تفاوت میان نسخههای «کلاغی»
(صفحهای تازه حاوی « کلاغی/kælɑqi/ دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر که بر روی چارقد بسته تا موی پی...» ایجاد کرد) |
|||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
کلاغی/kælɑqi/ دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر که بر روی چارقد بسته تا موی پیشانی را که از زیر چارقد دیده می شد | کلاغی/kælɑqi/ دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر که بر روی [[چارقد]] بسته تا موی پیشانی را که از زیر چارقد دیده می شد بپوشاند. از آنجا که غالبا رنگ آن سیاه بود کلاغی خوانده می شد. | ||
{{TOClimit}} | |||
دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر بر روی چارقد بسته | === انواع === | ||
دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر که بر روی چارقد بسته می شد تا موی پیشانی را که از زیر چارقد دیده می شد بپوشاند. از آنجا که غالبا رنگ آن سیاه بود کلاغی خوانده می شد. اندازه آن در بعضی شهرستانها بویژه در میان کردها و لرها چنان بزرگ بود که سر زنان را بزرگ نشان می داد و بی شباهت به عمامه نبود. هم اکنون نیز لرها و کردها در شهرها و روستاها از کلاغی استفاده می کنند. کلاغی در بعضی مناطق چارقد بسیار بزرگی است که به روش باتیک نقاشی شده و ریشه دار است. این پارچه ها در ترکمن صحرا کاربرد روسری دارد. پوشش سر زنان عشایر لر کوچک شامل سه چارقد کلاغی است. | |||
=== منابع === | |||
ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزه ها و فرهنگ عامه. | ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزه ها و فرهنگ عامه. | ||
غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. | غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. | ||
[[رده:پوشاک زنانه]] | |||
[[رده:پوشش سر]] |
نسخهٔ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹، ساعت ۰۹:۱۶
کلاغی/kælɑqi/ دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر که بر روی چارقد بسته تا موی پیشانی را که از زیر چارقد دیده می شد بپوشاند. از آنجا که غالبا رنگ آن سیاه بود کلاغی خوانده می شد.
انواع
دستمال بزرگ ابریشمی یا از جنس دیگر که بر روی چارقد بسته می شد تا موی پیشانی را که از زیر چارقد دیده می شد بپوشاند. از آنجا که غالبا رنگ آن سیاه بود کلاغی خوانده می شد. اندازه آن در بعضی شهرستانها بویژه در میان کردها و لرها چنان بزرگ بود که سر زنان را بزرگ نشان می داد و بی شباهت به عمامه نبود. هم اکنون نیز لرها و کردها در شهرها و روستاها از کلاغی استفاده می کنند. کلاغی در بعضی مناطق چارقد بسیار بزرگی است که به روش باتیک نقاشی شده و ریشه دار است. این پارچه ها در ترکمن صحرا کاربرد روسری دارد. پوشش سر زنان عشایر لر کوچک شامل سه چارقد کلاغی است.
منابع
ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزه ها و فرهنگ عامه.
غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزارسال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند.