تفاوت میان نسخههای «چاقچور»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۱۰: | سطر ۱۰: | ||
<br /> | <br /> | ||
===انواع=== | ===انواع=== | ||
این شلوار را زنان به هنگام بیرون آمدن از خانه و بر روی [[شلیته]] و [[تنبان]] میپوشیدند.<ref name=":1">ذکاء، یحیی (1336). ''لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز''. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزهها و فرهنگ عامه. صص 31-32.</ref> شلواری گشاد و آستردار که دم پای آن چیندار و تنگ بود. جورابی نیز از جنس پارچه به آن میدوختند.<ref name=":0">ضیاءپور، جلیل (1347). ''پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی''. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. صص180-181.</ref> بالای ساق آن از طرف داخل پا هر یک شکافی به طول 20 سانتیمتر داشت و در واقع باز و ندوخته میماند.<ref name=":0" /> این شلوار به وسیله لیفه بلند و بندی در زیر شکم بسته میشد. وسط دو لنگه آن را به شکل مثلثی باز میگذاشتند و برخی نیز آن را از دو لنگه جدا از هم میدوختند به طوری که آن را در بالای زانو با دو بند محکم میکردند.<ref>غیبی، مهرآسا (1384). ''هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی''. تهران: هیرمند. ص569.</ref> جنس چاقچور معمولا کتان یا ابریشم بود. برخی سفرنامهنویسان از آن به عنوان چکمه پارچهای یاد کردهاند.<ref name=":0" /> چون چاقچور بسیار بلند و گشاد بود همه تنبان یا شلیته درون آن جا میشد و زنها بسیار مواظب بودند آهار یا برآمدگی تنبان درهم نشکند و در راه رفتن معلوم شود تنبان پنبهدار یا فنردار پوشیدهاند. رنگ آن را بنفش، آبی یا طوسی انتخاب میکردند، ولی چاقچور مشکی از همه فاخرتر بود.<ref name=":1" /> چاقچور به تناسب مالی افراد از پارچه ابریشمی یا پنبهای دوخته میشد.<ref>آلمانی، هانری رنه (1378). ''از خراسان تا بختیاری.'' ترجمه سمیعی، غلامرضا. تهران: طاووس | این شلوار را زنان به هنگام بیرون آمدن از خانه و بر روی [[شلیته]] و [[تنبان]] میپوشیدند.<ref name=":1">ذکاء، یحیی (1336). ''لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز''. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزهها و فرهنگ عامه. صص 31-32.</ref> شلواری گشاد و آستردار که دم پای آن چیندار و تنگ بود. جورابی نیز از جنس پارچه به آن میدوختند.<ref name=":0">ضیاءپور، جلیل (1347). ''پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی''. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. صص180-181.</ref> بالای ساق آن از طرف داخل پا هر یک شکافی به طول 20 سانتیمتر داشت و در واقع باز و ندوخته میماند.<ref name=":0" /> این شلوار به وسیله لیفه بلند و بندی در زیر شکم بسته میشد. وسط دو لنگه آن را به شکل مثلثی باز میگذاشتند و برخی نیز آن را از دو لنگه جدا از هم میدوختند به طوری که آن را در بالای زانو با دو بند محکم میکردند.<ref>غیبی، مهرآسا (1384). ''هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی''. تهران: هیرمند. ص569.</ref> جنس چاقچور معمولا کتان یا ابریشم بود. برخی سفرنامهنویسان از آن به عنوان چکمه پارچهای یاد کردهاند.<ref name=":0" /> چون چاقچور بسیار بلند و گشاد بود همه تنبان یا شلیته درون آن جا میشد و زنها بسیار مواظب بودند آهار یا برآمدگی تنبان درهم نشکند و در راه رفتن معلوم شود تنبان پنبهدار یا فنردار پوشیدهاند. رنگ آن را بنفش، آبی یا طوسی انتخاب میکردند، ولی چاقچور مشکی از همه فاخرتر بود.<ref name=":1" /> چاقچور به تناسب مالی افراد از پارچه ابریشمی یا پنبهای دوخته میشد.<ref>آلمانی، هانری رنه (1378). ''از خراسان تا بختیاری.'' ج1. ترجمه سمیعی، غلامرضا. تهران: طاووس. ص 415.</ref> زنان سادات چاقچور سبز میپوشیدند.<ref name=":1" /> در برخی نقاط ایران هنوز هم چاقچور پوشیده میشود. | ||
<br /> | <br /> |
نسخهٔ ۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۲:۴۷
چاقچور/čāq(x)č(š)ūr/ که به چاخچور و چاقشور نیز معروف است از پوششهای زنان دوران قاجار است.[۲]
تعریف
یکی از پوششهای زنان در دوران قاجار شامل شلوار بلند و بسیار گشادی که جورابی پارچهای به پایین آن متصل بود.
