تفاوت میان نسخه‌های «مادام عباس گلساز»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۱۰ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
[[پرونده:مادام حاجی عباس گلساز.jpg|بندانگشتی|255x255پیکسل|مادام حاجی عباس گلساز [https://www.darioush-shahbazi.com/articles/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3]]]
[[پرونده:مادام حاجی عباس گلساز.jpg|بندانگشتی|255x255پیکسل|مادام حاجی عباس گلساز در جوانی [https://www.darioush-shahbazi.com/articles/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3]]]
[[پرونده:مادام عباس گل ساز.jpg|بندانگشتی|360x360px|مادام عباس گلساز [http://www.asrislam.com/fa/news/28694/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1]|جایگزین=]]
[[پرونده:مادام عباس گل ساز.jpg|بندانگشتی|360x360px|مادام عباس گلساز در پیری [http://www.asrislam.com/fa/news/28694/%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%82%D8%A7%D8%AC%D8%A7%D8%B1]|جایگزین=]]
مادام عباس گلساز (؟- 1295) زنی فرانسوی و هنرمند بود که در دوران محمدشاه و ناصرالدین شاه قاجار در دربار ایران خدمت می‌کرد.
مادام عباس گلساز (؟- 1295 ق.)، همسر حاج عباس شیرازی، زنی فرانسوی و هنرمند بود که در دوران محمدشاه به قصد آموزش گلسازی به ایران آمد و سالها در دربار قاجار به عنوان ندیمه مهدعلیا و مترجم زندگی کرد.


===علت مهاجرت به ایران===
===علت مهاجرت به ایران===


مادام گلساز زنی باهوش و کارآزموده از مردم اورلئان فرانسه بود که پس از ازدواج با حاجی عباس در اواسط دهه 1830 میلادی به ایران آمده بود. حاجی عباس شیرازی در حدود 1235 هجری به پاریس رفت. او با اینکه نقاش ماهری بود و رنگ‌آمیزی و پرده‌سازی را به مدد قلم انجام می‌داد اما سرانگشتانی لطیف برای گلسازی نداشت و هرچه کرد نتوانست هنری را که خانم‌های نازک‌کار پاریسی دارند فراگیرد. در نهایت وی با اجازه از محمدشاه یکی از خانم‌های گلساز فرانسوی را با خود به ایران آورد. حاجی عباس این خانم سی ساله از اهالی شهر اورلئان به سالی هشت هزار فرانک مزد به خدمت گرفت و با او روانه تبریز گردید.  
مادام گلساز زنی باهوش و کارآزموده از اهالی اورلئان فرانسه بود که پس از ازدواج با حاجی عباس شیرازی، نقاش و هنرمند دوره قاجار، در اواسط دهه 1830 میلادی به ایران آمده بود.<ref name=":0" /> حاجی عباس شیرازی در حدود 1235 هجری قمری برای یادگیری گلسازی به پاریس فرستاده شد. او با اینکه نقاش ماهری بود و رنگ‌آمیزی و پرده‌سازی را به مدد قلم انجام می‌داد اما سرانگشتانی ظریف برای گلسازی نداشت و هرچه کرد نتوانست هنری را که خانم‌های نازک‌کار پاریسی دارند فراگیرد. در نهایت وی با اجازه از محمدشاه یکی از خانم‌های گلساز فرانسوی را با خود به ایران آورد. حاجی عباس این خانم سی ساله را که اهل اورلئان بود با سالی هشت هزار فرانک مزد به خدمت گرفت و با او روانه تبریز شد.<ref name=":1" /> اما بعد از مدت کمی او را به عقد خود درآورد.  


