تفاوت میان نسخههای «فریده ماشینی»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
Boroujerdi (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۴۸: | سطر ۴۸: | ||
همكاری در برنامهريزی و برگزاری اولين نشست مشورتی گروه مطالعات زنان با حضور صاحبنظران تعليم و تربيت و استادان دانشگاهها مهرماه 1378 | همكاری در برنامهريزی و برگزاری اولين نشست مشورتی گروه مطالعات زنان با حضور صاحبنظران تعليم و تربيت و استادان دانشگاهها مهرماه 1378 | ||
=== '''فعالیتهای فرهنگی''' === | |||
فریده ماشینی پس از تعطیلی دانشگاه در جریان انقلاب فرهنگی در مهرماه سال تحصیلی 60 – 1359 به همراه گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاههای دیگر جذب آموزش و پرورش شد. ناحیۀ 7 آموزش و پرورش تهران که بعدها به منطقۀ 16 تغییر نام یافت به جهت ماهیت جغرافیائی، سیاسی و انقلابی در جنوب شهر تهران (مناطق نازیآباد و جوادیه) دارای حساسیت ویژه ای بود. مدارس این منطقه پایگاه فعالیتهای گروههای سیاسی منتقد و بعضاً معاند مانند مجاهدین خلق(منافقین) بود. برخی مربیان و معلمانی که در مقطع پس از شکل گیری انقلاب در این منطقه همکاری داشتند، عبارت بودند از: سعید حجاریان،احمدحجاریان،محسن مصلح،اصغرحدایاری، بیژن نامدار زنگنه، علی اصغر فانی، هادی عزیززاده، مهدی رجب بیگی، عزت اله ضرغامی، بیژن گلشن، حسین محمدی، شهید جعفر ذاکر، حیدر زندیه، سهیلا جلودارزاده، منیژه متولیان، اقدس غفاری، فاطمه تندگویان، نرگس کریمی،مریم قبادی ، رویا بلوری،نادره ندیم ، قاطمه ناظری ، منصور ساعتچی و ... فریده ماشینی. این افراد به صورت مستمر و گاه هفتگی باآقایان منتظری، مشکینی، صانعی، جوادی آملی ، حائری شیرازی، موسوی خوئینیها و دیگر شخصیتهای غیرروحانی، نشستهایی برای کارآمدی برنامه های آموزش و پرورش برگزار می کردند. در سالهای 1363 تا 1368، این هستۀ فرهنگی در سطح استان تهران به جمعی اثرگذار بدل شد. پس از مدت کوتاهی، مسئولیت امور تربیتی دبیرستانهای منطقه 16 به او سپرده شد. | |||
فریده ماشینی پس از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1376 به همراه برخی از افراد همین هسته دفتر امور زنان را در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پایه گذاری کردند. |
نسخهٔ ۲۹ مهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۸:۴۰
فریده ماشینی (1339-1391) از دانشجویان پیرو خط امام، فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان و اولین دانشآموخته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی بود.
زندگینامه
فریده ماشینی در 17 مرداد 1339 در خانوادهای مذهبی متولد شد. تحصیلات دورۀ عمومی را در دبیرستان هدف با نمرۀ عالی، و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاههای امیرکبیر، تهران و علامه طباطبائی با موفقیت پشت سر گذاشت و در دورۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس نیز پذیرفته شد، اما امکان ادامه تحصیل نیافت. از 13سالگی در جلسات قرآن خانم گرجی شرکت داشت، در مسجد امام جماعت و معلم قرآن بانوان بود و در دانشکدۀ فنی، عضو فعال انجمن اسلامی بود. در 19سالگی جزو معدود دخترانی بود که در اشغال لانه جاسوسی آمریکا نقشی مؤثر داشته و در زمرۀ دانشجویان پیرو خط امام قرار گرفت. در 20سالگی تدریس در دبیرستانهای بزرگ جنوب تهران در دروس علوم پایه (شیمی) و معارف اسلامی را آغاز نمود. در سال 1360 با دکتر رحیم عبادی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر و یک دختر بود.
او در سال 1359 به عنوان دبیر به استخدام وزارتخانه درآمد و تا پایان حیات خود به این همکاری ادامه داد. فریده ماشینی در طول حیات خود علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش همزمان به فعالیتهای قرآنی و پژوهشی همت میگماشت. او با تمرکز بر روی مطالعات قرآنی و مسائل زنان میکوشید تا پژوهشهای متعدد و جلسات بحث و بررسی مستمری را ساماندهی کند و به انجام تحقیقات و نگارش مقالات، شرکت در نشستهای علمی و کارگاههای آموزشی، نتایج مطالعات خود را در قالب نواندیشی دینی و نوآوریهای اجتماعی به جامعه عرضه کند. او مطالعات خود در حوزۀ مسائل زنان را به صورت آکادمیک تا مرحلۀ کارشناسی ارشد ادامه داد و همزمان با حضور در میان اقشار مختلف اجتماعی حضور داشت و با نهادهای مدنی و سازمانهای غیردولتی همکاری میکرد.
