تفاوت میان نسخه‌های «فریده ماشینی»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۴۱ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
[[پرونده:فریده ماشینی.jpg|بندانگشتی|260x260پیکسل|فریده ماشینی]]
[[پرونده:نشان فریده ماشینی.jpg|بندانگشتی|نشان فریده ماشینی]]
[[پرونده:آرم موسسه فرهنگی پژوهشی بانوی مهر.jpg|بندانگشتی|230x230پیکسل|آرم مؤسسه فرهنگی پژوهشی بانوی مهر]]
فریده ماشینی (1339-1391) از دانشجویان پیرو خط امام، فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان و اولین دانش‌آموخته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی بود. او قرآن‌پژوه و از پیشگامان نواندیشی دینی زنان در ایران بوده است.


فریده ماشینی (1339-1391) از دانشجویان پیرو خط امام، فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان و اولین دانش‌آموخته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی بود.
=== زندگی‌نامه ===
فریده ماشینی  در 17 مرداد 1339 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. تحصیلات دورۀ عمومی را در دبیرستان هدف با نمرۀ عالی، و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه‌­های امیرکبیر، تهران و علامه طباطبائی با موفقیت پشت سر گذاشت. او در دورۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس نیز پذیرفته شد، اما امکان ادامه تحصیل نیافت. از 13 سالگی در جلسات قرآن خانم گرجی شرکت می‌کرد؛ در مسجد امام جماعت و معلم قرآن بانوان بود و در دانشکدۀ فنی عضو فعال انجمن اسلامی بود. در 19 سالگی جزو معدود دخترانی بود که در اشغال سفارت آمریکا نقشی مؤثر داشت. او در سال 1360 با [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85_%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C?tableofcontents=1 رحیم عبادی] ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر و یک دختر بود.  


=== زندگی‌نامه ===
فریده ماشینی در سال 1359 به عنوان دبیر به استخدام  آموزش و پرورش درآمد و تا پایان حیات خود به این همکاری ادامه داد. او در طول حیات خود علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش همزمان به فعالیت‌­های قرآنی و پژوهشی اهتمام وافر داشت. فریده ماشینی با تغییر رشته از مهندسی شیمی به مطالعات زنان در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات خود را در حوزۀ مسائل زنان به صورت آکادمیک ادامه داد و اولین فارغ‌التحصیل این رشته بود. او همزمان با حضور در میان اقشار مختلف اجتماعی با نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی همکاری می‌کرد.
فریده ماشینی  در 17 مرداد 1339 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. تحصیلات دورۀ عمومی را در دبیرستان هدف با نمرۀ عالی، و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه‌­های امیرکبیر، تهران و علامه طباطبائی با موفقیت پشت سر گذاشت و در دورۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس نیز پذیرفته شد، اما امکان ادامه تحصیل نیافت. از 13سالگی در جلسات قرآن خانم گرجی شرکت داشت، در مسجد امام جماعت و معلم قرآن بانوان بود و در دانشکدۀ فنی، عضو فعال انجمن اسلامی بود. در 19سالگی جزو معدود دخترانی بود که در اشغال لانه جاسوسی آمریکا نقشی مؤثر داشته و در زمرۀ دانشجویان پیرو خط امام قرار گرفت. در 20سالگی تدریس در دبیرستان‌­های بزرگ جنوب تهران در دروس علوم پایه (شیمی) و معارف اسلامی را آغاز نمود. در سال 1360 با دکتر رحیم عبادی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر و یک دختر بود.  


او در سال 1359 به عنوان دبیر به استخدام وزارت­خانه درآمد و تا پایان حیات خود به این همکاری ادامه داد. فریده ماشینی در طول حیات خود علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش همزمان به فعالیت‌­های قرآنی و پژوهشی همت می‌گماشت. او با تمرکز بر روی مطالعات قرآنی و مسائل زنان می‌کوشید تا پژوهش‌های متعدد و جلسات بحث و بررسی مستمری را سامان­دهی کند و به انجام تحقیقات و نگارش مقالات، شرکت در نشست‌های علمی و کارگاه­‌های آموزشی، نتایج مطالعات خود را در قالب نواندیشی دینی و نوآوری‌­های اجتماعی به جامعه عرضه کند. او مطالعات خود در حوزۀ مسائل زنان را به صورت آکادمیک تا مرحلۀ کارشناسی ارشد ادامه داد و همزمان با حضور در میان اقشار مختلف اجتماعی حضور داشت و با نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی همکاری می‌کرد.
فریده ماشینی با حضور مؤثر در نهادهای سیاسی و مدیریتی (عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت و ریاست کمیسیون زنان)، مشاوره به نهادهای امور زنان در وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، مرکز مشارکت امور زنان ریاست­ جمهوری، کمیتۀ مشورتی سید محمد خاتمی و عضویت در هیئت مدیره مؤسسه مطالعات زنان، اثرگذاری خود در ابعاد مختلف نظری، مدیریتی، قانون­گرایی و حمایت­‌های اجتماعی را توسعه بخشید. او حتی در دوران بیماری، نیز پیگیری امور خانواده‌­های آسیب‌­دیده همچون خانواده­‌های محرومان و شهدا بود. حضور در برنامه‌­ها و فعالیت‌­های اجتماعی، مذهبی و  نشست­‌های تخصصی و علمی، مشارکت فعال در سمینارها و کنفرانس‌­های بین­‌المللی در اقصی نقاط جهان از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.  