وی پس از ازدواج با عباس به اسلام گرویده خیلی زود فارسی یاد گرفته، و بالاخره به دربار راه یافته بود. در آنجا، فزون بر هنر گلسازی، مهارتش در مشاطه‌گری، طباخی، خیاطی، گلدوزی، رقاصی و آوازخوانی فرنگی فراوان خواستار داشت. سرپرستی تمام وقت مادام گلساز از ولیعهد و خواهرش در تهران ظاهراً برای مدت نامعلومی ادامه یافت. نزدیکی‌اش به فرزندان شاه به اندازه‌ای بود که ناصرالدین و خواهرش را «فرزندان» خویش می‌خواند و حتی در ازدواج اول ولیعهد نقش واسطه را ایفا کرد.<ref>امانت، عباس (1383). ''قبله عالم: ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران.'' مترجم کامشاد، حسن. تهران: نشر کارنامه. ص109.</ref>
این زن فرانسوی پس از ازدواج با عباس به اسلام گروید و طولی نکشید که بر زبان فارسی مسلط شد و بالاخره به دربار راه یافت.<ref name=":0">امانت، عباس (1383). ''قبله عالم: ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران.'' مترجم حسن کامشاد. تهران: نشر کارنامه. ص109.</ref> پس از چندی شوهرش از دنیا رفت و مادام عباس که فرزندی نداشت برای همیشه در حرم قاجار ماندگار شد. مادام حاجی عباس از تاریخ 1264 تا اواخر زمستان سال 1295 ق. که در حدود نود سالگی در تهران فوت کرد در حرم ناصرالدین شاه به اعمال نفوذ مشغول بود. به خصوص در دوره‌ای که [[مهدعلیا]] حیات داشت یعنی تا 1290 به همراهی او امور دربار را اداره می‌کرد.<ref name=":1" />


<br />
<br />
===هنر===
===هنر===
در آن زمان، یراق‌های اصل، که مفتول آن طلا و نقره بود، از فرنگستان به ایران می‌آمد و مادام عباس طرز یراق دوختن به نیم تنه و پیراهن را به زن‌های ایرانی آموخت. وی چون خودش یراق‌بافی می‌دانست، یراق‌بافی در تهران را معمول کرد. تنبان آهاردار نیز همان دامن‌های کوتاه - شلیته - چین‌دار بود که پارچه آن را پیش از بریدن و دوختن آهار می‌زدند که راست و صاف بایستد.<ref>سعدوندیان، سیروس (۱۳۸0). ''خاطرات مونس‌الدوله ندیمه حرمسرای ناصرالدین شاه''. تهران: زرین. صص 157-159.</ref>
مادام عباس افزون بر هنر گلسازی، در آرایشگری، طباخی، خیاطی، گلدوزی، رقاصی و آوازخوانی فرنگی نیز مهارت داشت. در آن زمان، یراق‌های اصل، که مفتول آن طلا و نقره بود، از فرنگستان به ایران می‌آمد. مادام عباس طرز یراق دوختن به نیم تنه و پیراهن را به زن‌های دربار آموخت. وی چون خودش یراق‌بافی می‌دانست، یراق‌بافی در تهران را معمول کرد. او جوراب کوتاه پوشیدن، تنبان قری و شلیته آهاردار و یراق دوختن به لباس و زلف چتری و چیزهای بی‌شماری از فرهنگ فرنگ را به زنان دربار آموخت.<ref name=":2">سعدوندیان، سیروس (۱۳۸0). ''خاطرات مونس‌الدوله ندیمه حرمسرای ناصرالدین شاه''. تهران: زرین. صص 157-159.</ref>


ناصرالدین شاه پس از جلوس به تخت سلطنت مادام گلساز را مترجم حرمسرای شاهی کرد. او در 1295ه.ق (1878میلادی) در تهران درگذشت.
کسی که در میان اهل حرم بیش از همه با مادام حاجی عباس رابطه داشت مهدعلیا همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه و عزت‌الدوله بود. [[مهدعلیا]] (ملک جهان خانم) تربیت دو فرزند خود ناصرالدین میرزا و ملک‌زاده خانم عزت الدوله را به مادام حاجی عباس محول نمود. نزدیکی‌اش به فرزندان شاه به اندازه‌ای بود که ناصرالدین و خواهرش را فرزندان خویش می‌خواند. نفوذ او بر روی محمدشاه به گونه‌ای بود که در سال 1261 یعنی زمانی که ناصرالدین میرزا به سن ازدواج رسید محمدشاه مادام عباس را مأمور یافتن دختری از میان شاهزادگان برای او کرد. مادام حاجی عباس هم چهار شاهزاده خانم را به محمدشاه معرفی نمود و از میان آن ها گلین خانم دختر شاهزاده احمدعلی میرزا به عقد ولیعهد درآمد.<ref name=":1" />
 
مادام عباس که زنی بسیار زیرک و باهوش بود به فاصله کمی فارسی را به خوبی یاد گرفت و در اندرون محمدمیرزا آرایشگر اهل حرم شد ضمناً اوقات شاه آینده ایران را با نقل حکایات و تواریخ مربوط به اروپا غالباً خوش می‌کرد و کم کم نفوذ او در ذهن محمدمیرزا و اطرافیان او تا آنجا زیاد شد که حتی در مصالح ملکی و سیاسی نیز از او مشورت می‌کردند.
 
کسی که در میان اهل حرم بیش از همه با مادام حاجی عباس گرم گرفته بود مهدعلیا زوجه محمدمیرزا و مادر ناصرالدین شاه و عزت‌الدوله بود. [[مهدعلیا]] (ملک جهان خانم) تربیت دو فرزند عزیز خود ناصرالدین میرزا و ملک‌زاده خانم عزت الدوله را به مادام حاجی عباس محول نمود. این زن هم اوقات خود را شبانه‌روز به این کار مصروف داشت و بدو طفل مهدعلیا فرزند خطاب می‌کرد. بعد از آنکه ده سال از ورود مادام حاجی عباس به ایران و ازدواج او با این مرد گذشت شوهرش از دنیا رفت و مادام که از حاجی عباس فرزندی نداشت و سنی قریب به چهل رسیده بود در همان اندرونی شاهی ماند و در جمیع بند و بست‌ها و توطئه‌های حرم و دربار همکار و دستیار مهدعلیا شد.
 
موقعی که ناصرالدین میرزا به سن ازدواج رسید یعنی در سال 1261 محمدشاه مادام حاجی عباس را مأمور کرد که در اندرون شاهزادگان در پی دختری مناسب بگردد و آن را که می‌پسندد برای زوجیت ناصرالدین میرزا اختیار کند. مادام حاجی عباس هم چهار شاهزاده خانم را به محمدشاه معرفی نمود و از میان آن دختر شاهزاده احمدعلی میرزا به عقد ولیعهد درآمد.


<br />
<br />
===دخالت در سیاست===
===دخالت در سیاست===
در مردن محمدشاه مهدعلیا در تهران بود، وی به دستیاری و راهنمایی و توطئه‌های مادام حاجی عباس تا رسیدن ناصرالدین شاه از تبریز به پایتخت در بیست و یکم ذی‌القعده که قریب به شش هفته طول کشید با کفایت مخصوصی زمام امور را در دست گرفت و بر اثر همین خدمات که مادام حاجی عباس به [[مهدعلیا]] در رساندن ناصرالدین شاه به سلطنت کرده بود ناصرالدین شاه هم اندکی پس از ورود به طهران مادام حاجی عباس را با ماهی هزار فرانک حقوق به سمت رسمی مترجم اندرون مفتخر ساخت و یک باب منزل مخصوص به او بخشید. کارلا سرنا در سفرنامه خود به زن مترجمی که برای ترجمه مکالمه بین خود و انیس‌الدوله به دعوت شاه حضور داشته است اشاره می‌کند که احتمالاً منظور وی همان مادام گلساز، مترجم حرمسرای شاهی بوده است.<ref>سرنا، کارلا (1362). ''سف‍رن‍ام‍ه‌ م‍ادام‌ ک‍ارلا س‍رن‍ا: آدم‌ه‍ا و آئ‍ی‍ن‌ه‍ا در ای‍ران‌''. مت‍رج‍م سعیدی،‌ ع‍ل‍ی‌اص‍غ‍ر‌. تهران: کتابفروشی زوار‏‫. ص175.‬‬</ref> همچنین لیدی شیل نیز در سفرنامه خود در ملاقات با مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به یک خانم فرانسوی که سمت مترجمی مادرشاه را برعهده داشته است اشاره می‌کند.<ref>شی‍ل‌، م‍ری‌ ل‍ئ‍ون‍ورا (وول‍ف‌) (1362). ''خاطرات‌ ل‍ی‍دی‌ ش‍ی‍ل‌ "ه‍م‍س‍ر وزی‍ر م‍خ‍ت‍ار ان‍گ‍ل‍ی‍س‌ در اوائ‍ل‌ س‍ل‍طن‍ت‌ ن‍اص‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌"''. مترجم اب‍وت‍راب‍ی‍ان‌، ح‍س‍ی‍ن‌. تهران: نشرنو. ص72.</ref>
مادام عباس اوقات شاه آینده ایران را با نقل حکایات و تواریخ مربوط به اروپا غالباً خوش می‌کرد و کم کم نفوذ او در ذهن محمدشاه و اطرافیان او تا آنجا زیاد شد که حتی در مصالح ملکی و سیاسی نیز از او مشورت می‌کردند. مهد علیا پس از مرگ محمدشاه با همکاری مادام حاجی عباس برای شش هفته و تا پیش از رسیدن ناصرالدین شاه از تبریز به پایتخت در بیست و یکم ذی‌القعده، زمام امور را در دست گرفت. مادام عباس در سال 1295 اندکی قبل از فوت برای خانمی ایتالیایی به نام کارلا سرنا که به سیاحت به ایران آمده بود نقل کرده بود که وی در ایام بیماری محمدشاه که به مرگ او انجامید مهدعلیا را برای در دست گرفتن زمام امور آماده ساخته و برای او تاریخ بعضی از ملکه‌های اروپا را که پس از فوت شوهر تا به رشد رسیدن پسر خود شخصاً سلطنت نموده و اختیاردار جمیع امور کشوری بوده‌اند نقل می‌کرده و به او آموخته بوده  که بعد از مردن محمدشاه با عزم و اراده محکم به نام مادر پادشاه تا رسیدن پسرش از تبریز مقام صدارت را مخصوص خود بداند و با وزرای مختار روس و انگلیس گفتگو کند.<ref name=":1">اقبال، عباس (1325). مادام حاجی عباس گلساز. ''یادگار''، سال سوم، شماره6-7، صص106-109.</ref>
 
از تاریخ 1264 تا اواخر زمستان سال 1295 که مادام حاجی عباس در سنی قریب به نود در تهران فوت کرد این زن در حرم ناصرالدین شاه به اعمال نفوذ مشغول بود، مخصوصاً در دوره‌ای که [[مهدعلیا]] حیات داشت یعنی تا 1290 به همراهی او امور کلی دربار را اداره می‌کرد.


خانم حاجی عباس در سال 1295 اندکی قبل از فوت برای خانمی ایتالیایی به نام کارلا سرنا که به سیاحت به ایران آمده بود نقل کرده که وی در ایام مرض موت محمدشاه مهدعلیا را برای در دست گرفتن زمام امور مهیا ساخته و جهت او تاریخ بعضی از ملکه‌های اروپا را که پس از فوت شوهر تا به رشد رسیدن پسر خود شخصاً سلطنت نموده و اختیاردار جمیع مهام کشوری بوده‌اند نقل می‌کرده و به او آموخته بوده است که بعد از مردن محمدشاه با عزم و اراده محکم به نام مادر پادشاه تا رسیدن پسرش از تبریز مقام صدارت را مخصوص خود بداند و با وزرای مختار روس و انگلیس به دستور او گفتگو کند چنانکه مهدعلیا در ملاقات‌هایی که وزرای مختار مزبور از او می‌کردند با زبان چرب و نرمی از مساعدت‌هایی که دولتین روس و انگلیس در رساندن ناصرالدین شاه پسرش به تخت سلطنت کرده بودند تشکر می‌نموده و از آراء آنان در مصالح خود استمداد می‌جسته و به این وسیله بیش از پیش دل ایشان را نسبت به خود و پسرش گرم نگاه می‌داشته است.<ref>اقبال، عباس (1325). مادام حاجی عباس گلساز. ''یادگار''، سال سوم، شماره6-7، صص106-109.</ref>
همین خدمات که مادام حاجی عباس به [[مهدعلیا]] در رساندن ناصرالدین شاه به سلطنت کرده بود سبب شد شاه اندکی پس از ورود به تهران او را با ماهی هزار فرانک حقوق به سمت رسمی مترجم اندرون مفتخر سازد و یک باب منزل مخصوص به او ببخشد.<ref name=":1" /> کارلا سرنا در سفرنامه خود به زن مترجمی که برای ترجمه مکالمه بین خود و [[انیس‌الدوله]] به دعوت شاه حضور داشته اشاره می‌کند که احتمالاً منظور وی همان مادام گلساز، مترجم حرمسرای شاهی بوده است.<ref>سرنا، کارلا (1362). ''سف‍رن‍ام‍ه‌ م‍ادام‌ ک‍ارلا س‍رن‍ا: آدم‌ه‍ا و آئ‍ی‍ن‌ه‍ا در ای‍ران‌''. مت‍رج‍م ع‍ل‍ی‌اص‍غ‍ر‌ سعیدی. تهران: کتابفروشی زوار‏‫. ص175.‬‬</ref> لیدی شیل نیز در سفرنامه خود در ملاقات با مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به یک خانم فرانسوی که سمت مترجمی مادرشاه را برعهده داشته است اشاره می‌کند.<ref>شی‍ل‌، م‍ری‌ ل‍ئ‍ون‍ورا (وول‍ف‌) (1362). ''خاطرات‌ ل‍ی‍دی‌ ش‍ی‍ل‌ "ه‍م‍س‍ر وزی‍ر م‍خ‍ت‍ار ان‍گ‍ل‍ی‍س‌ در اوائ‍ل‌ س‍ل‍طن‍ت‌ ن‍اص‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌"''. مترجم ح‍س‍ی‍ن‌ اب‍وت‍راب‍ی‍ان‌. تهران: نشرنو. ص72.</ref> مشهور است که همین زن با همدستی مهدعلیا، مادرناصرالدین شاه، و بند و بست با سفارتخانه، امیرکبیر را از میان برداشت. به همین جهت همه وزیران و بزرگان ایران از او حساب می‌بردند.<ref name=":2" />


<br />
<br />
===منابع===
==منابع==
<references />
<references />




===پیوند به بیرون===
==پیوند به بیرون==


#[https://www.darioush-shahbazi.com/articles/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3 سایت داریوش شهبازی]
#[https://www.darioush-shahbazi.com/articles/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%AF%DB%8C%D9%85-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%AD%D8%A7%D8%AC%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%B3 سایت داریوش شهبازی]
سطر ۴۴: سطر ۳۶:
[[رده:زنان دربار]]
[[رده:زنان دربار]]
[[رده:زنان هنرمند]]
[[رده:زنان هنرمند]]
[[رده:دوره قاجار]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ فوریهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۲۱:۲۶

مادام حاجی عباس گلساز در جوانی [۱]
مادام عباس گلساز در پیری [۲]

مادام عباس گلساز (؟- 1295 ق.)، همسر حاج عباس شیرازی، زنی فرانسوی و هنرمند بود که در دوران محمدشاه به قصد آموزش گلسازی به ایران آمد و سالها در دربار قاجار به عنوان ندیمه مهدعلیا و مترجم زندگی کرد.

علت مهاجرت به ایران

مادام گلساز زنی باهوش و کارآزموده از اهالی اورلئان فرانسه بود که پس از ازدواج با حاجی عباس شیرازی، نقاش و هنرمند دوره قاجار، در اواسط دهه 1830 میلادی به ایران آمده بود.[۱] حاجی عباس شیرازی در حدود 1235 هجری قمری برای یادگیری گلسازی به پاریس فرستاده شد. او با اینکه نقاش ماهری بود و رنگ‌آمیزی و پرده‌سازی را به مدد قلم انجام می‌داد اما سرانگشتانی ظریف برای گلسازی نداشت و هرچه کرد نتوانست هنری را که خانم‌های نازک‌کار پاریسی دارند فراگیرد. در نهایت وی با اجازه از محمدشاه یکی از خانم‌های گلساز فرانسوی را با خود به ایران آورد. حاجی عباس این خانم سی ساله را که اهل اورلئان بود با سالی هشت هزار فرانک مزد به خدمت گرفت و با او روانه تبریز شد.[۲] اما بعد از مدت کمی او را به عقد خود درآورد.

این زن فرانسوی پس از ازدواج با عباس به اسلام گروید و طولی نکشید که بر زبان فارسی مسلط شد و بالاخره به دربار راه یافت.[۱] پس از چندی شوهرش از دنیا رفت و مادام عباس که فرزندی نداشت برای همیشه در حرم قاجار ماندگار شد. مادام حاجی عباس از تاریخ 1264 تا اواخر زمستان سال 1295 ق. که در حدود نود سالگی در تهران فوت کرد در حرم ناصرالدین شاه به اعمال نفوذ مشغول بود. به خصوص در دوره‌ای که مهدعلیا حیات داشت یعنی تا 1290 به همراهی او امور دربار را اداره می‌کرد.[۲]


هنر

مادام عباس افزون بر هنر گلسازی، در آرایشگری، طباخی، خیاطی، گلدوزی، رقاصی و آوازخوانی فرنگی نیز مهارت داشت. در آن زمان، یراق‌های اصل، که مفتول آن طلا و نقره بود، از فرنگستان به ایران می‌آمد. مادام عباس طرز یراق دوختن به نیم تنه و پیراهن را به زن‌های دربار آموخت. وی چون خودش یراق‌بافی می‌دانست، یراق‌بافی در تهران را معمول کرد. او جوراب کوتاه پوشیدن، تنبان قری و شلیته آهاردار و یراق دوختن به لباس و زلف چتری و چیزهای بی‌شماری از فرهنگ فرنگ را به زنان دربار آموخت.[۳]

کسی که در میان اهل حرم بیش از همه با مادام حاجی عباس رابطه داشت مهدعلیا همسر محمدشاه و مادر ناصرالدین شاه و عزت‌الدوله بود. مهدعلیا (ملک جهان خانم) تربیت دو فرزند خود ناصرالدین میرزا و ملک‌زاده خانم عزت الدوله را به مادام حاجی عباس محول نمود. نزدیکی‌اش به فرزندان شاه به اندازه‌ای بود که ناصرالدین و خواهرش را فرزندان خویش می‌خواند. نفوذ او بر روی محمدشاه به گونه‌ای بود که در سال 1261 یعنی زمانی که ناصرالدین میرزا به سن ازدواج رسید محمدشاه مادام عباس را مأمور یافتن دختری از میان شاهزادگان برای او کرد. مادام حاجی عباس هم چهار شاهزاده خانم را به محمدشاه معرفی نمود و از میان آن ها گلین خانم دختر شاهزاده احمدعلی میرزا به عقد ولیعهد درآمد.[۲]


