تفاوت میان نسخه‌های «آتون هروی»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۲: سطر ۲:


===زندگی‌نامه===
===زندگی‌نامه===
شاعر و موسیقیدان عهد صفوی (پایان سده 9 و آغاز سده 10ق.) و ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان که به [[تونی آتون]]، [[بی بی آتون|بی‌بی آتون]]، [[آتونی حیات خانم]] و [[آتونی]] نیز مشهور است.<ref>مشحون، حسن (1373). ''تاریخ موسیقی ایران''. تهران: سیمرغ.</ref>
شاعر و موسیقیدان عهد صفوی (پایان سده 9 و آغاز سده 10ق.) و ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان (معاصر شاه طهماسب اول صفوی)<ref>مشحون، حسن (1373). ''تاریخ موسیقی ایران''. ج1. تهران: سیمرغ. ص314.</ref> که به [[تونی آتون]]، [[بی بی آتون|بی‌بی آتون]]، [[آتونی حیات خانم]] و [[آتونی]] نیز مشهور است.


او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه می‌نشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همه‌جا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.<ref>رجبی، محمد حسن (1374). ''مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی''. تهران: سروش. ص1.</ref>
او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه می‌نشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همه‌جا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.<ref>رجبی، محمد حسن (1374). ''مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی''. تهران: سروش. ص1.</ref>

نسخهٔ ‏۱۴ مارس ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۰۸

شاعر و موسیقیدان عهد صفوی که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود. آتون هروی پس از عزیمت به هند تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد.

زندگی‌نامه

شاعر و موسیقیدان عهد صفوی (پایان سده 9 و آغاز سده 10ق.) و ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان (معاصر شاه طهماسب اول صفوی)[۱] که به تونی آتون، بی‌بی آتون، آتونی حیات خانم و آتونی نیز مشهور است.

او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه می‌نشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همه‌جا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.[۲]

تذکرة مرآت الخیال می‌نویسد: “آتونی بسیار با فهم و مجلس‌ آرا و سلیم‌‌الطبع بوده منکوحه ملابقائی است که امیرنظام‌الدین علیشیر رحمه اللّه علیه معتقد او بود. گویند ملابقائی را با آتونی مشاعره بسیار دست می‌داد و نکته‌های رنگین و باریک در میان می‌آمد. از آن جمله آنکه ملا این رباعی فرمود”:[۳]

یاران ستم پیر زنی کشت مرا

کآواک شده چونی از پشت مرا

گر پشت بسوی او دمی خواب کنم

بیدار کند بضرب انگشت مرا

«آتونی به شعر در جواب نوشت»:

همخوابگی سست رگی کشت مرا

روئی نبود ازو بجز پشت مرا

قوت نه چنان که پا تواند برداشت

بهتر بود از پشت دوصد مشت مرا[۴]

در اثر سخت‌گیری‌های شاه طهماسب (حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفر کرد و در دربار همایون پادشاه تیموری هند (حک: 937-963ق.) پذیرفته شد.[۵] همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. آتون هروی تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. زمان مرگ و مدفن وی نیز نامشخص است.


منابع

  1. مشحون، حسن (1373). تاریخ موسیقی ایران. ج1. تهران: سیمرغ. ص314.
  2. رجبی، محمد حسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی. تهران: سروش. ص1.
  3. مشیر سلیمی، علی اکبر (--13). زنان سخنور، از یک‌هزار سال پیش تا امروز که به زبان پارسی سخن گفته‌اند. ج1. تهران: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌. ص1.
  4. ل‍ودی‌، ش‍ی‍رع‍ل‍ی‍خ‍ان‌ (--13). ت‍ذک‍ره‌ م‍رات‌ ال‍خ‍ی‍ال‌. [ت‍ح‍ری‍ر] م‍ح‍م‍دج‍ع‍ف‍ر ص‍اح‍ب‌ ت‍اج‍ر. بمبئی: [بی نا].
  5. راهگانی، روح انگیز (1377). تاریخ موسیقی ایران. تهران: پیشرو. ص337.


نویسنده: سمیه سادات هاشمی