تفاوت میان نسخه‌های «کلثوم‌ننه»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۱: سطر ۱:
کلثوم ننه نام کتابي طنزآمیز و انتقادی اثر آقاجمـال خوانسـاری(1125ق.) از فقیهـان دورۀ صفویّه است. کلثوم ننه در نقـد دینـداری عامیانـه و باورهـای خرافـي رایـج میـان زنـان و قدیمی ترین سند مکتوب دربارۀ اخلاق و آداب و رسوم زنان عامي ایـران اسـت .[https://portals.nlai.ir/zanan/index.php/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:%DA%A9%D9%84%D8%AB%D9%88%D9%85_%D9%86%D9%86%D9%87_%D8%A2%D9%82%D8%A7_%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C.pdf]  
کلثوم ننه یا عقایدالنساء نام کتابي طنزآمیز و انتقادی اثر آقاجمـال خوانسـاری ( وفات 1125ق.) از فقیهـان دورۀ صفویّه است. کلثوم ننه در نقـد دینـداری عامیانـه و باورهـای خرافـي رایـج میـان زنـان و قدیمی ترین سند مکتوب دربارۀ اخلاق و آداب و رسوم زنان عامي ایـران اسـت .[https://portals.nlai.ir/zanan/index.php/%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%AF%D9%87:%DA%A9%D9%84%D8%AB%D9%88%D9%85_%D9%86%D9%86%D9%87_%D8%A2%D9%82%D8%A7_%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C.pdf]


=== عناوین ===


عناوین رساله به ترتیب زیر است:


مقدمه : در بیان اسامی علما و فضلا و فضیلت ایشان؛
عناوین رساله به ترتیب زیر است:<ref>خوانساری، آقاجمال. (1362).کلثوم ننه؛ با طرحهای بیژن اسدیپور. تهران: مروارید.</ref>


باب اول :در بیان وضو و غسل و تیمم؛
مقدمه : در بیان اسامی علما و فضلا و فضیلت ایشان


باب دوم : دربیان اوقاتی كه نماز ساقط و ترك واجباست؛
باب اول :در بیان وضو و غسل و تیمم


باب سوم : در بیان روزه ایشان؛
باب دوم : دربیان اوقاتی كه نماز ساقط و ترك آن واجب است


باب چهارم : در بیان نكاح و شرائط آن؛
باب سوم : در بیان روزه


باب پنجم : در بیان افعال و اعمال شب زفاف وروز؛
باب چهارم : در بیان نكاح


باب ششم : در بیان زائیدن زائو واعمال و متعلقات؛
باب پنجم : در بیان احکام شب زفاف


باب هفتم : در بیان آداب حمام رفتن زنان؛
باب ششم : در بیان زائیدن زائو و اعمال و متعلقات


باب هشتم: در بیان سازها و افعال آنها،
باب هفتم : در بیان حمام رفتن 


باب نهم: در بیان معاشرت زنان با شوهران خود،
باب هشتم: در بیان سازها و افعال آنها


باب دهم: در بیان مطبوخاتی که به نذر واجب میشود،
باب نهم: در بیان معاشرت زنان با شوهران خود


باب یازدهم: در بیان تعویذ به جهت چشم زخم،
باب دهم: در بیان مطبوخاتی که به نذر واجب میشود


باب دوازدهم: در بیان محرم و نامحرم،
باب یازدهم: در بیان تعویذ و چشم زخم


باب سیزدهم: در بیان استجابت دعا،
باب دوازدهم: در بیان اقسام محرم و نامحرم


باب چهاردهم: در آداب مهمانی و کیفیت آمدن به خانه و بیرون رفتن،
باب سیزدهم: در بیان استجابت دعای زنان


باب پانزدهم: در بیان کیفیت خواهرخواندگی؛
باب چهاردهم: در بیان آمدن مهمان به خانه و بیرون رفتن و متعلقات آن


خاتمه کتاب(باب شانزدهم)
باب پانزدهم: در بیان صیغه خواهرخواندگی


این کتاب سالهای ۱۲۹۵ ق و ۱۳۱۴ ق به چاپ سنگی رسیده، همچنین در مجله کتب هفته شماره 17-18 به اهتمام علی بلوکباشی  به چاپ رسیده است.(ادامه دارد)
باب شانزدهم: دربیان چیزهایی که بعد از خواهر خواندگی برای یکدیگر فرستند
 
خاتمه کتاب: در بیان ادعیه و اذکار متفرقه و آداب کثیرالمنفعه
 
=== درباره نویسنده ===
عقایدالنّساء یا کلثوم ننه نوشـتة آقاجَمـالِ خوانْسـاری یـا آقاجمـال اصـفهاني (1125ق.) محدّث، اصولي، حکیم، متکلّم و فقیه فرزند آقاحسین خوانساری است. وی در خوانسار زاده شد، در اصفهان زیست و همانجا درسال 1125 ق. درگذشت و در تخته فولاد به خاک سپرده شـد . در حـوزۀ علمیّة اصفهان نزد پدرش، آقاحسین محقّـق خوانسـاری و دایـي خـود، مـلا محمّـدباقر محقّـق سبزواری و ملا محمّدتقي مجلسي درس خواند. سـپس در همان حوزه بـه تدریس معقول و منقول پرداخت. آقاجمال از علمای طـراز اوّل و مدرّسـان برجسـتة آن دوران اصـفهان بـود، بـه گونه ای که در زمان خود ریاست حـوزۀ تـدریس اصـفهان را بـه عهـده داشـت .
 
