تفاوت میان نسخه‌های «آغابیگم دختر مهتر قرائی خراسانی»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «زندگی نامه آغابیگم متخلص به "آقایی" از زنان شاعر، اوایل قرن دهم هجری و دختر مه...» ایجاد کرد)
 
 
(۲۰ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۳ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
زندگی نامه
{{TOClimit}}
آغابیگم متخلص به "آقایی" از زنان شاعر، اوایل قرن دهم هجری و دختر مهتر قرائی خراسانی بود. پدرش در دربار محمدخان شیبانی (905-916ق.) از امرای خاندان شیبانی خدمت می¬کرد. به دلیل موقعیت خانوادگی سواد آموخت. وی که در شاعری طبعی روان و خوش ذوق بود، از جوانی آوازه¬ی شعرهایش در اطراف پیچید و به ویژه در دربار محمدخان ترکمان از عزت و اعتبار بسیاری بهره¬مند شد، چنان که خودرا هم تراز شعرای بزرگ ایران می¬پنداشت و دیگران نیز او را تأیید می¬کردند.
 
برخی تذکره¬ها نام او را آقایی و آقا بیگه نیز ثبت کرده¬اند.                                                      
===زندگی‌نامه===
آغابیگم متخلص به "آقایی" از زنان شاعر، اوایل قرن دهم هجری و دختر مهتر قرائی خراسانی بود.<ref name=":0">عقیقی بخشایشی، عبدالرحیم؛ عقیقی بخشایشی، حبیبه (1382). ''زنان نامی در تاریخ، فرهنگ و تمدّن اسلامی''. تهران: نوید اسلام. ص219.</ref> پدرش در دربار محمدخان شیبانی (905-916ق.) از امرای خاندان شیبانی خدمت می‌کرد.<ref>رجبی، محمد حسن (1374). ''مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی، از آغاز تا مشروطه''. تهران: سروش. ص4.</ref> آغابیگم به دلیل موقعیت خانوادگی توانست سواد بیاموزد.<ref>فرخ‌‎زاد، پوران (1381). ''کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز''. تهران: قطره. ص43. </ref> وی که در شاعری طبعی روان و خوش ذوق داشت، از جوانی آوازه شعرهایش در اطراف پیچید و به ویژه در دربار محمدخان ترکمان از عزت و اعتبار بسیاری بهره‌مند شد، چنان که خود را هم‌تراز شعرای بزرگ ایران می‌پنداشت<ref>م‍ش‍ی‍ر س‍ل‍ی‍م‍ی‌، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر (--13). ''زن‍ان‌ س‍خ‍ن‍ور: از ی‍ک‌ه‍زار س‍ال‌ پ‍ی‍ش‌ ت‍ا ام‍روز ک‍ه‌ ب‍ه‌ زب‍ان‌ پ‍ارس‍ی‌ س‍خ‍ن‌ گ‍ف‍ت‍ه‌ان‍د''. ج1. ت‍ه‍ران‌: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌. ص5.</ref> و دیگران نیز او را تأیید می‌کردند.
 
برخی تذکره‌ها نام او را [[آقایی]] و [[آقابیگه]] نیز ثبت کرده‌اند.
 
بیت زیر از اوست:
بیت زیر از اوست:
زهشیاران عالم هر که را دیدم غمی دارد
 
دلا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد  
ز هشیاران عالم هر که را دیدم غمی دارد
منابع:
 
