تفاوت میان نسخههای «قدسیه حجازی»
Boroujerdi (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۶: | سطر ۶: | ||
=== تحصیلات === | === تحصیلات === | ||
قدسیه حجازی پس از تحصیل در [[مدرسه ژاندارک]] به دانشگاه تهران راه یافت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران شد.<ref name=":1">فرخزاد، پوران (1381). ''کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز''. تهران: قطره. صص273-274.</ref> او پایان نامه کارشناسی خود را در سال 1330-1331 با موضوع ''مقام زن'' به راهنمایی [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF_%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C_%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C محمود شهابی خراسانی] دفاع کرد.<ref>''بررسی جرائم زن در ایران'' (1341). تهران: شرکت سهامی انتشار [مرکز پخش</ref> | قدسیه حجازی پس از تحصیل در [[مدرسه ژاندارک]] به دانشگاه تهران راه یافت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران شد.<ref name=":1">فرخزاد، پوران (1381). ''کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز''. تهران: قطره. صص273-274.</ref> او پایان نامه کارشناسی خود را در سال 1330-1331 با موضوع ''مقام زن'' به راهنمایی [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF_%D8%B4%D9%87%D8%A7%D8%A8%DB%8C_%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C محمود شهابی خراسانی] دفاع کرد.<ref>''بررسی جرائم زن در ایران'' (1341). تهران: شرکت سهامی انتشار [مرکز پخش</ref> به رغم مخالفتهای خانواده با تحصیل علوم جدید، او پس از اخذ مدرک کارشناسی به پاریس رفت و از دانشگاه پاریس به دریافت مدرک دکترا در حقوق نائل شد. موضوع رساله دکتریش ''ارزش زن'' بود.<ref name=":0" /> قدسیه حجازی به زبانهای عربی و فرانسه تسلط داشت و از این رو در حقوق تطبیقی و فقه اسلامی آثار قابل توجهی از خود بر جا گذاشت.<ref>پیرنیا، منصوره (1374). ''سالار زنان ایران''. واشنگتن: مهر ایران. ص47.</ref> آثار او از چنان ارزشی برخوردار بود که محققین بزرگی نظیر آیت الله [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86_%DA%A9%D8%A7%D8%B4%D9%81%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D8%BA%D8%B7%D8%A7 محمدحسین کاشف الغطاء] و [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AE%D9%84%DB%8C%D9%84_%DA%A9%D9%85%D8%B1%D9%87%E2%80%8C%D8%A7%DB%8C میرزا خلیل کمره ای] و حقوقدان و فیلسوف شهیر، محمود شهابی خراسانی بر آنها تقریظ مینوشتند. | ||
نسخهٔ ۱۲ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۳۱
قدسیه حجازی (1297-1367) حقوقدان، نویسنده و ناشر بود.
زندگینامه
قدسیه موسوی حجازی متولد سال 1297 در تهران، دختر مصطفی موسوی حجازی بیرمی[۱]از روحانیون و وکلای معاصر ایران و مادرش، معصومه دختر حاجی سید موسی عراقی، همسر دوم مصطفی موسوی حجازی، بود.[۱]قدسیه حجازی با نقص جسمی در هر دو دست و یک پا متولد شد.[۲] او در سال 1367 درگذشت.[۲]
تحصیلات
قدسیه حجازی پس از تحصیل در مدرسه ژاندارک به دانشگاه تهران راه یافت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران شد.[۳] او پایان نامه کارشناسی خود را در سال 1330-1331 با موضوع مقام زن به راهنمایی محمود شهابی خراسانی دفاع کرد.[۴] به رغم مخالفتهای خانواده با تحصیل علوم جدید، او پس از اخذ مدرک کارشناسی به پاریس رفت و از دانشگاه پاریس به دریافت مدرک دکترا در حقوق نائل شد. موضوع رساله دکتریش ارزش زن بود.[۱] قدسیه حجازی به زبانهای عربی و فرانسه تسلط داشت و از این رو در حقوق تطبیقی و فقه اسلامی آثار قابل توجهی از خود بر جا گذاشت.[۵] آثار او از چنان ارزشی برخوردار بود که محققین بزرگی نظیر آیت الله محمدحسین کاشف الغطاء و میرزا خلیل کمره ای و حقوقدان و فیلسوف شهیر، محمود شهابی خراسانی بر آنها تقریظ مینوشتند.
فعالیتهای شغلی
قدسیه حجازی پس از بازگشت به ایران علاوه بر اشتغال به تدریس در چند دبیرستان، موفق به نوشتن آثاری در زمینهی حقوق عمومی و اجتماعی زنان شد. او با تأسیس مرکزی برای تحقیقات حقوقی و انتشاراتی، یکی از نخستین زنان ناشر یکصد سال اخیر است.[۳] حجازی در آثارش بر مقام والای زن در اسلام تأکید داشت.[۱]
آثار
- شهادت در اسلام (بیتا). تهران: مرکز تحقیقات و انتشارات حقوقی قدسی.[۳]
- حقوق والدین، یا، تکالیف فرزند (ـ ـ13). بیجا: مرکز تحقیقات و انتشارات حقوقی قدسی.[۴]
- بررسی جرائم زن در ایران (1341). تهران: شرکت سهامی انتشار [مرکز پخش][۵]
- ازدواج در اسلام (1345). تهران: جمعیت هدایت افکار زن.[۶]
- بشر در پناه اسلام (1349). تهران: مرکز تحقیقات و انتشارات حقوقی قدسی.[۷]
- روابط عمومی یا تربیت اجتماعی از دید اسلام (1357). تهران.[۸]
- ارزش زن، یا، زن از نظر قضائی و اجتماعی (1357). بیجا: مرکز تحقیقات و انتشارات حقوقی قدسی.[۹]
- بنیاد توحید (1359). تهران: مرکز تحقیقات و انتشارات حقوقی قدسی.[۱۰]
- اسلام و اطفال عقب افتاده (1361). بی جا.[۱۱]
- همسریابی از نظر قرآن ،یا، همسریابی بر حسب فطرت (1361). بیجا: مرکز تحقیقات و انتشارات حقوقی قدسی.[۱۲]
- انقلاب فرهنگی یعنی چه؟ (1361). تهران.[۱۳]
- تغذیه روح و بهداشت روان یا پیام نماز به نمازگزار (1362). تهران.[۱۴]
- آخرین اثر: درک و استنباط نویسنده از خداوند کبیر و سلسله انبیا... (1365). تهران.[۱۵]
- هدف معنوی [جزوه]: تحقیق راجع به حقوق زن، عظمت زن، تکالیف زن از دیدگاه اسلام (ـ ـ 13). تهران: شرکت حقوقی قدسی.[۱۶]
وقف
از قدسیه حجازی به عنوان یکی از واقفان تهران نام برده شده که اموالش را وقف امور فرهنگی کرده است.[۱۷][۱۸]
منابع
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ خشایار وزیری، فخری قویمی (1352). کارنامه زنان مشهور ایران. تهران: وزارت آموزش و پرورش. ص216.
- ↑ حجازی، قدسیه (1365). آخرین اثر: درک و استنباط نویسنده از خداوند کبیر و سلسله انبیاآ یا خلاصهای... . تهران. ص8.
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ فرخزاد، پوران (1381). کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز. تهران: قطره. صص273-274.
- ↑ بررسی جرائم زن در ایران (1341). تهران: شرکت سهامی انتشار [مرکز پخش
- ↑ پیرنیا، منصوره (1374). سالار زنان ایران. واشنگتن: مهر ایران. ص47.
پیوند به بیرون
نگارخانه
نویسنده: هانیه قهرمانی