تفاوت میان نسخههای «ژاله یا رهبر دوشیزگان»
Boroujerdi (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۱۰: | سطر ۱۰: | ||
زهرا کیا ژاله یا رهبر دوشیزگان (1315)، داستان دو دختر به نام های ژاله و لاله را گزارش می کند که در سال های قحطی جنگ جهانی اول به فرزند خواندگی دو خانواده متفاوت، یکی فرهیخته و دیگری عامی و بی سواد پذیرفته می شوند. مادر خوانده ی لاله درس خواندن را سبب بی عفتی دختران می داند و او را در سن ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج با مرد عیاشی می کند. به همین سبب لاله دچار مشکل می شود و زندگی اش به انحراف کشیده می شود. ولی مسعود، ژاله را به تحصیل وا می دارد و او با کوشش های مسعود می تواند در زندگی کامیاب شود. | زهرا کیا ژاله یا رهبر دوشیزگان (1315)، داستان دو دختر به نام های ژاله و لاله را گزارش می کند که در سال های قحطی جنگ جهانی اول به فرزند خواندگی دو خانواده متفاوت، یکی فرهیخته و دیگری عامی و بی سواد پذیرفته می شوند. مادر خوانده ی لاله درس خواندن را سبب بی عفتی دختران می داند و او را در سن ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج با مرد عیاشی می کند. به همین سبب لاله دچار مشکل می شود و زندگی اش به انحراف کشیده می شود. ولی مسعود، ژاله را به تحصیل وا می دارد و او با کوشش های مسعود می تواند در زندگی کامیاب شود. | ||
=== تحلیل === | === تحلیل === | ||
نویسنده داستان را از دیدگاه دانای کل روایت می کند و با نقل نامه های دو دوست به یکدیگر، زندگی درونی آنان را تحلیل می کند. اهمیت این شگرد از نظر ساختاری این است که دیدگاه متمرکز راوی دانای کل را به صورت دیدگاه درون گرایانه اول شخص درمی آورد تا خواننده را به ذهنیات و احوال درونی چهره های داستانی توجه دهد. نویسنده در سیر ماجراها دخالت می کند تا به خواننده هشدار دهد و نتیجه اخلاقی مطلوب را بگیرد و نظرش را درباره آزادی و کار زنان، و روابط زن و شوهر بیان کند. شخصیت ها براساس ویژگی های نوعی عمل می کنند: ژاله و ناپدری او روشنفکرانی منزه اند، و لاله و نامادری اش تجسد جهالت و بی فکری. نویسنده از منظر ژاله، اوضاع آموزشی، عقب ماندگی اجتماعی، و خرافه پرستی عامه را نقد می کند. در عین حال، تجمل پرستی و ظاهربینی را نیز می نکوهد. او جهل و بی سوادی را مانع تعالی زنان، و تحصیل همراه با عمل درست را عامل رهایی آنان می داند. کیا هم فرد هم جامعه (به ویژه خانواده) را در تعیین سرنوشت جوانان مؤثر می شناسد. او، در واقع، با تمرکز بر سرنوشت دو دوست، تفاوت خانوادگی را در تعیین سرنوشت دختران بررسی می کند.<ref>عابدینی، حسن (1401). ''دختران شهرزاد: زنان نویسنده ایرانی''. ویراستار احمد سمیعی گیلانی. تهران: نشر چشمه. صص65-66.</ref> | نویسنده داستان را از دیدگاه دانای کل روایت می کند و با نقل نامه های دو دوست به یکدیگر، زندگی درونی آنان را تحلیل می کند. اهمیت این شگرد از نظر ساختاری این است که دیدگاه متمرکز راوی دانای کل را به صورت دیدگاه درون گرایانه اول شخص درمی آورد تا خواننده را به ذهنیات و احوال درونی چهره های داستانی توجه دهد. نویسنده در سیر ماجراها دخالت می کند تا به خواننده هشدار دهد و نتیجه اخلاقی مطلوب را بگیرد و نظرش را درباره آزادی و کار زنان، و روابط زن و شوهر بیان کند. شخصیت ها براساس ویژگی های نوعی عمل می کنند: ژاله و ناپدری او روشنفکرانی منزه اند، و لاله و نامادری اش تجسد جهالت و بی فکری. نویسنده از منظر ژاله، اوضاع آموزشی، عقب ماندگی اجتماعی، و خرافه پرستی عامه را نقد می کند. در عین حال، تجمل پرستی و ظاهربینی را نیز می نکوهد. او جهل و بی سوادی را مانع تعالی زنان، و تحصیل همراه با عمل درست را عامل رهایی آنان می داند. کیا هم فرد هم جامعه (به ویژه خانواده) را در تعیین سرنوشت جوانان مؤثر می شناسد. او، در واقع، با تمرکز بر سرنوشت دو دوست، تفاوت خانوادگی را در تعیین سرنوشت دختران بررسی می کند.<ref>عابدینی، حسن (1401). ''دختران شهرزاد: زنان نویسنده ایرانی''. ویراستار احمد سمیعی گیلانی. تهران: نشر چشمه. صص65-66.</ref> | ||
