چهار نفر کمتر نمیشد. یکی خاله رو رو  بود و یکی خاله که لقب عمومی زنان کهنسال و مو سپید بوده است،  یکی ماما  یکی هم  کسی که ضرب و آهنگ میزد. البته جمعیت در مکالمات شرکت میکردند و کف و بشکن میزدند. خاله رو رو که زن جوانی است آرایشی غلیظ داشت و [[چادر نماز]] یا ملحفه به هم پیچیده ای را مچاله کرده و در زیر لباس بر روی شکم میبست.<ref>کتیرایی، محمود (1378). از خشت تا خشت. تهران: ثالث.</ref>  او ابتدا بلند میشد و آرام آرام میرقصید و به همراه ساز و ضرب میخواند.
 
نمایش مجموعه ای از سوال و جوابها به صورت موزون از این زن باردار است که در شهرهای مختلف به گونه های متفاوت بیان میشده است. داستان این گونه آغاز می ­شود و تا زایمان عروس ادامه می ­یابد.  
 
بازیگران در وسط اتاق مینشستند و تماشاگران که مهمانان «خاله رو رو » محسوب می­ شوند دور تا دور اتاق.  بدون آنکه پرده تعویض شود، هر نشست و برخاست، نشانگر گذشت مدت زمانی برابر یک ماه است. در یکی از گونه های این نمایش که به صورت اشعار عامیانه اجرا می ­شده مدام این ترجیع بند تکرار می ­شد<ref>بلوکباشی، علی (1346). ''خاله رو رو.''  پیام نوین. شماره 9 (فروردین).</ref>.  


خاله رو رو: خاله ماهم سراومد          مهمانان: اوفینا
خاله رو رو: خاله ماهم سراومد          مهمانان: اوفینا
سطر ۱۶: سطر ۲۰:


===منابع===
===منابع===
بلوکباشی، علی (1346). خاله رو رو.  پیام نوین. شماره 9 (فروردین).


کتیرایی، محمود (1378). از خشت تا خشت. تهران: ثالث.
 
 
نویسنده: حکمت بروجردی
[[رده:فرهنگ عامه]]
[[رده:فرهنگ عامه]]
[[رده:نمایشنامه]]
[[رده:نمایشنامه]]
[[رده:قاجار]]
[[رده:قاجار]]

نسخهٔ ‏۱۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۱، ساعت ۰۹:۵۰

نمایش خاله رو رو

خاله رو رو /xɑle rowrow/ نام نمایشنامه ای است عامیانه که دردوره قاجار در منازل و مجالس زنانه اجرا می‌شد. امروزه در فرهنگ عامیانه به زن باردار در ماه نهم خاله رو رو گویند.

موضوع نمایش

یکی از معروفترین بازیهای نمایشی رایج و خانگی در اغلب شهرها این نمایش «خاله رو رو» یا «خاله مو مو » بود. این نمایش در دوره قاجار توسط زنان خوش سر و زبان و زنده دل یا توسط بازیگران مطرب حرفه ای در مجالس زنانه مانند عروسی و ختنه سوران و مهمانیها اجرا میشد. در هیچیک از روایات این بازی دیباچه و توضیحی درباره مضمون آن داده نمیشود، ولی عمدتا طنزی کنایه آمیز درباره زنانی است که هوسبازند. شاید اصطلاح خاله رو رو نیز از همین رو انتخاب شده باشد، زیرا زنی را در نظر می آورد که هر ساعت به جایی میرود و هر دم با مردی ارتباط دارد و مانند روروک دائم در حرکت است[۱].

تعداد بازیگران در شهرهای مختلف تفاوت میکرد و کم و زیاد میشد. ولی به طور عادی از سه چهار نفر کمتر نمیشد. یکی خاله رو رو بود و یکی خاله که لقب عمومی زنان کهنسال و مو سپید بوده است، یکی ماما یکی هم کسی که ضرب و آهنگ میزد. البته جمعیت در مکالمات شرکت میکردند و کف و بشکن میزدند. خاله رو رو که زن جوانی است آرایشی غلیظ داشت و چادر نماز یا ملحفه به هم پیچیده ای را مچاله کرده و در زیر لباس بر روی شکم میبست.[۲] او ابتدا بلند میشد و آرام آرام میرقصید و به همراه ساز و ضرب میخواند.

نمایش مجموعه ای از سوال و جوابها به صورت موزون از این زن باردار است که در شهرهای مختلف به گونه های متفاوت بیان میشده است. داستان این گونه آغاز می ­شود و تا زایمان عروس ادامه می ­یابد.

بازیگران در وسط اتاق مینشستند و تماشاگران که مهمانان «خاله رو رو » محسوب می­ شوند دور تا دور اتاق. بدون آنکه پرده تعویض شود، هر نشست و برخاست، نشانگر گذشت مدت زمانی برابر یک ماه است. در یکی از گونه های این نمایش که به صورت اشعار عامیانه اجرا می ­شده مدام این ترجیع بند تکرار می ­شد[۳].

خاله رو رو: خاله ماهم سراومد مهمانان: اوفینا

خاله رورو: خاله باباش نیومد مهمانان: اوفینا

این نمایشنامه حاکی از مشکلاتی است که زنان در اثر بی­ مسئولیتی مردان بدان دچار می­ شوند.

منابع

نویسنده: حکمت بروجردی

  1. انجوی شیرازی، سید ابوالقاسم.(1352). بازیهای نمایشی. بی جا.
  2. کتیرایی، محمود (1378). از خشت تا خشت. تهران: ثالث.
  3. بلوکباشی، علی (1346). خاله رو رو. پیام نوین. شماره 9 (فروردین).