تفاوت میان نسخههای «سیده نصرت امین»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۵: | سطر ۵: | ||
===زندگینامه=== | ===زندگینامه=== | ||
بانو نصرتبیگم امین فرزند حاج محمدعلی امین التجار در سال 1274 ه.ش. مطابق با ذیالحجه 1312 ه.ق. در اصفهان چشم به جهان گشود.<ref name=":0">فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. ص89.</ref> او از خاندان معروف خاتونآبادی در اصفهان است که همگی از مردمان سرشناس و خوشنام این شهر بودند. نَسَبش از سمت پدر با سی واسطه به امام زینالعابدین میرسد.<ref>فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. ص83.</ref> مادر ایشان نیز از سادات حسینی بود. وی از چهار سالگی به خواندن و نوشتن پرداخت و در پانزده سالگی با پسرعمویش، حاج میرزا | بانو نصرتبیگم امین فرزند حاج محمدعلی امین التجار در سال 1274 ه.ش. مطابق با ذیالحجه 1312 ه.ق. در اصفهان چشم به جهان گشود.<ref name=":0">فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. ص89.</ref> او از خاندان معروف خاتونآبادی در اصفهان است که همگی از مردمان سرشناس و خوشنام این شهر بودند. نَسَبش از سمت پدر با سی واسطه به امام زینالعابدین میرسد.<ref>فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. ص83.</ref> مادر ایشان نیز از سادات حسینی بود. وی از چهار سالگی به خواندن و نوشتن پرداخت و در پانزده سالگی با پسرعمویش، حاج میرزا معینالتجار ازدواج کرد. از هشت فرزندی که به دنیا آورد هفت فرزند ایشان در سنین مختلف با بیماریهای گوناگون از دنیا رفتند و تنها یکی زنده ماند.<ref>فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. صص90-92.</ref> | ||
<br /> | <br /> |
نسخهٔ ۲۳ ژانویهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۱۱:۴۹
نصرت بیگم امین اصفهانی (۱۲74ـ۱۳۶۲ش) معروف به بانو امین مجتهد و فقیه ایرانی معاصر است.
زندگینامه
بانو نصرتبیگم امین فرزند حاج محمدعلی امین التجار در سال 1274 ه.ش. مطابق با ذیالحجه 1312 ه.ق. در اصفهان چشم به جهان گشود.[۱] او از خاندان معروف خاتونآبادی در اصفهان است که همگی از مردمان سرشناس و خوشنام این شهر بودند. نَسَبش از سمت پدر با سی واسطه به امام زینالعابدین میرسد.[۲] مادر ایشان نیز از سادات حسینی بود. وی از چهار سالگی به خواندن و نوشتن پرداخت و در پانزده سالگی با پسرعمویش، حاج میرزا معینالتجار ازدواج کرد. از هشت فرزندی که به دنیا آورد هفت فرزند ایشان در سنین مختلف با بیماریهای گوناگون از دنیا رفتند و تنها یکی زنده ماند.[۳]
حیات علمی
او که شیفته علم و دانش بود از محضر استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفرهای، حسین نظامالدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی آقا شیرازی، میرسید علی نجفآبادی جهت کسب علم حدیث، تفسیر، بلاغت و نحو، اصول، فقه، فلسفه و عرفان بهرهمند شد و سرانجام در سن چهل سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاد و استنباط احکام شرعی شد. بانو نصرت امین نخستین زنی است که به درجه اجتهاد رسید. از جمله علما و بزرگانی كه بانو امين از آنها موفق به كسب اجازه روايی شدهاند، میتوان از حضرات آيات زير نام برد: سيد ميرزا آقا اصطهباناتی در سال ۱۳۵۴ق؛ شيخ محمدكاظم شيرازی در سال ۱۳۵۴ شيخ عبدالكريم حائری يزدی؛ شيخ محمدرضا نجفی اصفهانی؛ شيخ مرتضی مظاهری اصفهانی؛ سيد شهابالدين مرعشی نجفی؛ سيدعلی نجفآبادی.[۴]
همچنين بزرگانی در طول حيات اين بانوی بزرگوار موفق به كسب اجازه روايی از ايشان شدهاند: آيت الله سيدشهابالدين مرعشی نجفی؛ سيده زينتالسادات همايونی؛ سيدعباس حسينی كاشانی؛ آيت الله شهيد سيدمحمدعلی قاضی تبريزی؛ علامه سيدمحمدعلی روضاتی؛ علامه شيخ عبدالحسين امينی؛ شيخ عبدالله سبيتی؛ شيخ زهيرالحسون.
فعالیتهای اجتماعی
بانو امین از زمان کسب اجازه اجتهاد عمر شریف خود را صرف تألیف آثار متعدد، تدریس و تربیت طلاب و تأسیس مؤسسات فرهنگی کرد. تأسیس مدرسه علمیهای به نام مکتب فاطمیه (س) در سال 1344 که زمینه تحصیل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت و نیز تأسیس چند دبیرستان دخترانه و تربیت شاگردان برجسته بخشی از فعالیتهای وی به شمار میآید. از دیگر فعالیتهای این بانوی مجتهده حضور در کانون تبلیغات دینی بانوان در اصفهان و تدریس قرآن و پاسخگویی به پرسشهای دینی بود. بانو امین کتابهای خود را با نام مستعار بانوی ایرانی یا بانوی اصفهانی به چاپ میرساند. از شاگردان برجسته ایشان میتوان به زینتالسادات علویه همایونی، عفتالزمان امین، بتول غازی، بتول عسکری، ربابه الهی، زهرا چوب چینی، صدیقه حکیمیان، فخرالسادات قلمکاریان، محبوبه گلستانیان و بدرالسادات مدرس خاتونآبادی اشاره کرد.[۱]
بانو امین پس از 88 سال جهد و طلب علم در سال 1362 ه.ش. در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازهاش در بقعه خانوادگی خاندان امین، در تخت فولاد اصفهان، به خاک سپرده شد.
آثار
بانو امین اصفهانی آثار متعددی به زبانهای فارسی و عربی به رشته تحریر درآورده است.[۱] این آثار به شرح ذیل میباشد:
اربعین هاشمیه به زبان عربی
اولین تألیف وی و مشتمل بر چهل حدیث در توحید و صفات حق تعالی و اخلاق و احکام شرع و متضمّن بیانات فلسفی، عرفانی، اصولی و فقهی است. اين كتاب عصاره انديشه فلسفی و عرفانی بانو است. بانو در سال ۱۳۵۵ق در حالی كه چهل و سه سال از عمر پربركتش میگذرد، آخرين سطرهای اولين كتاب خود را مینگارد. اين كتاب در سال ۱۳۵۶ق به چاپ رسيده است.
مخزن اللئالی فی مناقب مولی الموالی علی علیه السلام
دومين كتاب بانو كه در سال ۱۳۸۹ق به پايان رسيده است. این کتاب در یک مقدّمه، پنج باب و یک خاتمه به ذکر فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علی (ع) میپردازد.
سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء
محتوای این کتاب همان گونه که از عنوان آن برمیآید در کشف و شهود و سیر الی اللّه است و به نحوی تداعیکننده مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری است. ایشان در بحث «فنا» و «بقا» این چنین فرمودهاند: «...تا از خود فانی نگردی به او باقی نباشی و تا هر چه داری از دست ندهی به حریم قدس او پی نبری...» بنا به اظهار یکی از شاگردانش، عطار برای سلوک هفت مرحله برشمرده اما ایشان هشت مرحله قائل شده است. در اين كتاب بانو با بيان هشت مرحله سير به سوی خدا و راه يافتن به ملكوت و ذكر حديثی از پيامبر گرامی اسلامی (ص) كه اسماء الهی را ۹۹ عدد میدانند، به شرح و بيان اين اسماء خداوند پرداخته، قلبها را با ياد و نام خدا نورانی میسازد. اين كتاب در سال ۱۳۲۳ش در اصفهان و در سال ۱۳۶۰ش در تهران به چاپ رسيد.
معاد یا آخرین سیر بشر
این کتاب بیان میکند که برای انسان غیر از نشئه دنیوی، نشئه دیگری در پیش است که ناچار باید در سیر تکاملی، از تمام آن نشئات و مراحل عبور کند و سرانجام، به عالمی برسد که فوق آن عالمی نیست و آن را «معاد و قیامت» گویند. مطالب مندرج در کتاب، در قالب نه مقاله نگاشته شدهاند. اين كتاب اولين بار در سال ۱۳۲۶ق در تهران و بار دوم در سال ۱۳۳۴ق در تبريز و بعد ازآن هم چند بار در اصفهان به چاپ رسيده است.
مخزن العرفان (فارسی)
این کتاب که مهمترین اثر ایشان است و عموماً بدان شناخته میشوند تفسیر جامعی از قرآن کریم در ۱۵ جلد است. وی در حین نگارش این اثر عظیم، پس از تفسیر دو جزء اول، از بیم آنکه برای خاتمه کارش، عمر وفا نکند، اقدام به تفسیر جزء سیام میکند چرا كه بنا به قول خودشان سورههای آخر قرآن كمتر تفسير شده و ديگر اين كه غالباً مكی است و حال و هوای خاص خود را دارد، و به ترتیب آن را ادامه داده تا سرانجام در اواخر عمر، این مجموعه به پایان میرسد. روش ايشان در تفسير قرآن بر اين منوال است: ابتدا آيات را میآورد و ترجمه و توضيح آن را بيان میكند. سپس توضيح و چگونگی شأن نزول آيات را ذكر كرده، پس از آن به نقل اقوال مفسران و احاديث حضرات معصومين (ع) پرداخته و در پايان نظر و برداشت خود را عرضه میكند.
در تفسير بيشتر از مرحوم ملاصدرا مطالبی نقل میكند و گاهی نيز از ساير عرفا، از جمله مرحوم فيض استفاده نموده است و در مواردی هم از علامه طباطبائی نقل قول كرده است. اين تفسير احاطه علمی وی را نه فقط در فن تفسير، بلكه در علوم مختلف اسلامی نشان میدهد. از جمله ويژگیهای تفسير بانو امين، خالی بودن از پرگویی و لفاظی است. بيان روان و قابل فهم و لطيف و شيرين كه در آثار ديگر او نيز قابل مشاهده است در این تفسیر نیز حاکم است.
النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه
اين كتاب در سال ۱۳۶۹ق با مقدمهای از شيخ عبدالله سبيتی عاملی به زبان عربی در اصفهان چاپ شده است. در سال ۱۳۸۷ش توسط آقای مهدی افتخار به فارسی ترجمه و با عنوان نسيمهای مهربانی به چاپ رسيد.
اخلاق و راه سعادت، ترجمه كتاب طهاره الاعراق ابن مسكويه
این كتاب در ۵۶ سالگی بانو به پايان رسيده است. وی نظرهای شخصی و برداشتهای خود را در حاشيه كتاب آورده و در متن آن تنها به ترجمه نوشتار ابن مسكويه كفايت نموده است. کتاب دارای جنبه علمی، عملی و اخلاقی است و مشتمل بر نکات و دقایق و لطایف میباشد.
روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی
در این کتاب سعی شده است معنای «سعادت و خوشبختی» و راه نیل به آن با زبانی ساده و همراه با اندرزهای نیکو به زنان گفته شود. برای این منظور، پس از توضیح پیرامون دو رکن خوشبختی، یعنی «آسایش بدن و صحّت مزاج» و دیگری «آسایش فکر و استراحت خیال و آرامش روح»، که در نتیجه رعایت دو اصل اساسی «عقاید صحیح و ایمان به مبدأ و معاد» و «اخلاق نیکو» حاصل میشود، به ارکان دین و ایمان میپردازد. در پایان کتاب نیز مباحث آموزندهای پیرامون معنای توسّل به ائمّه اطهار (ع) و شفاعت، مبارزه با خرافات و وسواس، توصیه به خواهران ایمانی، امتیازات، خصوصیات و شرافت زن، تهذیب اخلاق و اصول اخلاق نیک بیان شده است.
جامع الشتّات (عربی)
این کتاب مشتمل بر پرسشهای متعددی است که استادانی همچون محمّدعلی قاضی طباطبایی، شیخ محمّد طه هنداوی نجفیزاده و سید حسن حسینی از وی پرسیدهاند و پاسخهای مبسوطی که وی برای آنان تحریر کردهاست. این پرسشها و پاسخها توسط شیخ مرتضی مظاهری نجفی، جمعآوری و تنظیم شدهاند.
بانو امین در آثار دیگران
درباره بانو امین آثار بسیاری تاکنون به رشته تحریر در آمده است که در زیر به آنها اشاره میشود:[۲]
کتاب
- گرانپاشا، زهرا (1395). اسطورهای ناشناخته: الگویی برای زنان امروز. تهران: طلیعه پویش.