فریده ماشینی  با حضور مؤثر در نهادهای سیاسی و مدیریتی (عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت و ریاست کمیسیون زنان)، مشاوره به نهادهای امور زنان در وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، مرکز مشارکت امور زنان ریاست­ جمهوری، کمیتۀ مشورتی سیدمحمد خاتمی و عضویت در هیئت مدیره مؤسسه مطالعات زنان، اثرگذاری خود در ابعاد مختلف نظری، مدیریتی، قانون­گرایی و حمایت­‌های اجتماعی را توسعه می­‌بخشید حتی در دوران بیماری، نیز پیگیری امور خانواده‌­های آسیب‌­دیده همچون خانواده­‌های محرومان، شهدای انقلاب، زندانیان سیاسی، و البته ملاقات با نخبگان و گروه‌های مرجع و پیشکسوتان و مشاهیر و بستگان جزو برنامه­‌های مستمر وی بود. حضور مؤثر در برنامه‌­ها و فعالیت‌­های اجتماعی، مذهبی و مناسبت‌­ها و نشست­‌های تخصصی و علمی، مشارکت فعال در سمینارها و کنفرانس‌­های بین­‌المللی در اقصی نقاط جهان از دیگر برنامه­‌های مستمر و مورد علاقه وی بود.  
او در دهم خرداد 1391 در اثر بیماری درگذشت.<ref>یادداشت‌های رحیم عبادی</ref>


او در دهم خرداد 1391 در اثر بیماری درگذشت.


=== '''سوابق تحصيلی''' ===
=== سوابق تحصيلی ===
 کارشناسی ارشد جامعه شناسی/ گرایش مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی، 1384  
 کارشناسی ارشد جامعه شناسی/ گرایش مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی، عنوان پایان‌نامه تأثير جلسات مذهبی زنانه بر زندگی زنان شركت‌كننده از نگاه آنان (پژوهشی در شهر تهران)، 1384 [https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=3755505&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author] 


کارشناسی رشته مهندسی شیمی و علوم پایه دانشگاه امیرکبیر و تهران، 1367
کارشناسی رشته مهندسی شیمی و علوم پایه دانشگاه امیرکبیر و تهران، 1367


دیپلم ریاضی دبیرستان هدف تهران، 1358
دیپلم ریاضی دبیرستان هدف تهران، 1358


=== سوابق اجرایی و آموزشی ===
=== سوابق اجرایی و آموزشی ===
دبیر و کارشناس ارشد پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش ـ پژوهشگر علوم قرآنی
دبیر و کارشناس ارشد پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش  


عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره مرکز مطالعات زنان ـ مدرس دانشگاه  
عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره مرکز مطالعات زنان


مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت کشور ـ مرکز امور مشارکت زنان
مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش


محقق و پژوهشگر مسائل زنان  
مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش وزارت کشور 
 
مشاور امور زنان در مرکز امور مشارکت زنان  


كارشناس ارشد گروه پژوهشی مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت  
كارشناس ارشد گروه پژوهشی مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت  
سطر ۳۳: سطر ۳۹:
پژوهشگر مسائل جنسيتی و مسائل زنان در آموزش و پرورش  
پژوهشگر مسائل جنسيتی و مسائل زنان در آموزش و پرورش  


همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری نشست‌های تخصصی "چگونگی مواجهه نظام آموزش و پرورش با موضوع تشابهات و تفاوت‌های جنسيتی"، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 1388
همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری نشست‌های تخصصی چگونگی مواجهه نظام آموزش و پرورش با موضوع تشابهات و تفاوت‌های جنسيتی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 1388


دبير علمی همايش «زن و نوانديشی دينی»، حسينيه ارشاد، 1387
دبير علمی همايش زن و نوانديشی دينی، حسينيه ارشاد، 1387


شركت در سمينار women in/and  Politics. بلژيك، بروكسل. نوامبر 2008
شركت در سمينار women in/and  Politics. بلژيك، بروكسل، نوامبر 2008


برنامه‌ريزی و مديريت كارگاه آموزشی بررسی نقش مديران مدارس در تربيت دختران دانش‌آموز، سازمان آموزش و پرورش استان سيسستان و بلوچستان، 1384
برنامه‌ريزی و مديريت كارگاه آموزشی بررسی نقش مديران مدارس در تربيت دختران دانش‌آموز، سازمان آموزش و پرورش استان سيسستان و بلوچستان، 1384
همكاری در برنامه ريزی و برگزاری کارگاه آموزشی روش‌شناختی پژوهش با رويکرد جنسيتی دی ماه 1378. پژوهشكده تعليم و تربيت


داور و ارزياب مقالات همايش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش، 1381
داور و ارزياب مقالات همايش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش، 1381
سطر ۴۷: سطر ۵۱:
همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری اولين نشست علمی بررسی اولويت‌های پژوهشی دختران دانش‌آموز با همکاری دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی دانشگاه تهران و پژوهشكده تعليم و تربيت، خردادماه 1380
همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری اولين نشست علمی بررسی اولويت‌های پژوهشی دختران دانش‌آموز با همکاری دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی دانشگاه تهران و پژوهشكده تعليم و تربيت، خردادماه 1380


همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری اولين نشست مشورتی گروه مطالعات زنان با حضور صاحب‌نظران تعليم و تربيت و استادان دانشگاه‌ها مهرماه 1378
همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری اولين نشست مشورتی گروه مطالعات زنان با حضور صاحب‌نظران تعليم و تربيت و استادان دانشگاه‌ها، مهرماه 1378
 
همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری کارگاه آموزشی روش‌شناختی پژوهش با رويکرد جنسيتی، پژوهشكده تعليم و تربيت، دی ماه 1378
 
