تفاوت میان نسخههای «مهین زورقی»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۶: | سطر ۶: | ||
=== تحصیلات === | === تحصیلات === | ||
مهین زورقی از هفت سالگی به تحصیل در مدرسه استثنایی دزفول پرداخت و پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان، به تهران رفت و در سال 1362 در رشته الهيات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در سال ۱۳۶۶ با مدرک کارشناسی فارغالتحصیل شد و در سال بعد به عنوان معلم در مدرسه نابینایان نرجس شروع به تدریس کرد. زورقی در سال ۱۳۸۷ پایاننامهای با عنوان ''توصيف دفاع مقدس در شعر قیصر امینپور و دکتر حسین حسنی'' ارائه داد و در رشته زبان و ادبيات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغالتحصيل شده است.<ref name=":0">کاردگر، یحیی؛ صادقی تبار، فاطمه (1397). بررسی صور خیال شعر نابینایان با تأکید بر شعر شوریده ی شیرازی و مهین زورقی. ''شعر پژوهی (بوستان ادب)'' دانشگاه شیراز، سال 10، شماره 3، پیاپی 37، صص 110-114.</ref> | مهین زورقی از هفت سالگی به تحصیل در مدرسه استثنایی دزفول پرداخت و پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان، به تهران رفت و در سال 1362 در رشته الهيات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در سال ۱۳۶۶ با مدرک کارشناسی فارغالتحصیل شد و در سال بعد به عنوان معلم در مدرسه نابینایان نرجس شروع به تدریس کرد. زورقی در سال ۱۳۸۷ پایاننامهای با عنوان ''توصيف دفاع مقدس در شعر قیصر امینپور و دکتر حسین حسنی'' ارائه داد و در رشته زبان و ادبيات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغالتحصيل شده است.<ref name=":0">کاردگر، یحیی؛ صادقی تبار، فاطمه (1397). بررسی صور خیال شعر نابینایان با تأکید بر شعر شوریده ی شیرازی و مهین زورقی. ''شعر پژوهی (بوستان ادب)'' دانشگاه شیراز، سال 10، شماره 3، پیاپی 37، صص 110-114.</ref> | ||
=== فعالیتهای فرهنگی === | === فعالیتهای فرهنگی === | ||
مهین زورقی علاوه بر تدریس، به نوشتن و انتشار کتابهای کمک آموزشی و تحقیقاتی نیز پرداخت. کتابهای او در زمینه کمک آموزشی در حوزه ادبيات فارسی، آرایههای ادبی، عروض و قافيه برای دبیرستان و پيشدانشگاهی تأليف شده است. همچنین چندين مقاله تحقيقاتی در زمينه موسيقی، معيارهای شعر فارسی و صور خيال در قرآن مجید نوشته است. در سال 1390 مهین زورقی در زمره ۵۰ بانوی برتر کشور انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.[https://www.rajanews.com/news/73718]زورقی در سال 13۹۳ بعد از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش، رسماً بازنشسته شد و پس از آن به تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب مشغول شد.[https://defapress.ir/fa/news/60480/%D8%AA%D8%B5%D9%86%DB%8C%D9%81-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AF%D9%84] | مهین زورقی علاوه بر تدریس، به نوشتن و انتشار کتابهای کمک آموزشی و تحقیقاتی نیز پرداخت. کتابهای او در زمینه کمک آموزشی در حوزه ادبيات فارسی، آرایههای ادبی، عروض و قافيه برای دبیرستان و پيشدانشگاهی تأليف شده است. همچنین چندين مقاله تحقيقاتی در زمينه موسيقی، معيارهای شعر فارسی و صور خيال در قرآن مجید نوشته است. در سال 1390 مهین زورقی در زمره ۵۰ بانوی برتر کشور انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.[https://www.rajanews.com/news/73718]زورقی در سال 13۹۳ بعد از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش، رسماً بازنشسته شد و پس از آن به تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب مشغول شد.[https://defapress.ir/fa/news/60480/%D8%AA%D8%B5%D9%86%DB%8C%D9%81-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AF%D9%84] | ||
=== فعالیتهای ادبی === | === فعالیتهای ادبی === | ||
