تفاوت میان نسخههای «توران میرهادی»
Boroujerdi (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۱۶: | سطر ۱۶: | ||
==== شورای کتاب کودک ==== | ==== شورای کتاب کودک ==== | ||
از دیگر حوزههای فعالیت توران میرهادی، کتاب کودک بود. او این دغدغه را در کنار تأسیس نهادهای آموزشی دنبال کرد. در سال ۱۳۳۵ اولین نمایشگاه کتاب کودک در ایران به همت او در دانشکدۀ هنرهای زیبا برگزار گردید. در سال ۱۳۴۱ شورای کتاب کودک را برای گسترش و توسعۀ ادبیات کودکان به کمک دیگر همراهانش بنیان گذاشت. میرهادی ایده تأسیس این شورا را | از دیگر حوزههای فعالیت توران میرهادی، کتاب کودک بود. او این دغدغه را در کنار تأسیس نهادهای آموزشی دنبال کرد. در سال ۱۳۳۵ اولین نمایشگاه کتاب کودک در ایران به همت او در دانشکدۀ هنرهای زیبا برگزار گردید. در سال ۱۳۴۱ شورای کتاب کودک را برای گسترش و توسعۀ ادبیات کودکان به کمک دیگر همراهانش بنیان گذاشت. میرهادی ایده تأسیس این شورا را متأثر از نمایشگاه کتاب کودک دانست، چرا که این نمایشگاهها باعث شد نقاط خلأ در زمینه کتاب برای کودکان معلوم گردد. در دی ماه سال ۱۳۴۱ هیئت پنج نفرهای متشکل از مرتضی ممیز، [[لیلی آهی]]، عبدالرحیم احمدی شیرازی، ماه آفریده آدمیت و توران میرهادی، اساسنامۀ شورای کتاب کودک را تدوین و با همراهی ۴۰ نفر شورای کتاب کودک را تأسیس کردند.[https://pooyeshfekri.com/%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C/#_ftn2] | ||
==== فرهنگنامه کودک و نوجوان ==== | ==== فرهنگنامه کودک و نوجوان ==== | ||
توران میرهادی از ۱۳۵۸ تا اواخر عمرش سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را برعهده داشت. به وصیت همسرش محسن خمارلو یک سوم داراییاش برای ایجاد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان وقف شد. این فرهنگنامه در شورای کتاب کودک بنیان نهاده شد.[https://www.irna.ir/news/83545321/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AF] | توران میرهادی از ۱۳۵۸ تا اواخر عمرش سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را برعهده داشت. به وصیت همسرش محسن خمارلو یک سوم داراییاش برای ایجاد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان وقف شد. این فرهنگنامه در شورای کتاب کودک بنیان نهاده شد.[https://www.irna.ir/news/83545321/%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%DB%8C%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D9%85%D9%88%D8%B3%D8%B3-%D9%85%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%B1%D9%87%D8%A7%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D8%AF] جلد 6 تا 7 و 13 تا 17 فرهنگنامه کودکان و نوجوانان زیرنظر توران میرهادی و ایران گرگین بود و تا سال 1402، 22 جلد از این فرهنگامه به چاپ رسیده است. | ||
=== فعالیتهای بینالمللی === | === فعالیتهای بینالمللی === | ||
توران میرهادی عضو هیئت داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال 1976 م./1350ش. بود. او همچنین از سال 1964م./1343ش. به عضویت دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان درآمد که سازمانی غیردولتی | توران میرهادی عضو هیئت داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال 1976 م./1350ش. بود. او همچنین از سال 1964م./1343ش. به عضویت دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان درآمد که سازمانی غیردولتی و مرکز آن سوئیس بود. میرهادی عضو هیئت داوران نمایشگاه دوسالانه تصویرگری تصویرگران براتیسلاوا در اسلواکی در سال 1985م./1364ش. نیز بود. او در سال 1379 به عنوان یکی از بیست متخصص برگزیده جهان برای جلسه برنامهریزی هدف ده سال آینده یونیسف از سال 2001 تا 2010 انتخاب شد. | ||
=== آثار === | === آثار === |
نسخهٔ ۲۹ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۸:۵۲
توران میرهادی (1306-1395) از بنیانگذاران شورای کتاب کودک، پایهگذار فرهنگنامه کودکان و نوجوانان و مؤسس مدرسه فرهاد بود.