 
=== فعالیت‌های فرهنگی ===
فریده ماشینی پس از تعطیلی دانشگاه در جریان انقلاب فرهنگی در مهرماه سال تحصیلی 60 ـ 1359 به همراه گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه‌های دیگر جذب آموزش و پرورش شد. ناحیۀ 7 آموزش و پرورش تهران که بعدها به منطقۀ 16 تغییر نام یافت به جهت ماهیت جغرافیایی، سیاسی و انقلابی در جنوب شهر تهران (مناطق نازی ­آباد و جوادیه) دارای حساسیت ویژه‌ای بود. مدارس این منطقه پایگاه فعالیت‌های گروه­‌های سیاسی منتقد و بعضاً معاند مانند مجاهدین خلق (منافقین) بود. برخی مربیان و معلمانی که در مقطع پس از شکل­‌گیری انقلاب در این منطقه همکاری داشتند، عبارت بودند از: سعید حجاریان، احمدحجاریان، محسن مصلح، اصغر حدایاری، بیژن نامدار زنگنه، علی­ اصغر فانی، هادی عزیززاده، مهدی رجب­‌بیگی، عزت­‌اله ضرغامی، بیژن گلشن، حسین محمدی، شهید جعفر ذاکر، حیدر زندیه، سهیلا جلودارزاده، منیژه متولیان، اقدس غفاری، فاطمه تندگویان، نرگس کریمی، مریم قبادی، رویا بلوری، نادره ندیم، قاطمه ناظری، منصور ساعتچی و ... فریده ماشینی. این افراد به صورت مستمر و گاه هفتگی با آقایان منتظری، مشکینی، صانعی، جوادی آملی، حائری شیرازی، موسوی خوئینی‌­ها و دیگر شخصیت‌­های غیر روحانی، نشست­‌هایی برای کارآمدی برنامه‌های آموزش و پرورش برگزار می‌کردند. در سال­‌های 1363 تا 1368، این هستۀ فرهنگی در سطح استان تهران به جمعی اثرگذار بدل شد. پس از مدت کوتاهی، مسئولیت امور تربیتی دبیرستان‌­های منطقه 16 به او سپرده شد.
 
فریده ماشینی پس از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1376 به همراه برخی از افراد همین هسته دفتر امور زنان را در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پایه‌­گذاری کردند.
 
 
=== فعالیت‌های اجتماعی ===
همزمان با جنگ ایران و عراق و با شهادت تعدادی از دوستان همکار فریده ماشینی مانند ذاکر، رجب­‌بیگی و بیژن گلشن فریده ماشینی رسیدگی به امور همسران و فرزندان و خانواده‌­های شهیدان را داوطلبانه برعهده گرفت. او از نخستین کسانی بود که در منزل شهیدان حضور می‌یافت. او با تشکیل جلسات قرآن در منزل شهید ذاکر به ­صورت هفتگی و مستمر، برای تقویت روحیۀ ایثار و صبر و مقاومت در این خانواده‌ها قدمی عملی برداشت. این جلسات تفسیر قرآن تا زمان حیات او یعنی برای بیش از 30 سال ادامه داشت. از همان سال 60 تا سال 90 دیدار با خانواده شهدا برنامه هفتگی فریده ماشینی بود. رسیدگی به خانواده‌های محرومین و مستمندان از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.
 
 
=== فعالیت‌های سیاسی ===
 
فریده ماشینی عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بود و همین امر به مشارکت او در تسخیر سفارت آمریکا منجر شد. او از معدود زنانی بود که در کنار سایر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام از ابتدا تا انتها در این اقدام حضوری فعال داشت. او سپس با حضور در شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی ریاست کمیسیون زنان و عضویت در دفتر سیاسی حزب را برعهده گرفت. او از اعضای شورای مرکزی زنان اصلاح‌طلب بود. اهتمام ویژه به تقویت و توسعۀ نهادهای مدنی به­ ویژه در حوزۀ زنان و جوانان از دغدغه­‌های اصلی او بود.
 
حضور و فعالیت در نهادهای مدنی زنان، مشارکت و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی بخش از برنامه مستمر فریده ماشینی بود.
 
 
=== فعالیت‌های مذهبی ===
او از اوان کودکی با قرآن مأنوس بود. از 13 سالگی در جلسات تفسیر قرآن منیره گرجی شرکت می‌کرد و توانست با مفاهیم قرآن به صورت عمیق آشنا شود. تسلط او به زبان عربی او را در فهم مفاهیم قرآنی توانمند ساخته بود. او با تمرکز بر روی مطالعات قرآنی و مسائل زنان می‌کوشید تا پژوهش‌های متعدد و جلسات بحث و بررسی مستمری را سامان­دهی کند و به انجام تحقیقات و نگارش مقالات، شرکت در نشست‌های علمی و کارگاه­‌های آموزشی، نتایج مطالعات خود را در قالب نواندیشی دینی و نوآوری‌­های اجتماعی به جامعه عرضه کند. فریده ماشینی یکی از پیشروان اندیشه [[فمینیسم اسلامی]] در ایران بود.
 
 
=== فعالیت­‌های بین‌­المللی ===
خانم ماشینی مسلط به زبان عربی و انگلیسی بود و به علاوه علاقه فراوانی به تعامل، گفتگو و هم‌اندیشی در عرصه­‌های بین­‌المللی داشت. از همین رو در طول زندگی کوتاه خود بالغ بر 30 مسافرت خارجی (از جمله افغانستان، تاجیکستان، فرانسه، بلژیک، سوئد، مالزی، تونس) داشت. او در تدوین بیانیه‌ها و منشور زنان نقش مؤثری ایفا نمود.
 