عقیقی بخشایشی، عبدالرحیم؛ عقیقی بخشایشی حبیبه (1382). زنان نامی در تاریخ، فرهنگ و تمدّن اسلامی. تهران: نوید اسلام.
دلا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد<ref>ک‍ش‍اورز ص‍در، م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ (--13). ''از راب‍ع‍ه‌ ت‍ا پ‍روی‍ن‌ ق‍رن‌ ۳- ق‍رن‌ ۱۴‬''. ‏تهران: کاویان (چاپخانه)‬‏‫. ص53.</ref><ref>خدایار محبی، منوچهر (1325). ''شریک مرد''. تهران: چاپخانه تابان. ص87.</ref><br />
فرخ زاد، پوران (1381).کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز. تهران: قطره.
<br />
ک‍ش‍اورز ص‍در، م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ ([--13]). از راب‍ع‍ه‌ ت‍ا پ‍روی‍ن‌ ق‍رن‌ ۳ - ق‍رن‌ ۱۴‬. ‏‫[تهران]‬‏‫: کاویان (چاپخانه)‬‏‫.
==منابع==
محلّاتی، ذبیح¬الله (1349). رَیاحینُ¬الشَّریعهُ. در ترجمة دانشمندان بانوان  شیعه. تهران: دَارُالکُتب¬الاسلَامّیه.
[[رده:زنان شاعر]]
م‍ش‍ی‍ر س‍ل‍ی‍م‍ی‌، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر ([--13]). زن‍ان‌ س‍خ‍ن‍ور: از ی‍ک‍ه‍زار س‍ال‌ پ‍ی‍ش‌ ت‍ا ام‍روز ک‍ه‌ ب‍ه‌زب‍ان‌ پ‍ارس‍ی‌ س‍خ‍ن‌ گ‍ف‍ت‍ه‌ان‍د. [ت‍ه‍ران‌]: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌
<references />
 
 
تدوین: سمیه سادات هاشمی

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ اوت ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۴۳

زندگی‌نامه

آغابیگم متخلص به "آقایی" از زنان شاعر، اوایل قرن دهم هجری و دختر مهتر قرائی خراسانی بود.[۱] پدرش در دربار محمدخان شیبانی (905-916ق.) از امرای خاندان شیبانی خدمت می‌کرد.[۲] آغابیگم به دلیل موقعیت خانوادگی توانست سواد بیاموزد.[۳] وی که در شاعری طبعی روان و خوش ذوق داشت، از جوانی آوازه شعرهایش در اطراف پیچید و به ویژه در دربار محمدخان ترکمان از عزت و اعتبار بسیاری بهره‌مند شد، چنان که خود را هم‌تراز شعرای بزرگ ایران می‌پنداشت[۴] و دیگران نیز او را تأیید می‌کردند.

برخی تذکره‌ها نام او را آقایی و آقابیگه نیز ثبت کرده‌اند.

بیت زیر از اوست:

ز هشیاران عالم هر که را دیدم غمی دارد

دلا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد[۵][۶]

منابع

  1. عقیقی بخشایشی، عبدالرحیم؛ عقیقی بخشایشی، حبیبه (1382). زنان نامی در تاریخ، فرهنگ و تمدّن اسلامی. تهران: نوید اسلام. ص219.
  2. رجبی، محمد حسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی، از آغاز تا مشروطه. تهران: سروش. ص4.
  3. فرخ‌‎زاد، پوران (1381). کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز. تهران: قطره. ص43.
  4. م‍ش‍ی‍ر س‍ل‍ی‍م‍ی‌، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر (--13). زن‍ان‌ س‍خ‍ن‍ور: از ی‍ک‌ه‍زار س‍ال‌ پ‍ی‍ش‌ ت‍ا ام‍روز ک‍ه‌ ب‍ه‌ زب‍ان‌ پ‍ارس‍ی‌ س‍خ‍ن‌ گ‍ف‍ت‍ه‌ان‍د. ج1. ت‍ه‍ران‌: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌. ص5.
  5. ک‍ش‍اورز ص‍در، م‍ح‍م‍دع‍ل‍ی‌ (--13). از راب‍ع‍ه‌ ت‍ا پ‍روی‍ن‌ ق‍رن‌ ۳- ق‍رن‌ ۱۴‬. ‏تهران: کاویان (چاپخانه)‬‏‫. ص53.
  6. خدایار محبی، منوچهر (1325). شریک مرد. تهران: چاپخانه تابان. ص87.


تدوین: سمیه سادات هاشمی