زندگینامه
توران میرهادی فرزند سیدفضل الله و گرتا دیتریش در 26 خرداد 1306 در تهران متولد شد. پدرش سیدفضل الله میرهادی در دارالفنون درس خواند و برای تحصیل به سوئیس فرستاده شد. او که مهندسی میخواند با دختری آلمانی به نام گرتا دیتریش ازدواج کرد.[۱]گرتا اهل ادبیات، موسیقی و فرهنگ بود و مجسمهسازی و نقاشی میکرد. او شعرها، ترانهها و قصههای کودکان آلمانی را برای فرزندان خود میخواند و در عین حال به دلیل علاقه به فرهنگ ایران، آنان را از ادبیات ایران بینصیب نمیگذاشت. همین سبب شد او در ۱۷ سالگی با شاهنامۀ فردوسی اُنس بگیرد.[۱] توران که فرزند چهارم خانواده بود[۲] دارای یک خواهر به نام ایراندخت، و سه برادر به نامهای فریدون، رستم و فرهاد بود. [۳]میرهادی در فروردین سال ۱۳۳۲ با جعفر وکیلی یکی از افسران ارتش ازدواج کرد. جعفر وکیلی از اعضای درجه بالای حزب توده بود و در پی اتفاقات ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، دستگیر و در آبان همان سال اعدام شد. پس از آن میرهادی در سال 1335 با محسن خمارلو ازدواج کرد. او از ازدواج اولش دارای پسری به نام پیروز، و از ازدواج دومش سه فرزند به نامهای کاوه، پندار و دلاور داشت.[۲] در سال 1358 محسن خمارلو همسر دوم توران نیز درگذشت [۴]او زمانی که در مجله سپیده فردا، یک کار تحقیقی را بر روی زنان برجسته ایران انجام میداد، از نام مستعار افسانه پیروز در مقالهها استفاده میکرد.[۵] توران میرهادی در 18 آبان 1395 درگذشت.
تحصیلات
توران میرهادی که به سبب داشتن مادری آلمانی، زبان آلمانی را خیلی زود یاد گرفته بود، پس از یادگیری این زبان برای یادگیری زبان فرانسه به معلم فرانسوی سپرده شد. سپس در مدرسه نوربخش به زبان انگلیسی نیز مسلط شد. [۶]میرهادی پس از پایان دبیرستان و در آغاز سال ۱۳۲۴ تحصیل در رشته علوم طبیعی در دانشکده علوم دانشگاه تهران را آغاز کرد. اما خیلی زود تحت تأثیر آموزگاران بزرگی چون جبار باغچهبان و محمدباقر هوشیار قرار گرفت و علاقه خاصی به امر تعلیم و تربیت پیدا کرد.[۳]توران در سال 1325 در 19 سالگی به فرانسه رفت و چهار سال دانشگاه سوربن به تحصیل روانشناسی تربیتی و به طور همزمان در رشتۀ آموزش پیش دبستانی و ابتدایی[۴] در در مؤسسه کالژ دو فرانس به تحصیل پرداخت.[۷] سپس به آلمان رفت.[۵] میرهادی در این دوران، از محضر اساتید بزرگی چون هنری والون و ژان پیاژه بهره گرفت و با آموزشگران بزرگ اروپا و آمریکا همچون فریدریش فروبل، هاینریش پستالوزی، اوید دکرولی، جان دیوئی، سلستین فرنه و ماریا مونته سوری آشنا شد و در مدارس ابتدایی و کودکستانهای شهر پاریس کارآموز شد.[۶] او در سال 1330 به ایران بازگشت.[۷]
فعالیتهای فرهنگی
توران میرهادی سراسر عمر خود را صرف خدمات فرهنگی کرد. او طی بیش از نیم قرن در سه زمینه کار کرد: آموزش و پرورش، ادبیات کودکان و کتاب مرجع اختصاصی کودکان و نوجوانان یعنی فرهنگنامه.