 
=== آثار ===
 
==== کتاب ====
 
# ''زن، نواندیشی دینی و سرمایه اجتماعی: مجموعه گفتارها و نوشتارهایی درباره زنان'' (1394). تهران: بانوی مهر.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=8983237&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
#''جایگاه زن در مطالعات زنان'' (1393). تهران‏‫: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=3783774&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
# ''زنان و سرمایه اجتماعی'' (1393). تهران‏‫: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند‏‫.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=3783782&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
# ''گ‍ل‍ب‍ان‍گ‌ س‍رب‍ل‍ن‍دی‌: ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ اج‍م‍ال‍ی‌ از وض‍ع‍ی‍ت‌ آم‍وزش‍ی‌ و پ‍رورش‍ی‌ دخ‍ت‍ران‌ در س‍ال‌ه‍ای‌ ۷۶ ـ ۸۰'' (1380). گ‍ردآوری‌ و ت‍ن‍ظی‍م‌ زه‍را ان‍ص‍اف‌، ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ از ف‍ری‍ده‌ م‍اش‍ی‍ن‍ی‌، اس‍ف‍ن‍دی‍ار چ‍ه‍ارب‍ن‍د. ت‍ه‍ران‌: رون‍اس‌.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=636328&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
 
==== مقالات ====
 
# منشی، فائزه؛ ماشینی، فریده؛ ظهره‌وند، راضيه (1389). نقش تركيب جنسيتی دانش‌آموزان در شاخه‌های نظری و مهارتی بر نرخ ورود دختران و پسران به دانشگاه‌ها. فصلنامه علمی - پژوهشی زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان)، شماره 29، ص31ـ 54.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/709825/%D9%86%D9%82%D8%B4-%D8%AA%D8%B1%DA%A9%DB%8C%D8%A8-%D8%AC%D9%86%D8%B3%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4-%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A7%D8%AE%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D9%86%D8%B1%D8%AE-%D9%88%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%BE%D8%B3%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7]
# ضرورت طرح مبحث زن و نواندیشی دینی از منظر زنانه (1387). آیین، مرداد شماره 15.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/320965/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%D8%B2%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D9%85%D9%86%D8%B8%D8%B1%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87]
# مولاوردی، شهين‌دخت؛ گرامی‌‎زادگان، اشرف؛ ماشینی، فریده؛ طريقی، نوشين (1387). گزارش ملی جمعی از فعالان امور زنان در ايران به جنبش جهانی خواهران اسلام (Sisters in Islam).
#موقعيت زنان ايران سی سال پس از انقلاب (با نگاهی به دين) (1387). آیین، بهمن و اسفند، شماره 19 و 20، ص126ـ 131.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/360285/%D9%85%D9%88%D9%82%D8%B9%DB%8C%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%D8%A7%D9%86%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8]
#حقوق انسانی و جنسيت در قرآن (1386). بینات، شماره ۵۳، بهار، ص ۱۶۲-۱۸۱.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1313300&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
#زنان و تجربه مشارکت سیاسی (1386). آیین، شماره 8، شهریور، ص66ـ 71.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/250053/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%B1%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B4%D8%A7%D8%B1%DA%A9%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C]
# زنان و سياست‌ورزی جامعه‌محور (1386). آيين، شماره 11 و12، اسفند، ص38 ـ 41.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1255534&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
#زنان و نواندیشی دینی (1385). همبستگی، ص 7.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1042470&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
#ماشینی، فریده؛ منشی، فائزه (1385). بررسی مقايسه‌ای ورود دختران و پسران به دانشگاه‌ها. پژوهشنامه آموزشی پژوهشکده تعليم و تربيت، خرداد و تيرماه.
#زنان و نواندیشی دینی، چشم‌انداز و ضرورت‌های نو (1385). آیین، شماره 4، مهر، ص74ـ77.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/249937/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C-%D8%AF%DB%8C%D9%86%DB%8C-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2-%D9%88-%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88]
#زنان و سرمایه اجتماعی (1385). آیین، شماره 6، اسفند، ص 108ـ112.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/250001/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C]
# مطالبات زنان (1383). بازتاب اندیشه، شماره 49، اردیبهشت، ص43ـ 47.[https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/38773/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86]
#خشونت خانگی و خانه‌های امن (1383). وق‍ای‍ع‌ات‍ف‍اق‍ی‍ه‌، ۴ خ‍رداد 83، ص‌ ۱۱. [https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=336184&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
# نقش باورها و نگرش‌های فرهنگی در بازماندگی دختران از تحصيل (1381). پ‍ژوه‍ش‌ن‍ام‍ه‌ آم‍وزش‍ی‌، ش‌ ۴۸، خ‍رداد، ص‌ ۸ - ۱۰.[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=259887&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]
 
==== طرح‌های پژوهشی ====
 
# بررسی انواع‌‌‌‌ و ابعاد ‌دينداری دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه و ميزان هم‌خوانی آن با انتظارات اوليای مدرسه (1387). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش.
#پوشش (لباس فرم) دختران دانش‌آموز در مدرسه و عوامل مؤثر در آن (گزارش تحليلی) (1386). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش.
# ماشینی، فریده؛ منشی، فائزه؛ رضايی، شيرين؛ ظهره‌وند، راضيه (1384). گزارش تحليلی بررسی مقايسه‌ای ورود دختران و پسران به دانشگاه در سه محور: آموزش، تقاضای اجتماعی و اشتغال (گزارش تحليلی). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش.
# معروفی، پروين؛ ماشینی، فریده و همكاران (1384). بررسی روش‌های كاهش بازماندگی دختران از آموزش عمومی در مناطق محروم و روستايی. پژوهشكده تعليم و تربيت.
# ''' '''ظهر‌ه‌وند، راضيه؛ ماشینی، فریده و همكاران (1382) تحليلی و بررسی كيفيت برنامه‌ريزی درسی و آموزشی كشور با توجه به نيازهای زنان و ضرورت ايفای نقش مؤثر در توسعه كشور و ارائه راهكارها در دوره آموزشی عمومی، جهاد دانشگاهی، گروه علوم تربيتی واحد تهران و مركز امور مشاركت نهاد رياست جمهوری.
# فریده ماشینی و همکاران (بی‌تا). جنسیت در قرآن کریم مطالعه موردی آیات سوره نساء.
 