انواع
این شلوار را زنان به هنگام بیرون آمدن از خانه و بر روی شلیته و تنبان میپوشیدند.[۵] شلواری گشاد و آستردار که دم پای آن چیندار و تنگ بود. جورابی نیز از جنس پارچه به آن میدوختند.[۶] بالای ساق آن از طرف داخل پا هر یک شکافی به طول 20 سانتیمتر داشت و در واقع باز و ندوخته میماند.[۶] این شلوار به وسیله لیفه بلند و بندی در زیر شکم بسته میشد. وسط دو لنگه آن را به شکل مثلثی باز میگذاشتند و برخی نیز آن را از دو لنگه جدا از هم میدوختند به طوری که آن را در بالای زانو با دو بند محکم میکردند.[۷] جنس چاقچور معمولا کتان یا ابریشم بود. برخی سفرنامهنویسان از آن به عنوان چکمه پارچهای یاد کردهاند.[۶] چون چاقچور بسیار بلند و گشاد بود همه تنبان یا شلیته درون آن جا میشد و زنها بسیار مواظب بودند آهار یا برآمدگی تنبان درهم نشکند و در راه رفتن معلوم شود تنبان پنبهدار یا فنردار پوشیدهاند. رنگ آن را بنفش، آبی یا طوسی انتخاب میکردند، ولی چاقچور مشکی از همه فاخرتر بود.[۵] چاقچور به تناسب مالی افراد از پارچه ابریشمی یا پنبهای دوخته میشد.[۸] زنان سادات چاقچور سبز میپوشیدند.[۵] در برخی نقاط ایران هنوز هم چاقچور پوشیده میشود.
منابع
- ↑ ضیاءپور، جلیل (1347). پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. ص188.
- ↑ دهخدا، علیاکبر (1377). لغتنامه. تهران: دانشگاه تهران: مؤسسه لغتنامه دهخدا. ذیل مدخل.
- ↑ افشار، ایرج (1370). گنجینه عکسهای ایران. تهران: نشر فرهنگ ایران. ص 214.
- ↑ ضیاءپور، جلیل (1347). پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. ص 181.
- ↑ ۵٫۰ ۵٫۱ ۵٫۲ ذکاء، یحیی (1336). لباس زنان ایران از سده سیزدهم هجری تا امروز. تهران: اداره کل هنرهای زیبای کشور، اداره موزهها و فرهنگ عامه. صص 31-32.
- ↑ ۶٫۰ ۶٫۱ ۶٫۲ ضیاءپور، جلیل (1347). پوشاک زنان ایران از کهنترین زمان تا آغاز شاهنشاهی پهلوی. تهران: وزارت فرهنگ و هنر. صص180-181.
- ↑ غیبی، مهرآسا (1384). هشت هزار سال تاریخ پوشاک اقوام ایرانی. تهران: هیرمند. ص569.
- ↑ آلمانی، هانری رنه (1378). از خراسان تا بختیاری. ج1. ترجمه سمیعی، غلامرضا. تهران: طاووس. ص 415.
نویسنده: حکمت بروجردی