=== مشخصات فنی === | === مشخصات فنی === | ||
چاپ اول این کتاب با 374 صفحه در تیر ماه 1315 در قطع رقعی بزرگ توسط چاپخانه مرکزی ، مطبعه اقبال چاپ شده است.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7431773&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author] | چاپ اول این کتاب با 374 صفحه در تیر ماه 1315 در قطع رقعی بزرگ توسط چاپخانه مرکزی ، مطبعه اقبال چاپ شده است.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7431773&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author] | ||
== منابع == | == منابع == | ||
<references /> | <references /> | ||
== پیوند به بیرون == | == پیوند به بیرون == | ||
[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7431773&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران] | |||
# [https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=7431773&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران] | |||
نویسنده: حکمت | نویسنده: حکمت بروجردی | ||
[[رده:معرفی کتاب]] | [[رده:معرفی کتاب]] | ||
[[رده:داستانهای دهه هزارو سیصدو بیست شمسی]] | [[رده:داستانهای دهه هزارو سیصدو بیست شمسی]] | ||
[[رده:داستانهای زنان]] | [[رده:داستانهای زنان]] |
نسخهٔ ۲۸ ژانویهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۲۳
ژاله یا رهبر دوشیزگان دومین اثر زهرا کیا (خانلری) است که در سال 1315 نگاشته است. این داستان را می توان یکی از قدیمی ترین داستانها، به مفهوم امروزی آن، دانست که توسط یک نویسنده زن به رشته تحریر درآمده است.
خلاصه
مسعود پس از مرگ دختر و همسرش بسیار غمگین می شود و از همه دوری می کند. روزى کودکی را در راه خانه اش می بیند و تصمیم می گیرد او را پیش خود نگه دارد و نامش را ژاله می گذارد. در همسایگى آن ها زنی سالخورده و عامی زندگی می کند که او نیز کودکى را به فرزندى می پذیرد و نامش را لاله می گذارد.
زهرا کیا ژاله یا رهبر دوشیزگان (1315)، داستان دو دختر به نام های ژاله و لاله را گزارش می کند که در سال های قحطی جنگ جهانی اول به فرزند خواندگی دو خانواده متفاوت، یکی فرهیخته و دیگری عامی و بی سواد پذیرفته می شوند. مادر خوانده ی لاله درس خواندن را سبب بی عفتی دختران می داند و او را در سن ۱۵ سالگی مجبور به ازدواج با مرد عیاشی می کند. به همین سبب لاله دچار مشکل می شود و زندگی اش به انحراف کشیده می شود. ولی مسعود، ژاله را به تحصیل وا می دارد و او با کوشش های مسعود می تواند در زندگی کامیاب شود.
تحلیل
نویسنده داستان را از دیدگاه دانای کل روایت می کند و با نقل نامه های دو دوست به یکدیگر، زندگی درونی آنان را تحلیل می کند. اهمیت این شگرد از نظر ساختاری این است که دیدگاه متمرکز راوی دانای کل را به صورت دیدگاه درون گرایانه اول شخص درمی آورد تا خواننده را به ذهنیات و احوال درونی چهره های داستانی توجه دهد. نویسنده در سیر ماجراها دخالت می کند تا به خواننده هشدار دهد و نتیجه اخلاقی مطلوب را بگیرد و نظرش را درباره آزادی و کار زنان، و روابط زن و شوهر بیان کند. شخصیت ها براساس ویژگی های نوعی عمل می کنند: ژاله و ناپدری او روشنفکرانی منزه اند، و لاله و نامادری اش تجسد جهالت و بی فکری. نویسنده از منظر ژاله، اوضاع آموزشی، عقب ماندگی اجتماعی، و خرافه پرستی عامه را نقد می کند. در عین حال، تجمل پرستی و ظاهربینی را نیز می نکوهد. او جهل و بی سوادی را مانع تعالی زنان، و تحصیل همراه با عمل درست را عامل رهایی آنان می داند. کیا هم فرد هم جامعه (به ویژه خانواده) را در تعیین سرنوشت جوانان مؤثر می شناسد. او، در واقع، با تمرکز بر سرنوشت دو دوست، تفاوت خانوادگی را در تعیین سرنوشت دختران بررسی می کند.[۱]
مشخصات فنی
چاپ اول این کتاب با 374 صفحه در تیر ماه 1315 در قطع رقعی بزرگ توسط چاپخانه مرکزی ، مطبعه اقبال چاپ شده است.[۱]
منابع
- ↑ عابدینی، حسن (1401). دختران شهرزاد: زنان نویسنده ایرانی. ویراستار احمد سمیعی گیلانی. تهران: نشر چشمه. صص65-66.
پیوند به بیرون
نویسنده: حکمت بروجردی