 
=== جایزه فریده ماشینی ===
به پاس سه دهه فعالیت‌های فریده ماشینی در حوزه زنان و به عنوان اولین دانش‌آموخته رشته مطالعات زنان در ایران، قرآن‌پژوه، کنشگر اجتماعی و مدنی و از پیشگامان نواندیشی دینی زنان [[جایزه مطالعات زنان]]  به نام او ثبت و با شناسایی و معرفی مقالات، آثار، چهره‌ها و فعالیت‌های برتر از برگزیدگان در هر سال به مناسبت سالگرد ایشان تقدیر به عمل می‌آید. این رویداد توسط [[مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان]] و مؤسسه فرهنگی، پژوهشی بانوی مهر برگزار می‌شود.[https://www.jamaran.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-12/1552139-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86]
 
==== اهداف جایزه ====
جایزه مطالعات زنان با هدف شناسایی و معرفی مطالعات و تحقیقات برتر در حوزه زنان، تقدیر و تشویق از محققان و معرفی آثار و تألیفات انجام شده در حوزه زنان، برگزار می‌گردد.
 
'''محورهای فراخوان جایزه'''
 
*   پایان نامه و مقالات برجسته دارای ارزش علمی بالا و دارای آثار و نتایج مفید برای زنان با تأکید بر حوزه علوم اجتماعی
*   تألیفات برجسته دارای ارزش علمی
* کنشگران و محققان برجسته در دو محدوده سنی جوان و پیشکسوت
 
==== جوایز برگزیدگان ====
به نفرات برتر هر بخش تندیس، لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی اهدا می‌شود.
 
 
== منابع ==
[[رده:فعالان حقوق زنان]]
[[رده:زنان فعال سیاسی]]
[[رده:زنان معلم]]
[[رده:زنان اصلاح طلب]]
[[رده:مطالعات زنان]]
<references />
 
 
== پیوند به بیرون ==
# [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85_%D8%B9%D8%A8%D8%A7%D8%AF%DB%8C?tableofcontents=1 ویکی‌پدیای فارسی]
#[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/bibliographicAdvancedSearch.do?command=NEW_SEARCH&classType=0&pageStatus=1 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]
#[https://www.jamaran.news/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%D8%AA-12/1552139-%D9%81%D8%B1%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%B9%D8%B7%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%B4%D8%A7%D9%86-%D9%81%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86 پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران]
 


=== '''فعالیتهای فرهنگی''' ===
فریده ماشینی پس از تعطیلی دانشگاه در جریان انقلاب فرهنگی در مهرماه  سال تحصیلی 60 – 1359 به همراه گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاههای دیگر جذب آموزش و پرورش شد.  ناحیۀ 7 آموزش و پرورش تهران که بعدها به منطقۀ 16 تغییر نام یافت به جهت ماهیت جغرافیائی، سیاسی و انقلابی در جنوب شهر تهران (مناطق نازی­آباد و جوادیه)  دارای حساسیت ویژه ای بود. مدارس این منطقه پایگاه فعالیتهای  گروه­های سیاسی منتقد و بعضاً معاند مانند مجاهدین خلق(منافقین) بود. برخی مربیان و معلمانی که در مقطع پس از شکل­ گیری انقلاب در این منطقه همکاری داشتند، عبارت بودند از: سعید حجاریان،احمدحجاریان،محسن مصلح،اصغرحدایاری، بیژن نامدار زنگنه، علی­ اصغر فانی، هادی عزیززاده، مهدی رجب­ بیگی، عزت­ اله ضرغامی، بیژن گلشن، حسین محمدی، شهید جعفر ذاکر، حیدر زندیه، سهیلا جلودارزاده، منیژه متولیان، اقدس غفاری، فاطمه تندگویان، نرگس کریمی،مریم قبادی ، رویا بلوری،نادره ندیم ، قاطمه ناظری ، منصور ساعتچی و ...  فریده ماشینی.  این افراد به صورت مستمر و گاه هفتگی باآقایان منتظری، مشکینی، صانعی، جوادی آملی ، حائری شیرازی، موسوی خوئینی­ها و دیگر شخصیت­های غیرروحانی، نشست­هایی برای کارآمدی برنامه­ های آموزش و پرورش برگزار می کردند. در سال­های 1363 تا 1368، این هستۀ فرهنگی در سطح استان تهران به جمعی اثرگذار بدل شد. پس از مدت کوتاهی، مسئولیت امور تربیتی دبیرستان­های منطقه 16 به او سپرده شد.


فریده ماشینی پس از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1376 به همراه برخی از افراد همین هسته دفتر امور زنان را در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پایه ­گذاری کردند.
تدوین: حکمت بروجردی

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۵۷

فریده ماشینی
نشان فریده ماشینی
آرم مؤسسه فرهنگی پژوهشی بانوی مهر

فریده ماشینی (1339-1391) از دانشجویان پیرو خط امام، فعال فرهنگی، سیاسی و اجتماعی زنان و اولین دانش‌آموخته مطالعات زنان از دانشگاه علامه طباطبایی بود. او قرآن‌پژوه و از پیشگامان نواندیشی دینی زنان در ایران بوده است.

زندگی‌نامه

فریده ماشینی  در 17 مرداد 1339 در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. تحصیلات دورۀ عمومی را در دبیرستان هدف با نمرۀ عالی، و تحصیلات دانشگاهی را در دانشگاه‌­های امیرکبیر، تهران و علامه طباطبائی با موفقیت پشت سر گذاشت. او در دورۀ دکتری دانشگاه تربیت مدرس نیز پذیرفته شد، اما امکان ادامه تحصیل نیافت. از 13 سالگی در جلسات قرآن خانم گرجی شرکت می‌کرد؛ در مسجد امام جماعت و معلم قرآن بانوان بود و در دانشکدۀ فنی عضو فعال انجمن اسلامی بود. در 19 سالگی جزو معدود دخترانی بود که در اشغال سفارت آمریکا نقشی مؤثر داشت. او در سال 1360 با رحیم عبادی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج یک پسر و یک دختر بود.

