تفاوت میان نسخه‌های «جهان زنان»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۳۸ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۴ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
{{TOClimit}}
[[پرونده:14B366A8-33BF-4FD0-B462-21B435DC10CE.jpg|بندانگشتی|نامه سید حسن مدرس به وزیر معارف علیه نشریه جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]]جهان زنان نشریه‌ای بود که به مدیریت [[فخرآفاق پارسای]] به صورت دو هفته‌نامه در سال 1299 شروع به انتشار کرد. این نشریه ابتدا در مشهد و سپس در تهران منتشر شد.{{TOClimit}}
===جهان زنان در مشهد===
در سال 1299 به مدیر مسئولی [[فخرآفاق پارسای]] در مشهد منتشر ‌شد. شماره اول جهان زنان در 24 صفحه به قطع کوچک در مطبعه سربی مشهد و در تاریخ 15 دلو (بهمن) 1299 (25 جمادی الاول 1339ق.) چاپ شد. اشتراک سالانه در داخل کشور 30 قران و برای خارج از کشور 40 قران، اشتراک شش ماهه 18 قران و تک شماره 2 قران بود و دوبار در ماه منتشر می‌شد.


===تاریخچه===
=== موضوع ===
«مجله‌ جهان‌ زنان‌« با هدف‌ «تفهیم‌ لزوم‌ تعلیم‌ و تعلم‌ زنان» و «آشنا كردن‌ آنان‌ به‌ حقوقشان» در سال 1299 به مدیر مسئولی [[فخر آفاق پارسا]] در مشهد منتشر ‌شد. فخر آفاق پارسا معتقد بود كه در شرايط فعلی زنان نبايد در سياست مداخله كنند يا با مخالفان حقوق زنان درگير شوند؛ بلكه بايد «با همان احساسات و عواطف و صداقت و تقاضاي حمايت از مردان زمامدار، عجالتا استدعا و تمنا كنند كه وسيله تعليم زنان هرچه بيشتر فراهم شده و نشر معارف در ميان زنان توسعه بيشتر يابد.»
مجله‌ جهان‌ زنان‌ با هدف‌ تفهیم‌ لزوم‌ تعلیم‌ و تعلم‌ زنان و آشنا كردن‌ آنان‌ به‌ حقوقشان انتشار یافت. موضوع مقالات این نشریه «عمل و امل زنان جهان»، «لزوم تعلیم زنان»، «بچه پروردن»، «زنان نامی»، «پخت و پز»، «مفاخر زنان»، «اشعار»، «مطایبه» و... بود.<ref name=":0">صدر هاشمی، محمد (1364). ''تاریخ جراید و مجلات ایران''. ج2. اصفهان. صص181-182.</ref> بر روی جلد آن نوشته شده بود: «این نامه فقط راجع به امور زندگانی و لزوم تعلیم زنان نگارش می‌یابد». فخر آفاق پارسای معتقد بود كه در شرايط فعلی زنان نبايد در سياست مداخله كنند يا با مخالفان حقوق زنان درگير شوند؛ بلكه بايد «با همان احساسات و عواطف و صداقت و تقاضای حمايت از مردان زمامدار، عجالتاً استدعا و تمنا كنند كه وسيله تعليم زنان هرچه بيشتر فراهم شده و نشر معارف در ميان زنان توسعه بيشتر يابد.»
===جهان زنان در تهران===
پس از انتشار شماره چهارم مورخ 17 شعبان 1339 قمری مصادف با خرداد ۱۳۰۰ شمسی مدیر مجله به تهران منتقل شد و از همین رو مجله نیز به تهران انتقال یافت. بنابراین روی هم رفته چهار شماره از مجله جهان زنان در مشهد منتشر شد و از شماره پنجم (مهرماه 1300) در تهران انتشار یافت. درباره این انتقال در شماره چهارم تحت عنوان «خدانگهدار» شرحی به قلم و امضای فخرآفاق پارسای مدیره مجله و همسر فرخ دین پارسای آورده شده است.<ref>ببران، صدیقه (1381). ''نشریات ویژه زنان: سیر تاریخی نشریات زنان در ایران معاصر''. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. صص68-69.</ref>