- اسلامیت، مرضیه (1389). ایرانیان و قرآن: بانو امین و تفسیر مخزن العرفان تراجم تک نگاری. تهران: خانه کتاب.
- زرکنده، بتول (1384). بانو امین. تهران: مدرسه.
- کاشانیها، زهرا (1382). بانو امین اصفهانی. تهران: مؤسسه فرهنگی نشر رامین.
- آریابخشایش، یحیی (1397). بانو امین اصفهانی. تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.
- بانو امین: روایتی از زندگی نصرتالسادات امینالتجار/ به قلم راضیه عزیزی.- اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، ۱۳۹۷.
- بانو امین و تفسیر مخزنالعرفان/ تالیف مرضیه اسلامیت.- تهران: خانه کتاب ، ۱۳۸۹.
- بانو باید امین باشد/ فاطمه حجازی.- اصفهان: ستارگان درخشان، ۱۳۹۱.
- بانوی فرزانگی و فضیلت: سیری در زندگی، احوال و آراء بانو امین/ مائده شاکری.- تهران: کانون اندیشه جوان، ۱۳۹۴.
- بانوی نمونه: جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی/ ناصر باقری بیدهندی.- قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم)، ۱۳۸۲.
- بانوی مجتهد ایرانی/ نویسنده ناصر باقری بیدهندی.- قم: حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات، 1372.
- بررسی روش تفسیری و مباحث علوم قرآنی مخزن العرفان/ نگارش اعظم عابدیان.- تهران: اعظم عابدیان، ۱۳۸۵.
- بزرگداشت حضرت خدیجه (س) و تفسیر «مخزن العرفان» بانو مجتهده امین/ گردآوری و ویرایش حسینعلی طاهری.- قم: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات: صبح صادق، 1384.
- تفسیر موضوعی 24 واژه قرآنی ... بر اساس تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین/ اعظم رجالی.- اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، 1388.
- زندگانی بانوی ایرانی: بانوی مجتهده نصرت السادات امین/ به همت و زیر نظر علویه همایونی.- اصفهان: گلبهار، ۱۳۸۲.
- زندگانی بانوی ایرانی مجتهده نصرت السادات امین/ به قلم ناهید طیبی.- قم: سابقون، ۱۳۸۰.
- زندگینامه بانوی مجتهده سیده نصرت امین قدس سرها/ تنظیم دفتر مطالعات فرهنگی بانوان - مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی، ۱۳۷۶.
- فریده عصر: بررسی علمی و عملی عالمه عارفه بانو مجتهده امین(ره)/ جمعی از محققین؛ تهیه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه استان اصفهان. تهران: هستینما، ۱۳۸۹.
- کوکب دری/ مرجان عموخلیلی.- تهران: پیام عدالت، ۱۳۷۹.
- مجموعه مقالات و سخنرانی های اولین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین رحمت الله علیها/ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، واحد امور فرهنگی زنان.- [تهران]: موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، ۱۳۷۲.
- مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین و دومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین(ره)/ به کوشش مینا خواجهنوری.- [تهران]: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، ۱۳۷۴.
- مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره)/ کانون فرهنگی بانو مجتهده امین.- تهران: انتشارات حسابدار، ۱۳۹۷.
- یادنامه بانوی مجتهد، حجهالاسلام والمسلمین سیده نصرت امین/ تهیه و تنظیم مرکز مطالعات فرهنگی واحد فرهنگی خواهران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی، [۱۳۷۱].
- یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام والمسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی)/ تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران).- تهران: موسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران، ۱۳۷۲.
- یگانه بانوی مجتهدهی ایرانی: بانو مجتهده امین اصفهانی/ نویسندگان مریم درویش ... [و دیگران].- اصفهان: دادیار، ۱۳۸۶.