فریده ماشینی در سال 1359 به عنوان دبیر به استخدام آموزش و پرورش درآمد و تا پایان حیات خود به این همکاری ادامه داد. او در طول حیات خود علاوه بر تدریس در آموزش و پرورش همزمان به فعالیت‌­های قرآنی و پژوهشی اهتمام وافر داشت. فریده ماشینی با تغییر رشته از مهندسی شیمی به مطالعات زنان در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات خود را در حوزۀ مسائل زنان به صورت آکادمیک ادامه داد و اولین فارغ‌التحصیل این رشته بود. او همزمان با حضور در میان اقشار مختلف اجتماعی با نهادهای مدنی و سازمان‌های غیردولتی همکاری می‌کرد.

فریده ماشینی با حضور مؤثر در نهادهای سیاسی و مدیریتی (عضویت در شورای مرکزی حزب مشارکت و ریاست کمیسیون زنان)، مشاوره به نهادهای امور زنان در وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، مرکز مشارکت امور زنان ریاست­ جمهوری، کمیتۀ مشورتی سید محمد خاتمی و عضویت در هیئت مدیره مؤسسه مطالعات زنان، اثرگذاری خود در ابعاد مختلف نظری، مدیریتی، قانون­گرایی و حمایت­‌های اجتماعی را توسعه بخشید. او حتی در دوران بیماری، نیز پیگیری امور خانواده‌­های آسیب‌­دیده همچون خانواده­‌های محرومان و شهدا بود. حضور در برنامه‌­ها و فعالیت‌­های اجتماعی، مذهبی و نشست­‌های تخصصی و علمی، مشارکت فعال در سمینارها و کنفرانس‌­های بین­‌المللی در اقصی نقاط جهان از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.

او در دهم خرداد 1391 در اثر بیماری درگذشت.[۱]


سوابق تحصيلی

 کارشناسی ارشد جامعه شناسی/ گرایش مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبائی، عنوان پایان‌نامه تأثير جلسات مذهبی زنانه بر زندگی زنان شركت‌كننده از نگاه آنان (پژوهشی در شهر تهران)، 1384 [۱]

کارشناسی رشته مهندسی شیمی و علوم پایه دانشگاه امیرکبیر و تهران، 1367

دیپلم ریاضی دبیرستان هدف تهران، 1358


سوابق اجرایی و آموزشی

دبیر و کارشناس ارشد پژوهشگاه وزارت آموزش و پرورش

عضو هیئت مؤسس و هیئت مدیره مرکز مطالعات زنان

مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش

مشاور امور زنان در وزارت آموزش و پرورش وزارت کشور

مشاور امور زنان در مرکز امور مشارکت زنان

كارشناس ارشد گروه پژوهشی مطالعات زنان در آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت

مشاور مديركل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش

پژوهشگر مسائل جنسيتی و مسائل زنان در آموزش و پرورش

همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری نشست‌های تخصصی چگونگی مواجهه نظام آموزش و پرورش با موضوع تشابهات و تفاوت‌های جنسيتی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، 1388

دبير علمی همايش زن و نوانديشی دينی، حسينيه ارشاد، 1387

شركت در سمينار women in/and  Politics. بلژيك، بروكسل، نوامبر 2008

برنامه‌ريزی و مديريت كارگاه آموزشی بررسی نقش مديران مدارس در تربيت دختران دانش‌آموز، سازمان آموزش و پرورش استان سيسستان و بلوچستان، 1384

داور و ارزياب مقالات همايش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش، 1381

همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری اولين نشست علمی بررسی اولويت‌های پژوهشی دختران دانش‌آموز با همکاری دانشکده روانشناسی و علوم تربيتی دانشگاه تهران و پژوهشكده تعليم و تربيت، خردادماه 1380

همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری اولين نشست مشورتی گروه مطالعات زنان با حضور صاحب‌نظران تعليم و تربيت و استادان دانشگاه‌ها، مهرماه 1378

همكاری در برنامه‌ريزی و برگزاری کارگاه آموزشی روش‌شناختی پژوهش با رويکرد جنسيتی، پژوهشكده تعليم و تربيت، دی ماه 1378


فعالیت‌های فرهنگی

فریده ماشینی پس از تعطیلی دانشگاه در جریان انقلاب فرهنگی در مهرماه سال تحصیلی 60 ـ 1359 به همراه گروهی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه‌های دیگر جذب آموزش و پرورش شد. ناحیۀ 7 آموزش و پرورش تهران که بعدها به منطقۀ 16 تغییر نام یافت به جهت ماهیت جغرافیایی، سیاسی و انقلابی در جنوب شهر تهران (مناطق نازی ­آباد و جوادیه) دارای حساسیت ویژه‌ای بود. مدارس این منطقه پایگاه فعالیت‌های گروه­‌های سیاسی منتقد و بعضاً معاند مانند مجاهدین خلق (منافقین) بود. برخی مربیان و معلمانی که در مقطع پس از شکل­‌گیری انقلاب در این منطقه همکاری داشتند، عبارت بودند از: سعید حجاریان، احمدحجاریان، محسن مصلح، اصغر حدایاری، بیژن نامدار زنگنه، علی­ اصغر فانی، هادی عزیززاده، مهدی رجب­‌بیگی، عزت­‌اله ضرغامی، بیژن گلشن، حسین محمدی، شهید جعفر ذاکر، حیدر زندیه، سهیلا جلودارزاده، منیژه متولیان، اقدس غفاری، فاطمه تندگویان، نرگس کریمی، مریم قبادی، رویا بلوری، نادره ندیم، قاطمه ناظری، منصور ساعتچی و ... فریده ماشینی. این افراد به صورت مستمر و گاه هفتگی با آقایان منتظری، مشکینی، صانعی، جوادی آملی، حائری شیرازی، موسوی خوئینی‌­ها و دیگر شخصیت‌­های غیر روحانی، نشست­‌هایی برای کارآمدی برنامه‌های آموزش و پرورش برگزار می‌کردند. در سال­‌های 1363 تا 1368، این هستۀ فرهنگی در سطح استان تهران به جمعی اثرگذار بدل شد. پس از مدت کوتاهی، مسئولیت امور تربیتی دبیرستان‌­های منطقه 16 به او سپرده شد.