شماره اول جهان زنان در 24 صفحه به قطع کوچک در مطبعه سربی مشهد و در تاریخ 15 دلو (بهمن) 1299 (25 جمادی الاول 1339ق.) منتشر شد. اشتراک سالانه در داخل کشور 30 قران و برای خارج از کشور 40 قران، اشتراک ششماهه 18 قران و تک شماره 2 قران بود.  
=== توقیف ===
جهان زنان دوبار در ماه منتشر می شد و مطالب آن در مورد «عمل و امل زنان جهان: لزوم تعلیم زنان»، «بچه پروردن»، «زنان نامی»، «پخت و پز»، «مفاخر زنان»، «اشعار»، «مطایبه» و... بود.
انتشار مقاله‌ای با عنوان «از حالا» در شماره پنجم این نشریه در تهران سبب اعتراض متدینین و از جمله سید حسن مدرس شد. به همین سبب  فرخ رو پارسا و همسرش به اراک تبعید شدند و نشریه توقیف شد.  
[[پرونده:نامه نگاری در مورد توقیف نشریه جهان زنان.jpg|بندانگشتی|نامه نگاری در مورد توقیف نشریه جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]]
[[پرونده:نامه نگاری در مورد رفع توقیف نشریه جهان زنان.jpg|جایگزین=|بندانگشتی|نامه‌نگاری در مورد رفع توقیف نشریه جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]]
[[پرونده:فخر آفاق پارسا جهان زنان.jpg|بندانگشتی|مجوز باز نشر جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]]
===اعتراض شهيد مدرس ب‍ه‌ م‍ق‍الات‌ ض‍داس‍لام‍ی‌ م‍ج‍ل‍ه‌ جهان زنان===
نامه اعتراضيه شهيد سيد حسن مدرس به مندرجات انحرافی مجله ''جهان زنان'' بدين شرح است:


محل انتشار این نشریه از شماره 5 (مهر1300) به تهران منتقل شد.
«بسم الله الرحمن الرحيم – حضور مبارک حضرت مولائی آقای امير اعلم وزير معارف و اوقاف، زحمت می‌دهم شماره پنجم مجله جهان زنان را مطالعه كردم غير از پنج الی شش ورق اول موضوع بحث امثال من نيست و الا عرض می‌كردم كه آنها هم چندان مفيد نيست. اما چند ورق اول مجملات و مبهماتی است كه از روی جهل و بی‌اطلاعی از حقوق مشروع و غير مشروع زن‌های ملل دنيا اظهار شده. البته تصديق خواهيد فرمود كه ارشاد از روی جهل غير از فساد و ضلالت نتيجه ندارد. اگر نويسنده انكار دارد بفرماييد حاضر شده، خود شما هم تشريف داشته باشيد تا واضح شود كه صاحب اين كلمات ابداً واقف از حقوق زن‌ها به قانون اسلام نيست تا بفهمد كه حقوق آنها و آسايش آنها در قانون اسلام زايد بر آنچه خيال می‌كنند مراعات شده.


بعد از بازگشت به تهران، پارسا در شماره چهارم این نشریه دو مقاله با عنوان «موقعیت دردناک زنان ما» و «لزوم توجه به وضع ازدواج و لزوم تعلیم و تربیت برای زنان» را منتشر کرد که موجب برانگیختن خشم عده ای شد. [[بانو کحال|تست]]
بلی، عيش و عشرت و تمتع از او منحصر بيت شوهر است و بالجمله بايد سعی كرد كه حقوقی كه در اسلام مقرر است مجری شود. هر عيب كه هست از مسلمانی ماست. در خاتمه عرض می‌كنم جاهل است گوينده و نويسنده اين اوراق و قابليت نوشتن و انتشار دادن اين گونه مطالب را ندارد. والله يهدی من يشاء.
[[پرونده:جهان زنان.jpg|بندانگشتی|توضیح مدیر جهان زنان درباره تأخیر در انتشار مجله]]
و السلام عليكم – فی ۱۴شهر صفر ۱۳۴۰ – سيد حسن المدرس»[http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1442163&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]


===اعتراض شهيد مدرس ب‍ه‌ م‍ق‍الات‌ ض‍داس‍لام‍ی‌ م‍ج‍ل‍ه‌ جهان زنان===
نامه اعتراضيه شهيد سيد حسن مدرس به مندرجات انحرافی مجله "جهان زنان" بدين شرح است:


«بسم الله الرحمن الرحيم – حضور مبارك حضرت مولائی آقای امير اعلم وزير معارف و اوقاف، زحمت می دهم شماره پنجم مجله جهان زنان را مطالعه كردم غير از پنج الی شش ورق اول موضوع بحث امثال من نيست و الا عرض ميكردم كه آنها هم چندان مفيد نيست. اما چند ورق اول مجملات و مبهماتی است كه از روی جهل و بی اطلاعی از حقوق مشروع و غير مشروع زنهای ملل دنيا اظهار شده. البته تصديق خواهيد فرمود كه ارشاد از روی جهل غير از فساد و ضلالت نتيجه ندارد. اگر نويسنده انكار دارد بفرماييد حاضر شده، خود شما هم تشريف داشته باشيد تا واضح شود كه صاحب اين كلمات ابدا واقف از حقوق زنها به قانون اسلام نيست تا بفهمد كه حقوق آنها و آسايش آنها در قانون اسلام زايد بر آنچه خيال می كنند مراعات شده.
==منابع==
<references /><br />
 
==پیوند به بیرون==
 
#[http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1442163&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]
 


بلی، عيش و عشرت و تمتع از او منحصر بيت شوهر است و با الجمله بايد سعی كرد كه حقوقی كه در اسلام مقرر است مجری شود. هر عيب كه هست از مسلمانی ماست. در خاتمه عرض می كنم جاهل است گوينده و نويسنده اين اوراق و قابليت نوشتن و انتشار دادن اين گونه مطالب را ندارد. والله يهدی من يشاء
==نگارخانه==
<gallery>
پرونده:جهان زنان- از حالا.jpg|نشریه جهان زنان، مقاله «از حالا» که سبب اعتراض علما و توقیف آن شد
پرونده:جهان زنان- از حالا۲.jpg| نشریه جهان زنان، مقاله «از حالا»، ص ۲
پرونده:جهان زنان- از حالا ۳.jpg| نشریه جهان زنان، مقاله «از حالا»، ص۳
پرونده:جهان زنان- از حالا ۴.jpg| نشریه جهان زنان، مقاله «از حالا»، ص4
</gallery>


و السلام عليكم – فی ۱۴شهر صفر ۱۳۴۰ – سيد حسن المدرس»


===منابع===
نویسنده: سمیه سادات هاشمی
ببران، صدیقه (1381). نشریات ویژه زنان: سیر تاریخی نشریات زنان در ایران معاصر. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.


ساناساریان، الیز (1384). جنبش حقوق زنان در ایران (طغیان، افول و سرکوب از ۱۲۸۰ تا انقلاب ۱۳۵۷). ترجمه نوشین احمدی خراسانی. تهران: اختران
[[رده:زنان - نشریات ادواری]]
[[رده:زنان - نشریات ادواری]]
[[رده:نشریات زنان]]
[[رده:نشریات زنان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۳۴

نامه سید حسن مدرس به وزیر معارف علیه نشریه جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

جهان زنان نشریه‌ای بود که به مدیریت فخرآفاق پارسای به صورت دو هفته‌نامه در سال 1299 شروع به انتشار کرد. این نشریه ابتدا در مشهد و سپس در تهران منتشر شد.

جهان زنان در مشهد

در سال 1299 به مدیر مسئولی فخرآفاق پارسای در مشهد منتشر ‌شد. شماره اول جهان زنان در 24 صفحه به قطع کوچک در مطبعه سربی مشهد و در تاریخ 15 دلو (بهمن) 1299 (25 جمادی الاول 1339ق.) چاپ شد. اشتراک سالانه در داخل کشور 30 قران و برای خارج از کشور 40 قران، اشتراک شش ماهه 18 قران و تک شماره 2 قران بود و دوبار در ماه منتشر می‌شد.