مهین زورقی علاقه زيادی به شعر داشت و از سال ۱۳۵۷ شروع به سرودن شعر کرد. او اولین شعرش را در وصف ۱۷ شهریور 57 سرود و نام شعر را ندای وجدان برگزید.[https://defapress.ir/fa/news/60480/%D8%AA%D8%B5%D9%86%DB%8C%D9%81-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AF%D9%84] شعرهای او با زبانی ساده و روان به بيان تجربيات، احساسات و ديدگاههای خود میپردازد. او با استفاده از حواس باقيمانده خود، تصاوير زيبا و غنی را در شعر خلق میکند و به عنوان شاعری نابینا، از رنگها به عنوان عناصر زنده و حياتی استفاده میکند و آنها را با احساسات و حيات خود همراه میکند. شعرهای زورقی با چاشنی لطیف احساس در حوزهی اشعار دینی، دفاع مقدس و مضامین اجتماعی سروده شده است.<ref name=":0" /> | مهین زورقی علاقه زيادی به شعر داشت و از سال ۱۳۵۷ شروع به سرودن شعر کرد. او اولین شعرش را در وصف ۱۷ شهریور 57 سرود و نام شعر را ندای وجدان برگزید.[https://defapress.ir/fa/news/60480/%D8%AA%D8%B5%D9%86%DB%8C%D9%81-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%D8%B4%D9%85-%D8%AF%D9%84] شعرهای او با زبانی ساده و روان به بيان تجربيات، احساسات و ديدگاههای خود میپردازد. او با استفاده از حواس باقيمانده خود، تصاوير زيبا و غنی را در شعر خلق میکند و به عنوان شاعری نابینا، از رنگها به عنوان عناصر زنده و حياتی استفاده میکند و آنها را با احساسات و حيات خود همراه میکند. شعرهای زورقی با چاشنی لطیف احساس در حوزهی اشعار دینی، دفاع مقدس و مضامین اجتماعی سروده شده است.<ref name=":0" /> | ||
سطر ۲۰: | سطر ۱۵: | ||
در شعرهای مهین زورقی ردپایی از نابینایی نیست و تکرار برخی واژهها که به حس دیگری غیر از حس بینایی تعلق دارند، نشاندهندهی تلاش زورقی برای جایگزینی حواس دیگر به جای نابینایی است. بسامد استفاده از واژهی دست، در تصاویر شعری زورقی، در دفتر شعر ''من تو را کال نخواهم چید''، به اوج میرسد؛ به گونهای که در این دفتر، 42 بار از این واژه استفاده کرده است. دستها در زندگی شاعران نابینا، جایگزین چشمها میشوند تا بیگانگی با جهان و محیط اطراف را به یگانگی تبدیل کنند و آنان را از کنج انزوا به درمیآورند.<ref name=":0" /> | در شعرهای مهین زورقی ردپایی از نابینایی نیست و تکرار برخی واژهها که به حس دیگری غیر از حس بینایی تعلق دارند، نشاندهندهی تلاش زورقی برای جایگزینی حواس دیگر به جای نابینایی است. بسامد استفاده از واژهی دست، در تصاویر شعری زورقی، در دفتر شعر ''من تو را کال نخواهم چید''، به اوج میرسد؛ به گونهای که در این دفتر، 42 بار از این واژه استفاده کرده است. دستها در زندگی شاعران نابینا، جایگزین چشمها میشوند تا بیگانگی با جهان و محیط اطراف را به یگانگی تبدیل کنند و آنان را از کنج انزوا به درمیآورند.<ref name=":0" /> | ||
=== آثار === | === آثار === | ||
سطر ۳۸: | سطر ۳۰: | ||
# ''پیانوی پاییز'' | # ''پیانوی پاییز'' | ||
# ''سایه نشین'' | # ''سایه نشین'' | ||
== منابع == | == منابع == |
نسخهٔ ۲۷ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۱۸
مهین زورقی (زاده 1343) شاعر، نویسنده و معلم نابینا است.
زندگینامه
مهین زورقی متولد ۱۳۴۳ شمسی در دزفول به دنیا آمد و از بدو تولد نابینا بود. او با حواس باقیمانده خود، یعنی شنوایی، بویایی، چشایی و لامسه، دنیا را شناخت و با وضعیت خود کنار آمد. خانوادهاش زندگی را برای او عادیسازی و متناسبسازی کردند تا اینکه او در سن هفت سالگی و در مدرسه متوجه تفاوت خودش با دیگران شد.[۱]
تحصیلات
مهین زورقی از هفت سالگی به تحصیل در مدرسه استثنایی دزفول پرداخت و پس از فارغالتحصیلی از دبیرستان، به تهران رفت و در سال 1362 در رشته الهيات و معارف اسلامی دانشگاه تهران پذیرفته شد. او در سال ۱۳۶۶ با مدرک کارشناسی فارغالتحصیل شد و در سال بعد به عنوان معلم در مدرسه نابینایان نرجس شروع به تدریس کرد. زورقی در سال ۱۳۸۷ پایاننامهای با عنوان توصيف دفاع مقدس در شعر قیصر امینپور و دکتر حسین حسنی ارائه داد و در رشته زبان و ادبيات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی تهران فارغالتحصيل شده است.[۱]
فعالیتهای فرهنگی
