سیمیندخت وحیدی
سیمین دخت وحیدی (زاده 1312) [۱] از جمله بانوان شاعر معاصر انقلابی است که همزمان با انقلاب اسلامی، فعالیت شعري خود را آغاز کرده است. بخش عمدة آثار این شاعر در قالب غزل و غزل نو معاصر با ژرفساخت مذهبی و انقلابی است. وي با حساسیتها، ریزبینیها و نکته- سنجی هاي خاص به تبیین ایدئولوژی و اندیشۀ اسلامی ـ انقلابی در بستر بی پیرایه و ساده اشعارش پرداخته است. او در غزلهایش علاوه بر تصویرسازی های زیبا و تأثیرگذار و تلفیق لحن غنایی و حماسی به سبک هندی نیز متمایل است.
زندگینامه
سـیمندخت وحیدي در اسفند ماه 1312 در جهرم به دنیا آمد. دوران کودکی و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در همانجا گذراند و دیپلم ادبی گرفت. خرین مدرک تحصیل وی معادل کارشناسی ادبیات میباشد. [۲] علاقه او به شعر به سال۱۳۲۹ باز می گردد. سیمیندخت وحیدی در ۲۵ سالگی اولین کتاب داستان خود را منتشر کرد. [۳]او سالهای 44 و 45 داستانی با عنوان لاله های داغدار نوشت که وضعیت ساختار آموزش پرورش و سیستم آموزشی و تربیتی را مورد نقد قرار داد، اما توسط ساواک توقیف شد. [۴]
شعرهای وی پس از پیروزی انقلاب تاکنون به صــورت پراکنده در بیشــتر نشــریات کشــور و جُنگها و مجموعه شـعرهاي مختلف گردآوري شـده و انتشـار یافته اسـت. وی قبل از انقلاب فعالیت هاي سیاسی و اجتماعی بسـیاری داشت و بارها توسط ساواك مورد تعقیب قرار گرفت. به همین دلیل به مدت پانزده سال قلم را زمین گذاشــت و در چاپ اعلامیه هاي امام خمینی(ره) فعالیتهاي خود را ادامه داد. از آغاز دفاع مقدس، بارها براي شعرخوانی به جبهه شتافت و همراه و همگام با جمعی دیگر از شاعران انقلاب در خطرناکترین مناطق جنگی و نزدیکترین خطوط مقدم جبهه با دشمن، حضور می یافت و به شعرخوانی میپرداخت. وي در طول دو دهۀ (1370-1360) از جمله فعالترین شاعران زن در عرصۀ دفاع مقدس بوده است. [۱]او تاکنون در بسـیاري از شـبهاي شـعر دفاع و مقاومت، مناسبتهاي ویژه و همایشهاي سراسري شعر دفاع مقدس حضـوري فعال داشـته اسـت. شعرهاي وی همگی به شکل کلاسیک بوده و بیشتر در قالب غزل است. وي مدتی به تشکیل انجمن شعر ویژه زنان شاعر همت گماشت و جلسات هفتگی انجمن را در منزل مسـکونی خویش اداره و سـرپرستی کرد. [۲] او علاوه بر شاعری نقاشی هم می کند. [۵] سیمیندخت وحیدی دارای 5 فرزند است.
مسئولیتها و فعالیتهای اجتماعی
سیمین دخت وحیدی در طول فعالیت خود داراي مسئولیتهاي گوناگون و فراوانی بوده که از آن جمله میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
همکاري با صـداي جمهوري اسـلامی ایران از اولین شـب پیروزي انقلاب اسـلامی، نویسندگی برنامه هاي مختلف رادیویی به ویژه برنامۀ خانواده که خود از دســت اندرکاران تشــکیل دهنده آن برنامه بوده است، همکاري با حوزه هنری، آموزش شعر براي دانش آموزان مستعد آموزش و پرورش در اردوهاي تابسـتانی، مسئول آموزش مکاتبه اي اصول و قواعد شعر براي نوجوانان و جوانان کشور، سردبیري نشریه کوثر، همکـاري بـا بنیاد حفظ آثار و ارزشــهاي دفاع مقدس به عنوان داور در چندین مرحله از انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس، همکاري با تبلیغات جبهه و جنگ سپاه پاسداران در گردآوري، تصحیح شــعر و ثبت خاطرات رزمندگان شــهید، تدریس تاریخ ادبیات و اصـول و قواعد شــعر درکانون هاي ادبی پردیس و شهید مفتح و اردوهاي تربیتی جوانان و دانشجویان و دانشگاه تربیت معلم و تأسیس خیریه غدیر برای کمک به تهیه جیهزیه برای نو عروسان.
آثار
آثار منتشر شده سیمین دخت وحیدی از سال 1346 تا 1390 عبارتند از:
«هور»، مجموعه شعر، انتشارات آسیا، 1346 ( این کتاب در زمره رکوردهای کتابخانه ملی نیست)،
یک آسمان شقایق، شعر دفاع مقدس، حوزه هنري، دفتر ادبیات مقاومت1374،
حس میکنم زندگی را، حوزه هنري، 1375
موجهاي بیقرار»، حوزه هنري، 1375» ،
شـعر جوان»، گردآوري شعر زنان، انتشــارات حدیث، 1375»
از نگاه آینه ها»، گردآوري شـــعر دفاع مقدس زنان، بنیاد حفظ آثار و ارزشـــهـاي دفـاع مقـدس، 1377
در قـاب گلهـا، گـاهنـامه شــعر، دفتر 4،گردآوري حوزة هنري، 1368
چشم بیمار(1368)
کوثر2 ،«حوزه هنري،«گزیده ادبیات معاصـر»، مجموعه شـعر، شـماره 18 ،انتشـارات نیسـتان، 1378» ،
هشـت فصـل سرخ و سبز»، شعر پایداري، نشر برگ زیتون، 1381 )همان: 1262» ،
(دیوان اشعار»، انتشارات انجمن قلم ایران، با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،1390 .
این قوم ناگهان (1384)
آثار منتشر نشده
اوراق پریشان (1345)
لاله های داغدار
اشعار
در عرصۀ شعر و شاعري سیمیندخت از شاعران کلاسیک محسوب میشود. عمده اشعار او غزل است، البته در قالبهایی چون مثنوي، چهارپاره، رباعی، دوبیتی، شعر نو و سپید نیز شعر سروده است. از محاسن شعری او به ویژه غزلیاتش میتوان به حسن مطلع اشاره داشت که خواننده را به خواندن شعرش تشویق می کند.او به خاطر برخورداری از نازك اندیشی ها و ظرافت ها، بن مایه های قوی عاطفی و غنایی در برخی ابیات، پایان بندی های مناسب و ... از ظرفیت خوبی برای نقد وبررسی برخوردار است. پس زمینه و اسلوب شعری او متأثر از سبک هندی به ویژه بیدل دهلوی است. شعر او اگرچه به لحاظ صوری و زبانی از سادگی و روانی برخوردار است، اما در پس پرده همین روانی و سادگی است که می کوشد اندیشه های والا، انقلابی، مذهبی، آیینی، ملی و دغدغه های خاص خود را که گاهی شکل اعتراض و گاهی حالت نوستالژیک به خود می گیرد، براي مخاطب خود بازگو کند.[۳]