پایاننامه
اندیشهها و آراء بانو امین موضوع پایاننامههای چندی قرار گرفته است.[۳] این پایاننامهها عبارتند از:
- نظری، فرزانه (--13). مقایسه دیدگاه بانو امین و شیخ طبرسی درباره داستان حضرت موسی (ع) در قرآن. دانشگاه الزهرا. پایاننامه کارشناسی ارشد
- ندری ابیانه، شایسته (1377). تحقیق در زندگی بانو مجتهده امین و بررسی تفسیر مخزن العرفان. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. پایاننامه کارشناسی ارشد
- پوردیان، صغری (1383). بررسی منهج تفسیری بانو امین اصفهانی در «مخزن العرفان». دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا. پایاننامه کارشناسی ارشد
- گشتاسبی، مریم (1392). بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرتبیگم امین. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، دانشکده علوم انسانی، گروه الهیات. پایاننامه کارشناسی ارشد
- مؤمنیراد، فهیمه (1393). بررسی عوامل تحکیم و تشکیل خانواده از دیدگاه چهار مفسر بزرگ معاصر (علامه محمد حسین طباطبائی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، بانو مجتهده امین) در قرآن. دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد
- شعبانی، زینب (1393). تحلیل زن کامل در قرآن بر مبنای آرای چهار مفسر معاصر شیعه (علامه طباطبائی، علامه جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی، بانو مجتهده امین). دانشگاه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد
- سلیمانی درچه، مرضیه (1395). اندیشههای کلامی بانو امین در نبوت و امامت (با تأکید بر مخزن العرفان). دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد
- فرجی، شبنم (1397). بررسی آراء و مبانی فلسفی و کلامی بانو امین. دانشگاه تهران، دانشکده الهیات و معارف اسلامی. پایاننامه کارشناسی ارشد
- حاج محمدی، سمیرا (1397). مطالعه تطبیقی سلوک عرفانی از دیدگاه آیت الله شاهآبادی و بانو امین. دانشگاه اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد
مقالات
درباره بانوی مجتهده امین اصفهانی مقالات بسیاری در نشریات داخلی نوشته شده که در زیر به آنها اشاره می شود.[۴]
- آشنایی با دانشور برجسته، بانو امین. درسهایی از مکتب اسلام. سال۴۷. شماره۲. (اردیبهشت ۱۳۸۶).
- بانو امین. اطلاعات. (۳ دی 1۳۷۷ ).
- بانو امین افتخار زن مسلمان. زن روز. شماره ۱۹۴۷. (۲۳ خرداد ۱۳۸۳).
- بانو امین و تفسیر محزنالعرفان. شرق. (۱۶ آبان ۱۳۸۳).
- بانو سیده نصرت امین، در عرصه اجتهاد و فضیلت. رسالت. (۲۶ مهر ۱۳۷۲).
- بانو نصرت بیگم امین. بانوان شیعه. شماره 1. (پاییز 1383).
- بانوی کمنظیر. نیستان. سال۲. شماره ۱۴-۱۵. (آبان- آذر ۱۳۷۵).
- بانوی مجتهد ایرانی. پیام زن. سال۲. شماره۷. (مهر۱۳۷۲).
- بانوی مجتهده حجتالاسلام والمسلمین سیده نصرت امین مشهور به بانوی ایرانی. آیات. سال ۱۵. ش ۳ (فروردین، اردیبهشت ۱۳۷۶).
- بانوی مجتهده و فرزانه فقیه. کیهان هوایی. شماره ۱۴۶۷. (۶ اسفند ۱۳۸۰).
- بانویی که سرآمد مردان روزگار خود بود. سروش بانوان، سال۱. شماره۱. (مرداد ۱۳۷۹).
- بر لبش قفل است و در دل رازها. کیهان، (۲۶ خرداد ۱۳۷۵).
- پرچمدار مکتب فاطمه(س): سیری در زندگی و آثار بانو ایرانی(مجتهده امین). پیام زن. شماره ۱۹۵. خرداد ۱۳۸۷.
- تجلی فرزانگی (سیری در آثار و احوال فکری و تربیتی بانو مجتهده سیده نصرت امین. فرهنگ اصفهان. شماره 39. (بهار1387).
- تفسیر مخزن العرفان و مفسر آن. بینات. ش۲۱. (بهار ۱۳۷۸).
- جایگاه اخلاق و فقه در آثار و فعالیتهای بانو امین. اطلاعات حکمت و معرفت. سال یازدهم. شماره 4. (تیر 1395).
- در سیرت یک بانوی ایرانی. رشد آموزش راهنمایی تحصیلی. شماره ۱۵. (زمستان ۱۳۷۶).