فریده ماشینی با حضور مؤثر در نهادهای سیاسی و مدیریتی (عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت و ریاست کمیسیون زنان)، مشاوره به نهادهای امور زنان در وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، مرکز مشارکت امور زنان ریاست جمهوری، کمیتۀ مشورتی سیدمحمد خاتمی و عضویت در هیئت مدیره مؤسسه مطالعات زنان، اثرگذاری خود در ابعاد مختلف نظری، مدیریتی، قانونگرایی و حمایتهای اجتماعی را توسعه میبخشید حتی در دوران بیماری، نیز پیگیری امور خانوادههای آسیبدیده همچون خانوادههای محرومان، شهدای انقلاب، زندانیان سیاسی، و البته ملاقات با نخبگان و گروههای مرجع و پیشکسوتان و مشاهیر و بستگان جزو برنامههای مستمر وی بود. حضور مؤثر در برنامهها و فعالیتهای اجتماعی، مذهبی و مناسبتها و نشستهای تخصصی و علمی، مشارکت فعال در سمینارها و کنفرانسهای بینالمللی در اقصی نقاط جهان از دیگر برنامههای مستمر و مورد علاقه وی بود.
او در دهم خرداد 1391 در اثر بیماری درگذشت.
سوابق تحصيلی
کارشناسی ارشد جامعه شناسی/ گرایش مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی، 1384
کارشناسی رشته مهندسی شیمی و علوم پایه دانشگاه امیرکبیر و تهران، 1367
دیپلم ریاضی دبیرستان هدف تهران، 1358
سوابق اجرایی و آموزشی
دبیر و کارشناس ارشد پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش ـ پژوهشگر علوم قرآنی
عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره مرکز مطالعات زنان ـ مدرس دانشگاه
مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت کشور ـ مرکز امور مشارکت زنان
محقق و پژوهشگر مسائل زنان
كارشناس ارشد گروه پژوهشی مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت
مشاور مديركل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش
پژوهشگر مسائل جنسيتی و مسائل زنان در آموزش و پرورش
همكاری در برنامهريزی و برگزاری نشستهای تخصصی "چگونگی مواجهه نظام آموزش و پرورش با موضوع تشابهات و تفاوتهای جنسيتی"، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 1388
دبير علمی همايش «زن و نوانديشی دينی»، حسينيه ارشاد، 1387
شركت در سمينار women in/and Politics. بلژيك، بروكسل. نوامبر 2008
برنامهريزی و مديريت كارگاه آموزشی بررسی نقش مديران مدارس در تربيت دختران دانشآموز، سازمان آموزش و پرورش استان سيسستان و بلوچستان، 1384
همكاری در برنامه ريزی و برگزاری کارگاه آموزشی روششناختی پژوهش با رويکرد جنسيتی دی ماه 1378. پژوهشكده تعليم و تربيت
داور و ارزياب مقالات همايش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش، 1381
همكاری در برنامهريزی و برگزاری اولين نشست علمی بررسی اولويتهای پژوهشی دختران دانشآموز با همکاری دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی دانشگاه تهران و پژوهشكده تعليم و تربيت، خردادماه 1380
همكاری در برنامهريزی و برگزاری اولين نشست مشورتی گروه مطالعات زنان با حضور صاحبنظران تعليم و تربيت و استادان دانشگاهها مهرماه 1378
فعالیتهای فرهنگی
فریده ماشینی پس از تعطیلی دانشگاه در جریان انقلاب فرهنگی در مهرماه سال تحصیلی 60 – 1359 به همراه گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاههای دیگر جذب آموزش و پرورش شد. ناحیۀ 7 آموزش و پرورش تهران که بعدها به منطقۀ 16 تغییر نام یافت به جهت ماهیت جغرافیائی، سیاسی و انقلابی در جنوب شهر تهران (مناطق نازیآباد و جوادیه) دارای حساسیت ویژه ای بود. مدارس این منطقه پایگاه فعالیتهای گروههای سیاسی منتقد و بعضاً معاند مانند مجاهدین خلق(منافقین) بود. برخی مربیان و معلمانی که در مقطع پس از شکل گیری انقلاب در این منطقه همکاری داشتند، عبارت بودند از: سعید حجاریان،احمدحجاریان،محسن مصلح،اصغرحدایاری، بیژن نامدار زنگنه، علی اصغر فانی، هادی عزیززاده، مهدی رجب بیگی، عزت اله ضرغامی، بیژن گلشن، حسین محمدی، شهید جعفر ذاکر، حیدر زندیه، سهیلا جلودارزاده، منیژه متولیان، اقدس غفاری، فاطمه تندگویان، نرگس کریمی،مریم قبادی ، رویا بلوری،نادره ندیم ، قاطمه ناظری ، منصور ساعتچی و ... فریده ماشینی. این افراد به صورت مستمر و گاه هفتگی باآقایان منتظری، مشکینی، صانعی، جوادی آملی ، حائری شیرازی، موسوی خوئینیها و دیگر شخصیتهای غیرروحانی، نشستهایی برای کارآمدی برنامه های آموزش و پرورش برگزار می کردند. در سالهای 1363 تا 1368، این هستۀ فرهنگی در سطح استان تهران به جمعی اثرگذار بدل شد. پس از مدت کوتاهی، مسئولیت امور تربیتی دبیرستانهای منطقه 16 به او سپرده شد.
فریده ماشینی پس از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1376 به همراه برخی از افراد همین هسته دفتر امور زنان را در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پایه گذاری کردند.