آموزش و تأسیس مدرسه
میرهادی در سالهای نخستین بازگشت به ایران به فعالیت در کودکستان بهار، مدرسه بامداد[۸] و تدریس زبان فرانسه در مدرسه نوربخش پرداخت.[۸] او به همراه همسرش محسن خمارلو مجتمع آموزشی و تجربی فرهاد یا مدرسه فرهاد را در ۱۳۳۴ تأسیس و آن را تا ۱۳۵۹ اداره کرد. مدرسه فرهاد زمانی تأسیس شد که توران میرهادی به دلیل اینکه شوهرش سرهنگ جعفر وکیلی را در جریان کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ خورشیدی از دست داده بود، وضعیت روحی مناسبی نداشت به همین دلیل پدرش او را تشویق کرد که یک کودکستان راهاندازی کند، اما به دلیل اینکه خودش نمیتوانست امتیاز آن را بگیرد به نام مادرش گرِتا دیتریش که تباری آلمانی داشت امتیاز را گرفت و در خانه قدیمی پدرش در خیابان ژاله، کودکستان را در مهر ۱۳۳۴ش. به نام برادرش فرهاد تأسیس و کار را به عنوان مدیر و مربی کودکستان با همیاری فخری گلستان آغاز کرد. میرهادی در سال ۱۳۳۶ ش. دبستان فرهاد و در ۱۳۵۰ ش. مدرسه راهنمایی و دبیرستان فرهاد را پایه گذاری کرد. این مدارس تا کلاس چهارم مختلط بود. از کلاس چهارم به بعد پسرها به مدارس پسرانه دیگری میرفتند، بعد که راهنمایی تأسیس شد پسرها را تا پنجم نگه داشتند و راهنمایی دخترانه را تأسیس کردند. در سال 1356 مدرسه فرهاد را از خیابان ژاله به خیابان سهرودی منتقل کردند. آموزش و پرورش تهران ساختمانی نوسازی شده برای مدرسه جدید که امروز به نام هاجر خوانده میشود در اختیارشان قرار داد، [۹] مجتمع بزرگ فرهنگی فرهاد با بیش از یک هزار و ۲۰۰ دانشآموز در ردههای گوناگون آموزشی در ۱۳۵۹ شمسی تعطیل شد.
مدرسه فرهاد به دلیل نوع نگاه میرهادی به آموزش و پرورش، شورایی اداره میشد، چرا که او معتقد بود که باید تمام افراد مدرسه در آن مشارکت داشته باشند.در این مدرسه شورای مربیان برای مسائل پیش از دبستان تصمیم میگرفتند و شورای آموزگاران برای امور دبستان و شورای دبیران راجع به مشکلات مدرسه راهنمایی تصمیمگیری میکردند. این افراد برنامه سالیانهشان را به توران میرهادی میدادند و او میدانست که کدام کلاسها به چه امکاناتی نیاز دارد. حتی دانشآموزان نیز درباره اداره آن تصمیمگیری میکردند، یعنی دانشآموزان هر مقطع تحصیلی سه نماینده برای هر ماه و ۲ نماینده برای یک سال انتخاب میکردند. نمایندههایی که برای یک سال انتخاب میشدند، وظیفه قانونگذاری داشتند و دیگر نمایندهها نیز وظیفه اداره مدرسه را برعهده داشتند. نمایندههایی که برای یک ماه انتخاب میشدند در پایان ماه تغییر میکردند و به این ترتیب تمام دانشآموزان در اداره مدرسه سهیم بودند.