- روش بانو امين و استاد همايونی در برابر موج تجددخواهی. شميم نرجس. شماره33. (پاييز- زمستان 1395).
- زن در تفسیر مخزن العرفان بانو امین اصفهانی. آینه پژوهش. شماره 98-99. (خرداد- شهریور1385).
- زندگینامه بانوی مجتهده آیتالله سیده نصرت امین اصفهانی. یاد. شماره ۷۵. (بهار ۱۳۸۴).
- زندگی حضرت موسی (ع) در قرآن از منظر بانو امین. نویسندگان: پروین بهارزاده، فاطمه علایی رحمانی، فرزانه نظری شربیانی. ارائه شده در کنفرانس ملی علوم اسلامی و پژوهش های دینی (1397).
- سبک زندگی بانو امین الگوی زن مسلمان معاصر. نویسنده راضیه سادات هاشمی علیا. ارائه شده در سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی (1395).
- ستاره ای که در آسمان اصفهان درخشید. کیهان فرهنگی. شماره38. (اردیبهشت 1366).
- سر مستور: بانوی مجتهده امین قدس سرها. نامه جامعه. شماره 13. (مهر 1384).
- سیری در سیره تربیتی و شخصیت اخلاقی و علمی بانو مجتهده امین. بانوان شیعه. شماره ۱۳-۱۴. (پاییز - زمستان ۱۳۸۶).
- شخصیت این زن حجتی بر توانایی زنان است. ابرار. (۱۸ مهر۱۳۷۲). 27. شخصیت بانو امین. کیهان فرهنگی. شماره 106. (بهمن 1372).
- قدم به قدم در تهذیب اخلاق. صراط. سال۳. شماره ۳. (اردیبهشت ۱۳۷۴). 29. گفتگو با استاد محمد تقی جعفری درباره بانو امین. جمهوری اسلامی. (۲۷ مهر ۱۳۷۲).
- مجتهده امین، بانویی از دیار دیانت. جامجم. (۲۹ خرداد ۱۳۸۴). 31. مراحل تحصیل و مراتب علمی. شاهد. ش ۲۳۹. (آذر ۱۳۷۳).
- مصاحبه با بانو امین. جمهوری اسلامی. (۲۷ مهر ۱۳۷۲). 33. مقایسه دیدگاه حکیم مدرس زنوزی و بانو امین در توحید ذات. الهیات تطبیقی. سال چهارم. شماره 10. (پاییز- زمستان 1392).
- مؤلف تفسیر مخزن العرفان. اطلاعات. (۲۴ و 28 دی ۱۳۷۶).
- میراث علم حدیث زنان اصفهانی در سده های پنجم و ششم هجری قمری (همراه با معرفی بانو امین اصفهانی). نویسندگان: حمیدرضا شمس اسفندآبادی، فیض الله بوشاسب. ارائه شده در همایش ملی تسامح و مدارا در فرهنگ ایران و اسلام (1395).
- نظری اجمالی به زندگی بانوی ایرانی. جمهوری اسلامی، (۲۷ مهر ۱۳۷۲).
- نظری اجمالی به زندگی بانوی مجتهده سیده نصرت امین. رسالت. (۲۶ مهر ۱۳۷۲)
- نظری اجمالی به زندگی بانوی مجتهده سیده نصرت امین. گلستان قرآن. شماره 16. (تير1379).
- نظری اجمالی به زندگی بانوی مجتهده سیده نصرت امین معروف به بانوی ایرانی. شاهد، شماره ۲۳۸. (آبان۱۳۷۳).
- نظری بر شخصیت و زندگی بانو مجتهد امین صاحب تفسیر مخزن الزمان. اطلاعات. (۸ مهر۱۳۷۲).
- نگاهی به زندگی بانوی مجتهده امین. حکمت سینوی. شماره2. (مهر-آبان1376).
- نگاهی به زندگی و آثار مرحوم بانو امین. پیام زن. سال۶. شماره ۳. (خرداد ۱۳۷۶).
- نگرش قرآنی بانو امین به روش خوشبختی در نهاد خانه و خانواده. کوثر. شماره33. (پاییز- زمستان 1388).
- وصيت نامه فقيه و عارف وارسته، حجت زنان مسلمان روزگار ما، بانو امين اصفهانی. پیام زن. شماره 196. (تیر 1387).