تفاوت میان نسخههای «کلاغی»
Boroujerdi (بحث | مشارکتها) |
Boroujerdi (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۲: | سطر ۲: | ||
کلاغی/kælaqi/ | کلاغی/kælaqi/ | ||
{{TOClimit}} | {{TOClimit}} | ||
=== تعریف === | |||
دستمال سیاه ابریشمی با خطوط رنگارنگ در حاشیه که از قطر تاب میخورد و به صورت عمامه دور سر یچیده می شود. | |||
===انواع=== | ===انواع=== | ||
بافته ای از ابریشم مصنوعی یا طبیعی رنگ شده که در «اسکویه» ـ شهرستان کوچکی در شمال تبریزـ بافته و به نواحی دیگر مخصوصا کردستان فرستاده میشد. این واژه به [[روسری]] بزرگی از این نوع پارچه که بر روی [[چارقد]] | سیاه دستمال یا کلاغی بافته ای از ابریشم مصنوعی یا طبیعی رنگ شده که در «اسکویه» ـ شهرستان کوچکی در شمال تبریزـ بافته و به نواحی دیگر مخصوصا کردستان فرستاده میشد. این واژه به [[روسری]] بزرگی از این نوع پارچه که بر روی [[چارقد]] یا عرقچین سرصاف کوتاهی با مختصر حاشیه دوزی پیچانده شده یا روی کلاه بند داری پیچیده میشود نیز اطلاق میشود. از آنجا که غالبا رنگ آن سیاه بود کلاغی خوانده میشود. عمدتا زنان کرد و گاهی نیز مردان نیز آن را می پوشند. این سرپوش در بعضی شهرستانها بویژه در میان کردها و لرها بسیار بزرگ بوده و سر زنان را بزرگ می کند به گونه ای که بی شباهت به عمامه نیست. هم اکنون نیز لرها و کردها در شهرها و روستاها از کلاغی استفاده می کنند. همچنین به [[چارقد]] بسیار بزرگی که به روش باتیک نقاشی شده و ریشه دار است کلاغی گفته میشود. این پارچه ها در ترکمن صحرا کاربرد [[روسری]] دارد. پوشش سر زنان عشایر لر کوچک شامل سه [[چارقد]] کلاغی است. | ||
منابع | === منابع === | ||
آبادی باویل، محمد (1357). ظرائف و طرائف با مضاف و منسوبهای شهرهای اسلامی و پیرامون. تبریز: انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی. | آبادی باویل، محمد (1357). ظرائف و طرائف با مضاف و منسوبهای شهرهای اسلامی و پیرامون. تبریز: انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی. | ||
ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزه ها و فرهنگ عامه. | ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزه ها و فرهنگ عامه. | ||
غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. | غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. | ||
مستوفی، عبدالله (1324). شرح زندگانی من. ج 1. تهران: علمی. | مستوفی، عبدالله (1324). شرح زندگانی من. ج 1. تهران: علمی. | ||
[[رده:پوشاک زنانه]] | [[رده:پوشاک زنانه]] | ||
[[رده:پوشش سر]] | [[رده:پوشش سر]] |
نسخهٔ ۲۷ آوریل ۲۰۲۱، ساعت ۱۰:۲۹
کلاغی/kælaqi/
تعریف
دستمال سیاه ابریشمی با خطوط رنگارنگ در حاشیه که از قطر تاب میخورد و به صورت عمامه دور سر یچیده می شود.
انواع
سیاه دستمال یا کلاغی بافته ای از ابریشم مصنوعی یا طبیعی رنگ شده که در «اسکویه» ـ شهرستان کوچکی در شمال تبریزـ بافته و به نواحی دیگر مخصوصا کردستان فرستاده میشد. این واژه به روسری بزرگی از این نوع پارچه که بر روی چارقد یا عرقچین سرصاف کوتاهی با مختصر حاشیه دوزی پیچانده شده یا روی کلاه بند داری پیچیده میشود نیز اطلاق میشود. از آنجا که غالبا رنگ آن سیاه بود کلاغی خوانده میشود. عمدتا زنان کرد و گاهی نیز مردان نیز آن را می پوشند. این سرپوش در بعضی شهرستانها بویژه در میان کردها و لرها بسیار بزرگ بوده و سر زنان را بزرگ می کند به گونه ای که بی شباهت به عمامه نیست. هم اکنون نیز لرها و کردها در شهرها و روستاها از کلاغی استفاده می کنند. همچنین به چارقد بسیار بزرگی که به روش باتیک نقاشی شده و ریشه دار است کلاغی گفته میشود. این پارچه ها در ترکمن صحرا کاربرد روسری دارد. پوشش سر زنان عشایر لر کوچک شامل سه چارقد کلاغی است.
منابع
آبادی باویل، محمد (1357). ظرائف و طرائف با مضاف و منسوبهای شهرهای اسلامی و پیرامون. تبریز: انجمن استادان زبان و ادبیات فارسی.
ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزه ها و فرهنگ عامه.
غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند.
مستوفی، عبدالله (1324). شرح زندگانی من. ج 1. تهران: علمی.