تعدادی از معلمها را آموزش و پرورش به مدرسه فرهاد میفرستاد و تعدادی را هم خود میرهادی از میان افرادی که صلاحیت داشتند انتخاب میکرد که معمولا معلمان هنر، زبان و موسیقی در زمره این معلمین بودند. توران میرهادی به آموزش مهارتهای اجتماعی توجه خاصی داشت، از همین رو در این مدرسه آشنایی با مشاغل محلی اطراف مدرسه مانند نانوایی، کفاشی و بقالی از اصول مهارتآموزی بود. همچنین به احساسات دیگران و تک تک دانشآموزان توجه خاصی میشد.[۹]
شورای کتاب کودک
از دیگر حوزههای فعالیت توران میرهادی، کتاب کودک بود. او این دغدغه را در کنار تأسیس نهادهای آموزشی دنبال کرد. در سال ۱۳۳۵ اولین نمایشگاه کتاب کودک در ایران به همت او در دانشکدۀ هنرهای زیبا برگزار گردید. در سال ۱۳۴۱ شورای کتاب کودک را برای گسترش و توسعۀ ادبیات کودکان به کمک دیگر همراهانش بنیان گذاشت. میرهادی ایده تأسیس این شورا را متأثر از نمایشگاه کتاب کودک دانست، چرا که این نمایشگاهها باعث شد نقاط خلأ در زمینه کتاب برای کودکان معلوم گردد. در دی ماه سال ۱۳۴۱ هیئت پنج نفرهای متشکل از مرتضی ممیز، لیلی آهی، عبدالرحیم احمدی شیرازی، ماه آفریده آدمیت و توران میرهادی، اساسنامۀ شورای کتاب کودک را تدوین و با همراهی ۴۰ نفر شورای کتاب کودک را تأسیس کردند.[۱۰]
فرهنگنامه کودک و نوجوان
توران میرهادی از ۱۳۵۸ تا اواخر عمرش سرپرستی تدوین و تألیف فرهنگنامه کودکان و نوجوانان را برعهده داشت. به وصیت همسرش محسن خمارلو یک سوم داراییاش برای ایجاد فرهنگنامه کودکان و نوجوانان وقف شد. این فرهنگنامه در شورای کتاب کودک بنیان نهاده شد.[۱۱] جلد 6 تا 7 و 13 تا 17 فرهنگنامه کودکان و نوجوانان زیرنظر توران میرهادی و ایران گرگین بود و تا سال 1402، 22 جلد از این فرهنگامه به چاپ رسیده است.
فعالیتهای بینالمللی
توران میرهادی عضو هیئت داوران جایزه جهانی هانس کریستین اندرسن در سال 1976 م./1350ش. بود. او همچنین از سال 1964م./1343ش. به عضویت دفتر بینالمللی کتاب برای نسل جوان درآمد که سازمانی غیردولتی و مرکز آن سوئیس بود. میرهادی عضو هیئت داوران نمایشگاه دوسالانه تصویرگری تصویرگران براتیسلاوا در اسلواکی در سال 1985م./1364ش. نیز بود. او در سال 1379 به عنوان یکی از بیست متخصص برگزیده جهان برای جلسه برنامهریزی هدف ده سال آینده یونیسف از سال 2001 تا 2010 انتخاب شد.
آثار
تألیف
- آنکه رفت، آنکه آمد (1377). تهران: انتشارات فاطمی، کتابهای واژه.[۱۲]
- ادبیات کودکان و نوجوانان (1397). تهران: شرکت تهیه و نشر فرهنگنامه کودکان و نوجوانان.[۱۳]
- تعلیمات اجتماعی کتابهای درسی برای کلاس دبستان (1347). تهران: بیجا.[۱۴]
- تعلیمات اجتماعی تاریخ - جغرافی و تعلیمات دینی چهارم دبستان (1343). توران میرهادی با همکاری لیلی آهی، ثمینه باغچهبان (پیرنظر)، علیاصغر مهاجر. تهران: وزارت فرهنگ.[۱۵]
- تعلیمات اجتماعی برای کلاس سوم دبستان (1347). تهران: سازمان کتابهای درسی ایران.[۱۶]
ترجمه
کریگ، جرالد اس. (1346). تحقیق به معلم چه میگوید: آموزش علوم در دبستان. تهران: مؤسسه تحقیقات و مطالعات تربیتی.
مقاله
از توران میرهادی مقالاتی نیز در حوزه آموزش و کودکان در مجلات مختلف به چاپ رسیده است.[۱۷]
توران میرهادی در آثار دیگران
در مورد توران میرهادی کتابهایی زیادی تألیف شده است، از جمله: کتاب افسانه پیروز مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، کتاب توران دختر ایران تألیف محمدهادی محمدی و فیلمی از زندگی توران میرهادی به همت مؤسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان.[۱۰]در سال 1379 نیز در چهاردهمین برنامه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی مراسم گرامیداشتی برای توران میرهادی برگزار شد و زندگینامه و خدمات علمی و فرهنگی میرهادی را منتشر کرد.[۱۱]
منابع
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. ص25.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص21-22.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص27-28.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. ص69.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص21-22.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص39-41.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص43-46.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص51-55.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. صص51-55.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. ص93.
- ↑ میرهادی، توران(خمارلو) (1397). افسانه پیروز: مصاحبه تاریخ شفاهی با توران میرهادی بنیانگذار مدرسه فرهاد و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان. تهران: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، پژوهشکده اسناد. ص130.