موضوع

مجله‌ جهان‌ زنان‌ با هدف‌ تفهیم‌ لزوم‌ تعلیم‌ و تعلم‌ زنان و آشنا كردن‌ آنان‌ به‌ حقوقشان انتشار یافت. موضوع مقالات این نشریه «عمل و امل زنان جهان»، «لزوم تعلیم زنان»، «بچه پروردن»، «زنان نامی»، «پخت و پز»، «مفاخر زنان»، «اشعار»، «مطایبه» و... بود.[۱] بر روی جلد آن نوشته شده بود: «این نامه فقط راجع به امور زندگانی و لزوم تعلیم زنان نگارش می‌یابد». فخر آفاق پارسای معتقد بود كه در شرايط فعلی زنان نبايد در سياست مداخله كنند يا با مخالفان حقوق زنان درگير شوند؛ بلكه بايد «با همان احساسات و عواطف و صداقت و تقاضای حمايت از مردان زمامدار، عجالتاً استدعا و تمنا كنند كه وسيله تعليم زنان هرچه بيشتر فراهم شده و نشر معارف در ميان زنان توسعه بيشتر يابد.»

جهان زنان در تهران

پس از انتشار شماره چهارم مورخ 17 شعبان 1339 قمری مصادف با خرداد ۱۳۰۰ شمسی مدیر مجله به تهران منتقل شد و از همین رو مجله نیز به تهران انتقال یافت. بنابراین روی هم رفته چهار شماره از مجله جهان زنان در مشهد منتشر شد و از شماره پنجم (مهرماه 1300) در تهران انتشار یافت. درباره این انتقال در شماره چهارم تحت عنوان «خدانگهدار» شرحی به قلم و امضای فخرآفاق پارسای مدیره مجله و همسر فرخ دین پارسای آورده شده است.[۲]

توقیف

انتشار مقاله‌ای با عنوان «از حالا» در شماره پنجم این نشریه در تهران سبب اعتراض متدینین و از جمله سید حسن مدرس شد. به همین سبب فرخ رو پارسا و همسرش به اراک تبعید شدند و نشریه توقیف شد.

نامه نگاری در مورد توقیف نشریه جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
نامه‌نگاری در مورد رفع توقیف نشریه جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
مجوز باز نشر جهان زنان، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

اعتراض شهيد مدرس ب‍ه‌ م‍ق‍الات‌ ض‍داس‍لام‍ی‌ م‍ج‍ل‍ه‌ جهان زنان

نامه اعتراضيه شهيد سيد حسن مدرس به مندرجات انحرافی مجله جهان زنان بدين شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحيم – حضور مبارک حضرت مولائی آقای امير اعلم وزير معارف و اوقاف، زحمت می‌دهم شماره پنجم مجله جهان زنان را مطالعه كردم غير از پنج الی شش ورق اول موضوع بحث امثال من نيست و الا عرض می‌كردم كه آنها هم چندان مفيد نيست. اما چند ورق اول مجملات و مبهماتی است كه از روی جهل و بی‌اطلاعی از حقوق مشروع و غير مشروع زن‌های ملل دنيا اظهار شده. البته تصديق خواهيد فرمود كه ارشاد از روی جهل غير از فساد و ضلالت نتيجه ندارد. اگر نويسنده انكار دارد بفرماييد حاضر شده، خود شما هم تشريف داشته باشيد تا واضح شود كه صاحب اين كلمات ابداً واقف از حقوق زن‌ها به قانون اسلام نيست تا بفهمد كه حقوق آنها و آسايش آنها در قانون اسلام زايد بر آنچه خيال می‌كنند مراعات شده.

بلی، عيش و عشرت و تمتع از او منحصر بيت شوهر است و بالجمله بايد سعی كرد كه حقوقی كه در اسلام مقرر است مجری شود. هر عيب كه هست از مسلمانی ماست. در خاتمه عرض می‌كنم جاهل است گوينده و نويسنده اين اوراق و قابليت نوشتن و انتشار دادن اين گونه مطالب را ندارد. والله يهدی من يشاء.

توضیح مدیر جهان زنان درباره تأخیر در انتشار مجله

و السلام عليكم – فی ۱۴شهر صفر ۱۳۴۰ – سيد حسن المدرس»[۱]


منابع

  1. صدر هاشمی، محمد (1364). تاریخ جراید و مجلات ایران. ج2. اصفهان. صص181-182.
  2. ببران، صدیقه (1381). نشریات ویژه زنان: سیر تاریخی نشریات زنان در ایران معاصر. تهران: روشنگران و مطالعات زنان. صص68-69.


پیوند به بیرون

  1. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران


نگارخانه


نویسنده: سمیه سادات هاشمی