فریده ماشینی پس از ریاست جمهوری سید محمد خاتمی در سال 1376 به همراه برخی از افراد همین هسته دفتر امور زنان را در وزارت آموزش و پرورش طراحی و پایه‌­گذاری کردند.


فعالیت‌های اجتماعی

همزمان با جنگ ایران و عراق و با شهادت تعدادی از دوستان همکار فریده ماشینی مانند ذاکر، رجب­‌بیگی و بیژن گلشن فریده ماشینی رسیدگی به امور همسران و فرزندان و خانواده‌­های شهیدان را داوطلبانه برعهده گرفت. او از نخستین کسانی بود که در منزل شهیدان حضور می‌یافت. او با تشکیل جلسات قرآن در منزل شهید ذاکر به ­صورت هفتگی و مستمر، برای تقویت روحیۀ ایثار و صبر و مقاومت در این خانواده‌ها قدمی عملی برداشت. این جلسات تفسیر قرآن تا زمان حیات او یعنی برای بیش از 30 سال ادامه داشت. از همان سال 60 تا سال 90 دیدار با خانواده شهدا برنامه هفتگی فریده ماشینی بود. رسیدگی به خانواده‌های محرومین و مستمندان از دیگر فعالیت‌های ایشان بود.


فعالیت‌های سیاسی

فریده ماشینی عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر بود و همین امر به مشارکت او در تسخیر سفارت آمریکا منجر شد. او از معدود زنانی بود که در کنار سایر دانشجویان مسلمان پیرو خط امام از ابتدا تا انتها در این اقدام حضوری فعال داشت. او سپس با حضور در شورای مرکزی حزب مشارکت ایران اسلامی ریاست کمیسیون زنان و عضویت در دفتر سیاسی حزب را برعهده گرفت. او از اعضای شورای مرکزی زنان اصلاح‌طلب بود. اهتمام ویژه به تقویت و توسعۀ نهادهای مدنی به­ ویژه در حوزۀ زنان و جوانان از دغدغه­‌های اصلی او بود.

حضور و فعالیت در نهادهای مدنی زنان، مشارکت و همکاری با سازمان‌ها و نهادهای غیردولتی بخش از برنامه مستمر فریده ماشینی بود.


فعالیت‌های مذهبی

او از اوان کودکی با قرآن مأنوس بود. از 13 سالگی در جلسات تفسیر قرآن منیره گرجی شرکت می‌کرد و توانست با مفاهیم قرآن به صورت عمیق آشنا شود. تسلط او به زبان عربی او را در فهم مفاهیم قرآنی توانمند ساخته بود. او با تمرکز بر روی مطالعات قرآنی و مسائل زنان می‌کوشید تا پژوهش‌های متعدد و جلسات بحث و بررسی مستمری را سامان­دهی کند و به انجام تحقیقات و نگارش مقالات، شرکت در نشست‌های علمی و کارگاه­‌های آموزشی، نتایج مطالعات خود را در قالب نواندیشی دینی و نوآوری‌­های اجتماعی به جامعه عرضه کند. فریده ماشینی یکی از پیشروان اندیشه فمینیسم اسلامی در ایران بود.


فعالیت­‌های بین‌­المللی

خانم ماشینی مسلط به زبان عربی و انگلیسی بود و به علاوه علاقه فراوانی به تعامل، گفتگو و هم‌اندیشی در عرصه­‌های بین­‌المللی داشت. از همین رو در طول زندگی کوتاه خود بالغ بر 30 مسافرت خارجی (از جمله افغانستان، تاجیکستان، فرانسه، بلژیک، سوئد، مالزی، تونس) داشت. او در تدوین بیانیه‌ها و منشور زنان نقش مؤثری ایفا نمود.


آثار

کتاب

  1. زن، نواندیشی دینی و سرمایه اجتماعی: مجموعه گفتارها و نوشتارهایی درباره زنان (1394). تهران: بانوی مهر.[۲]
  2. جایگاه زن در مطالعات زنان (1393). تهران‏‫: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.[۳]
  3. زنان و سرمایه اجتماعی (1393). تهران‏‫: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند‏‫.[۴]
  4. گ‍ل‍ب‍ان‍گ‌ س‍رب‍ل‍ن‍دی‌: ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ اج‍م‍ال‍ی‌ از وض‍ع‍ی‍ت‌ آم‍وزش‍ی‌ و پ‍رورش‍ی‌ دخ‍ت‍ران‌ در س‍ال‌ه‍ای‌ ۷۶ ـ ۸۰ (1380). گ‍ردآوری‌ و ت‍ن‍ظی‍م‌ زه‍را ان‍ص‍اف‌، ت‍ح‍ل‍ی‍ل‌ از ف‍ری‍ده‌ م‍اش‍ی‍ن‍ی‌، اس‍ف‍ن‍دی‍ار چ‍ه‍ارب‍ن‍د. ت‍ه‍ران‌: رون‍اس‌.[۵]