دخالت در سیاست

مادام عباس اوقات شاه آینده ایران را با نقل حکایات و تواریخ مربوط به اروپا غالباً خوش می‌کرد و کم کم نفوذ او در ذهن محمدشاه و اطرافیان او تا آنجا زیاد شد که حتی در مصالح ملکی و سیاسی نیز از او مشورت می‌کردند. مهد علیا پس از مرگ محمدشاه با همکاری مادام حاجی عباس برای شش هفته و تا پیش از رسیدن ناصرالدین شاه از تبریز به پایتخت در بیست و یکم ذی‌القعده، زمام امور را در دست گرفت. مادام عباس در سال 1295 اندکی قبل از فوت برای خانمی ایتالیایی به نام کارلا سرنا که به سیاحت به ایران آمده بود نقل کرده بود که وی در ایام بیماری محمدشاه که به مرگ او انجامید مهدعلیا را برای در دست گرفتن زمام امور آماده ساخته و برای او تاریخ بعضی از ملکه‌های اروپا را که پس از فوت شوهر تا به رشد رسیدن پسر خود شخصاً سلطنت نموده و اختیاردار جمیع امور کشوری بوده‌اند نقل می‌کرده و به او آموخته بوده که بعد از مردن محمدشاه با عزم و اراده محکم به نام مادر پادشاه تا رسیدن پسرش از تبریز مقام صدارت را مخصوص خود بداند و با وزرای مختار روس و انگلیس گفتگو کند.[۲]

همین خدمات که مادام حاجی عباس به مهدعلیا در رساندن ناصرالدین شاه به سلطنت کرده بود سبب شد شاه اندکی پس از ورود به تهران او را با ماهی هزار فرانک حقوق به سمت رسمی مترجم اندرون مفتخر سازد و یک باب منزل مخصوص به او ببخشد.[۲] کارلا سرنا در سفرنامه خود به زن مترجمی که برای ترجمه مکالمه بین خود و انیس‌الدوله به دعوت شاه حضور داشته اشاره می‌کند که احتمالاً منظور وی همان مادام گلساز، مترجم حرمسرای شاهی بوده است.[۴] لیدی شیل نیز در سفرنامه خود در ملاقات با مهدعلیا مادر ناصرالدین شاه به یک خانم فرانسوی که سمت مترجمی مادرشاه را برعهده داشته است اشاره می‌کند.[۵] مشهور است که همین زن با همدستی مهدعلیا، مادرناصرالدین شاه، و بند و بست با سفارتخانه، امیرکبیر را از میان برداشت. به همین جهت همه وزیران و بزرگان ایران از او حساب می‌بردند.[۳]


منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ امانت، عباس (1383). قبله عالم: ناصرالدین شاه قاجار و پادشاهی ایران. مترجم حسن کامشاد. تهران: نشر کارنامه. ص109.
  2. ۲٫۰ ۲٫۱ ۲٫۲ ۲٫۳ ۲٫۴ اقبال، عباس (1325). مادام حاجی عباس گلساز. یادگار، سال سوم، شماره6-7، صص106-109.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ سعدوندیان، سیروس (۱۳۸0). خاطرات مونس‌الدوله ندیمه حرمسرای ناصرالدین شاه. تهران: زرین. صص 157-159.
  4. سرنا، کارلا (1362). سف‍رن‍ام‍ه‌ م‍ادام‌ ک‍ارلا س‍رن‍ا: آدم‌ه‍ا و آئ‍ی‍ن‌ه‍ا در ای‍ران‌. مت‍رج‍م ع‍ل‍ی‌اص‍غ‍ر‌ سعیدی. تهران: کتابفروشی زوار‏‫. ص175.‬‬
  5. شی‍ل‌، م‍ری‌ ل‍ئ‍ون‍ورا (وول‍ف‌) (1362). خاطرات‌ ل‍ی‍دی‌ ش‍ی‍ل‌ "ه‍م‍س‍ر وزی‍ر م‍خ‍ت‍ار ان‍گ‍ل‍ی‍س‌ در اوائ‍ل‌ س‍ل‍طن‍ت‌ ن‍اص‍رال‍دی‍ن‌ ش‍اه‌". مترجم ح‍س‍ی‍ن‌ اب‍وت‍راب‍ی‍ان‌. تهران: نشرنو. ص72.


پیوند به بیرون

  1. سایت داریوش شهبازی
  2. عصر اسلام


نویسنده: حکمت بروجردی