تفاوت میان نسخههای «آتون هروی»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
سطر ۶: | سطر ۶: | ||
او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه مینشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همهجا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.<ref>رجبی، محمد حسن (1374). ''مشاهیر زنان ایرانی و پارسیگوی''. تهران: سروش. ص1.</ref> | او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه مینشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همهجا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.<ref>رجبی، محمد حسن (1374). ''مشاهیر زنان ایرانی و پارسیگوی''. تهران: سروش. ص1.</ref> | ||
تذکرة مرآت الخیال مینویسد: “آتونی بسیار با فهم و | تذکرة مرآت الخیال مینویسد: “آتونی بسیار با فهم و مجلس آرا و سلیمالطبع بوده منکوحه ملابقائی است که امیرنظامالدین علیشیر رحمه اللّه علیه معتقد او بود. گویند ملابقائی را با آتونی مشاعره بسیار دست میداد و نکتههای رنگین و باریک در میان میآمد. از آن جمله آنکه ملا این رباعی فرمود”:<ref>مشیر سلیمی، علی اکبر (--13). ''زنان سخنور، از یکهزار سال پیش تا امروز که به زبان پارسی سخن گفتهاند''. ج1. تهران: شرکت سهامی چاپ و انتشارات کتب ایران. ص1.</ref> | ||
یاران ستم پیر زنی کشت مرا | یاران ستم پیر زنی کشت مرا | ||
سطر ۱۲: | سطر ۱۲: | ||
کآواک شده چونی از پشت مرا | کآواک شده چونی از پشت مرا | ||
گر پشت بسوی او دمی خواب | گر پشت بسوی او دمی خواب کنم | ||
بیدار کند بضرب انگشت مرا | |||
«آتونی به شعر در جواب نوشت»: | «آتونی به شعر در جواب نوشت»: | ||
سطر ۲۴: | سطر ۲۴: | ||
قوت نه چنان که پا تواند برداشت | قوت نه چنان که پا تواند برداشت | ||
بهتر بود از پشت دوصد | بهتر بود از پشت دوصد مشت مرا<ref>لودی، شیرعلیخان (--13). ''تذکره مرات الخیال''. [تحریر] محمدجعفر صاحب تاجر. بمبئی: [بی نا].</ref> | ||
در اثر سختگیریهای شاه طهماسب (حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفر کرد و در دربار همایون شاه (حک: 937-963ق.) پذیرفته شد. همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. | در اثر سختگیریهای شاه طهماسب (حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفر کرد و در دربار همایون شاه (حک: 937-963ق.) پذیرفته شد. همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. آتون هروی تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. زمان مرگ و مدفن وی نیز نامشخص است. | ||
<br /> | <br /> |
نسخهٔ ۹ فوریهٔ ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۲۱
شاعر و موسیقیدان عهد صفوی که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود. آتون هروی پس از عزیمت به هند تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد.
زندگینامه
شاعر و موسیقیدان عهد صفوی (پایان سده 9 و آغاز سده 10ق.) و ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان که به تونی آتون، بیبی آتون، آتونی حیات خانم و آتونی نیز مشهور است.[۱][۲]
او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه مینشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همهجا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.[۳]
تذکرة مرآت الخیال مینویسد: “آتونی بسیار با فهم و مجلس آرا و سلیمالطبع بوده منکوحه ملابقائی است که امیرنظامالدین علیشیر رحمه اللّه علیه معتقد او بود. گویند ملابقائی را با آتونی مشاعره بسیار دست میداد و نکتههای رنگین و باریک در میان میآمد. از آن جمله آنکه ملا این رباعی فرمود”:[۴]
یاران ستم پیر زنی کشت مرا
کآواک شده چونی از پشت مرا
گر پشت بسوی او دمی خواب کنم
بیدار کند بضرب انگشت مرا
«آتونی به شعر در جواب نوشت»:
همخوابگی سست رگی کشت مرا
روئی نبود ازو بجز پشت مرا
قوت نه چنان که پا تواند برداشت
بهتر بود از پشت دوصد مشت مرا[۵]
در اثر سختگیریهای شاه طهماسب (حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفر کرد و در دربار همایون شاه (حک: 937-963ق.) پذیرفته شد. همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. آتون هروی تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. زمان مرگ و مدفن وی نیز نامشخص است.
منابع
- ↑ راهگانی، روح انگیز (1377). تاریخ موسیقی ایران. تهران: پیشرو.
- ↑ مشحون، حسن (1373). تاریخ موسیقی ایران. تهران: سیمرغ.
- ↑ رجبی، محمد حسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسیگوی. تهران: سروش. ص1.
- ↑ مشیر سلیمی، علی اکبر (--13). زنان سخنور، از یکهزار سال پیش تا امروز که به زبان پارسی سخن گفتهاند. ج1. تهران: شرکت سهامی چاپ و انتشارات کتب ایران. ص1.
- ↑ لودی، شیرعلیخان (--13). تذکره مرات الخیال. [تحریر] محمدجعفر صاحب تاجر. بمبئی: [بی نا].
نویسنده: سمیه سادات هاشمی