مقالات

  1. منشی، فائزه؛ ماشینی، فریده؛ ظهره‌وند، راضيه (1389). نقش تركيب جنسيتی دانش‌آموزان در شاخه‌های نظری و مهارتی بر نرخ ورود دختران و پسران به دانشگاه‌ها. فصلنامه علمی - پژوهشی زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان)، شماره 29، ص31ـ 54.[۶]
  2. ضرورت طرح مبحث زن و نواندیشی دینی از منظر زنانه (1387). آیین، مرداد شماره 15.[۷]
  3. مولاوردی، شهين‌دخت؛ گرامی‌‎زادگان، اشرف؛ ماشینی، فریده؛ طريقی، نوشين (1387). گزارش ملی جمعی از فعالان امور زنان در ايران به جنبش جهانی خواهران اسلام (Sisters in Islam).
  4. موقعيت زنان ايران سی سال پس از انقلاب (با نگاهی به دين) (1387). آیین، بهمن و اسفند، شماره 19 و 20، ص126ـ 131.[۸]
  5. حقوق انسانی و جنسيت در قرآن (1386). بینات، شماره ۵۳، بهار، ص ۱۶۲-۱۸۱.[۹]
  6. زنان و تجربه مشارکت سیاسی (1386). آیین، شماره 8، شهریور، ص66ـ 71.[۱۰]
  7. زنان و سياست‌ورزی جامعه‌محور (1386). آيين، شماره 11 و12، اسفند، ص38 ـ 41.[۱۱]
  8. زنان و نواندیشی دینی (1385). همبستگی، ص 7.[۱۲]
  9. ماشینی، فریده؛ منشی، فائزه (1385). بررسی مقايسه‌ای ورود دختران و پسران به دانشگاه‌ها. پژوهشنامه آموزشی پژوهشکده تعليم و تربيت، خرداد و تيرماه.
  10. زنان و نواندیشی دینی، چشم‌انداز و ضرورت‌های نو (1385). آیین، شماره 4، مهر، ص74ـ77.[۱۳]
  11. زنان و سرمایه اجتماعی (1385). آیین، شماره 6، اسفند، ص 108ـ112.[۱۴]
  12. مطالبات زنان (1383). بازتاب اندیشه، شماره 49، اردیبهشت، ص43ـ 47.[۱۵]
  13. خشونت خانگی و خانه‌های امن (1383). وق‍ای‍ع‌ات‍ف‍اق‍ی‍ه‌، ۴ خ‍رداد 83، ص‌ ۱۱. [۱۶]
  14. نقش باورها و نگرش‌های فرهنگی در بازماندگی دختران از تحصيل (1381). پ‍ژوه‍ش‌ن‍ام‍ه‌ آم‍وزش‍ی‌، ش‌ ۴۸، خ‍رداد، ص‌ ۸ - ۱۰.[۱۷]

طرح‌های پژوهشی

  1. بررسی انواع‌‌‌‌ و ابعاد ‌دينداری دانش‌آموزان دختر سال سوم متوسطه و ميزان هم‌خوانی آن با انتظارات اوليای مدرسه (1387). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش.
  2. پوشش (لباس فرم) دختران دانش‌آموز در مدرسه و عوامل مؤثر در آن (گزارش تحليلی) (1386). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش.
  3. ماشینی، فریده؛ منشی، فائزه؛ رضايی، شيرين؛ ظهره‌وند، راضيه (1384). گزارش تحليلی بررسی مقايسه‌ای ورود دختران و پسران به دانشگاه در سه محور: آموزش، تقاضای اجتماعی و اشتغال (گزارش تحليلی). پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، پژوهشكده تعليم و تربيت، گروه مطالعات زنان در آموزش و پرورش.
  4. معروفی، پروين؛ ماشینی، فریده و همكاران (1384). بررسی روش‌های كاهش بازماندگی دختران از آموزش عمومی در مناطق محروم و روستايی. پژوهشكده تعليم و تربيت.
  5.  ظهر‌ه‌وند، راضيه؛ ماشینی، فریده و همكاران (1382) تحليلی و بررسی كيفيت برنامه‌ريزی درسی و آموزشی كشور با توجه به نيازهای زنان و ضرورت ايفای نقش مؤثر در توسعه كشور و ارائه راهكارها در دوره آموزشی عمومی، جهاد دانشگاهی، گروه علوم تربيتی واحد تهران و مركز امور مشاركت نهاد رياست جمهوری.
  6. فریده ماشینی و همکاران (بی‌تا). جنسیت در قرآن کریم مطالعه موردی آیات سوره نساء.


جایزه فریده ماشینی

به پاس سه دهه فعالیت‌های فریده ماشینی در حوزه زنان و به عنوان اولین دانش‌آموخته رشته مطالعات زنان در ایران، قرآن‌پژوه، کنشگر اجتماعی و مدنی و از پیشگامان نواندیشی دینی زنان جایزه مطالعات زنان به نام او ثبت و با شناسایی و معرفی مقالات، آثار، چهره‌ها و فعالیت‌های برتر از برگزیدگان در هر سال به مناسبت سالگرد ایشان تقدیر به عمل می‌آید. این رویداد توسط مؤسسه مطالعات و تحقیقات زنان و مؤسسه فرهنگی، پژوهشی بانوی مهر برگزار می‌شود.[۱۸]

اهداف جایزه

جایزه مطالعات زنان با هدف شناسایی و معرفی مطالعات و تحقیقات برتر در حوزه زنان، تقدیر و تشویق از محققان و معرفی آثار و تألیفات انجام شده در حوزه زنان، برگزار می‌گردد.

محورهای فراخوان جایزه

  •   پایان نامه و مقالات برجسته دارای ارزش علمی بالا و دارای آثار و نتایج مفید برای زنان با تأکید بر حوزه علوم اجتماعی
  •   تألیفات برجسته دارای ارزش علمی
  • کنشگران و محققان برجسته در دو محدوده سنی جوان و پیشکسوت

جوایز برگزیدگان

به نفرات برتر هر بخش تندیس، لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی اهدا می‌شود.


منابع

  1. یادداشت‌های رحیم عبادی


پیوند به بیرون

  1. ویکی‌پدیای فارسی
  2. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  3. پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران


تدوین: حکمت بروجردی