مهین زورقی علاوه بر تدریس، به نوشتن و انتشار کتابهای کمک آموزشی و تحقیقاتی نیز پرداخت. کتابهای او در زمینه کمک آموزشی در حوزه ادبيات فارسی، آرایههای ادبی، عروض و قافيه برای دبیرستان و پيشدانشگاهی تأليف شده است. همچنین چندين مقاله تحقيقاتی در زمينه موسيقی، معيارهای شعر فارسی و صور خيال در قرآن مجید نوشته است. در سال 1390 مهین زورقی در زمره ۵۰ بانوی برتر کشور انتخاب و مورد تجلیل قرار گرفت.[۲]زورقی در سال 13۹۳ بعد از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش، رسماً بازنشسته شد و پس از آن به تدریس در دانشگاه و تألیف کتاب مشغول شد.[۳]
فعالیتهای ادبی
مهین زورقی علاقه زيادی به شعر داشت و از سال ۱۳۵۷ شروع به سرودن شعر کرد. او اولین شعرش را در وصف ۱۷ شهریور 57 سرود و نام شعر را ندای وجدان برگزید.[۴] شعرهای او با زبانی ساده و روان به بيان تجربيات، احساسات و ديدگاههای خود میپردازد. او با استفاده از حواس باقيمانده خود، تصاوير زيبا و غنی را در شعر خلق میکند و به عنوان شاعری نابینا، از رنگها به عنوان عناصر زنده و حياتی استفاده میکند و آنها را با احساسات و حيات خود همراه میکند. شعرهای زورقی با چاشنی لطیف احساس در حوزهی اشعار دینی، دفاع مقدس و مضامین اجتماعی سروده شده است.[۱]
اشعار
شعر مهین زورقی شعری اجتماعی و مرتبط با رویدادهای جامعه و در عین حال پر از احساس و عاطفه زنانه است. در شعر زورقی رنگها حضور پررنگی دارند. او که از مادر نابینا متولد شده چنان در استفاده از رنگها اصرار میورزد که گویی آنها را با تمام وجود حس میکند. او معتقد است که شعرش تفاوتی با شعر یک شاعر بینا ندارد گرچه بررسی دقیق همه اشعار او، توجه بیشتر به حواس شنوایی و بویایی را آشکار میکند اما به طور کلی شعر او پویا و جاندار و پر از زیباییهای زندگی است که آن را به چشم دل و با تمام وجود درک کرده است.[۲]
در شعرهای مهین زورقی ردپایی از نابینایی نیست و تکرار برخی واژهها که به حس دیگری غیر از حس بینایی تعلق دارند، نشاندهندهی تلاش زورقی برای جایگزینی حواس دیگر به جای نابینایی است. بسامد استفاده از واژهی دست، در تصاویر شعری زورقی، در دفتر شعر من تو را کال نخواهم چید، به اوج میرسد؛ به گونهای که در این دفتر، 42 بار از این واژه استفاده کرده است. دستها در زندگی شاعران نابینا، جایگزین چشمها میشوند تا بیگانگی با جهان و محیط اطراف را به یگانگی تبدیل کنند و آنان را از کنج انزوا به درمیآورند.[۱]
آثار
- یاس الفت (مجموعه شعر) (1374). تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر مطالعات فرهنگی بانوان.[۵]
- آلاچیق مهر (مجموعه شعر) (1383). تهران: کیا.[۶]
- من تو را کال نخواهم چید (1383). تهران: دانژه.[۷]
- سوالات امتحانی طبقهبندیشده آرایههای ادبی رشته انسانی (1383). تهران: کیا.[۸]
- سوالات امتحانی طبقه بندی شده هماهنگ کشوری تالیفی استانی ادبیات فارسی (۳) رشته علوم انسانی همراه با پاسخ تشریحی (1385). تهران: کیا.[۹]
- سوالات امتحانی طبقهبندی شده هماهنگ کشوری - تالیفی استانی آرایههای ادبی همراه با پاسخ تشریحی (1386). تهران: کیا.[۱۰]
- سوالات امتحانات طبقهبندی شده ادبیات فارسی (۱) اول دبیرستان همراه با پاسخ تشریحی (1387). تهران: کیا.[۱۱]
- سوالات امتحانات طبقه بندی شده ادبیات فارسی (۲) همراه با پاسخ تشریحی (1388). تهران: کیا.[۱۲]
- سوالات امتحانی طبقهبندی شده زبان فارسی سوم انسانی همراه با پاسخ تشریحی (1388). تهران: کیا.[۱۳]
- ۱۰ دوره سوالات امتحان نهایی هماهنگ کشوری آرایههای ادبی: سال سوم دبیرستان - رشتهی انسانی همراه با پاسخ تشریحی (1391). تهران: کیا.[۱۴]
- مجموعه سوالات امتحان نهایی هماهنگ کشوری زبان فارسی ۳ رشته انسانی... (1391). تهران: کیا.[۱۵]
- پیانوی پاییز
- سایه نشین
منابع
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ کاردگر، یحیی؛ صادقی تبار، فاطمه (1397). بررسی صور خیال شعر نابینایان با تأکید بر شعر شوریده ی شیرازی و مهین زورقی. شعر پژوهی (بوستان ادب) دانشگاه شیراز، سال 10، شماره 3، پیاپی 37، صص 110-114.
- ↑ صادقی تبار، فاطمه (1394). مهین زورقی: شاعر مبتکر در صور خیال. تواننامه. شماره 2-3، صص126-127.
پیوند به بیرون
نویسنده: بهتا روشندونی