آقاجمال جز عقایدالنّساء یا کلثوم ننه آثار بسیاری دارد. [https://fa.wikishia.net/view/%D8%A2%D9%82%D8%A7_%D8%AC%D9%85%D8%A7%D9%84_%D8%AE%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D8%B1%DB%8C] اما آنچه باعث شهرت و شناخت همگاني وی شـده، ابتکـار عمـل او در تـألیف کلثوم ننه است. قاجمال کتابهای بسیاری در علوم دیني و فقه نوشـته اسـت، ولي در کمتر منبعي کتاب عقایدالنّساء جزء آثار او ذکر شده است و ظاهراً خود او نیـز نـامش را بر کتاب ننوشته است که به نظر علي بلوکباشي شاید دلیل آن شهرت او در فقه و اصـول و مرجـع تقلیـد بـودنش و همچنین بي ارزش بودن چنین کتابي نزد مردم آن زمان باشد.<ref>بلوکباشي، علي(1377).نقد و نظر.معرّفی و نقد آثاری در ادبیّات مردم شناسی. تهـران: دفتر پژوهشهای فرهنگي.</ref> نخستین کسي که از کتاب آقاجمال یاد کرده میرزا محمّدعلي اصفهاني نویسندۀ تـذکرۀ یخچالیـه اسـت .<ref name=":0">ذوالفقاری، حسن (1393). ''متن شناسی عقایدالنساء یا کلثوم ننه آقا جمال خوانساری''. متن پژوهی ادبی. بهار. ش 59.</ref>
 
=== نسخ کتاب ===
از کتاب کلثوم ننه نسخه های مختلف، خطي، سنگي و چاپي در دست است. این کتاب سالهای در ۱۲۹۵ ق و ۱۳۱۴ ق به چاپ سنگی رسید. همچنین در مجله کتب هفته شماره 17-18 به اهتمام علی بلوکباشی به چاپ رسیده است.<ref name=":0" />امحمود کتیرایي ایـن کتاب را تصـحیح و در سال1349 به همراه مرآت البُلَها چاپ کرد. کلثوم ننه با طرحهای بیـژن اسـدی پـور در سال 1362 چاپ و منتشر شد. بهرام چوبینه نیز ترجمه ای از همین کتاب را در سـال 1378( انتشـارات آزاده سپهری، کلن ، آلمان) به چاپ رسانده است.<ref name=":0" /> ج. اتکینسـن(Atkinson. J )عقایدالنّسـاء را در سال 1971 میلادی(1350ش.) در لندن به زبان انگلیسی انتشار داد [http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=941087&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author] و در سال1832در پاریس به زبان فرانسه به همّـت  تونلیه(Thonnelier. J) ترجمه و چاپ شـده اسـت. ترجمـة ترکـي آن در تبریـز بـا عنـوان کتاب تفریحنامة کلثوم ننه و احوالات زینب پاشا در کتابفروشي فردوسي و بدون تاریخ به چاپ رسـید.<ref name=":0" />
<span dir="RTL"></span>
[[رده:طنز]]
[[رده:طنز]]
[[رده:فرهنگ عامه]]
[[رده:فرهنگ عامه]]

نسخهٔ ‏۶ سپتامبر ۲۰۲۱، ساعت ۱۳:۱۰

کلثوم ننه یا عقایدالنساء نام کتابي طنزآمیز و انتقادی اثر آقاجمـال خوانسـاری ( وفات 1125ق.) از فقیهـان دورۀ صفویّه است. کلثوم ننه در نقـد دینـداری عامیانـه و باورهـای خرافـي رایـج میـان زنـان و قدیمی ترین سند مکتوب دربارۀ اخلاق و آداب و رسوم زنان عامي ایـران اسـت .[۱]

عناوین

عناوین رساله به ترتیب زیر است:[۱]

مقدمه : در بیان اسامی علما و فضلا و فضیلت ایشان

باب اول :در بیان وضو و غسل و تیمم

باب دوم : دربیان اوقاتی كه نماز ساقط و ترك آن واجب است

باب سوم : در بیان روزه

باب چهارم : در بیان نكاح

باب پنجم : در بیان احکام شب زفاف

باب ششم : در بیان زائیدن زائو و اعمال و متعلقات

باب هفتم : در بیان حمام رفتن

باب هشتم: در بیان سازها و افعال آنها

باب نهم: در بیان معاشرت زنان با شوهران خود

باب دهم: در بیان مطبوخاتی که به نذر واجب میشود

باب یازدهم: در بیان تعویذ و چشم زخم

باب دوازدهم: در بیان اقسام محرم و نامحرم

باب سیزدهم: در بیان استجابت دعای زنان

باب چهاردهم: در بیان آمدن مهمان به خانه و بیرون رفتن و متعلقات آن

باب پانزدهم: در بیان صیغه خواهرخواندگی

باب شانزدهم: دربیان چیزهایی که بعد از خواهر خواندگی برای یکدیگر فرستند

خاتمه کتاب: در بیان ادعیه و اذکار متفرقه و آداب کثیرالمنفعه

درباره نویسنده

عقایدالنّساء یا کلثوم ننه نوشـتة آقاجَمـالِ خوانْسـاری یـا آقاجمـال اصـفهاني (1125ق.) محدّث، اصولي، حکیم، متکلّم و فقیه فرزند آقاحسین خوانساری است. وی در خوانسار زاده شد، در اصفهان زیست و همانجا درسال 1125 ق. درگذشت و در تخته فولاد به خاک سپرده شـد . در حـوزۀ علمیّة اصفهان نزد پدرش، آقاحسین محقّـق خوانسـاری و دایـي خـود، مـلا محمّـدباقر محقّـق سبزواری و ملا محمّدتقي مجلسي درس خواند. سـپس در همان حوزه بـه تدریس معقول و منقول پرداخت. آقاجمال از علمای طـراز اوّل و مدرّسـان برجسـتة آن دوران اصـفهان بـود، بـه گونه ای که در زمان خود ریاست حـوزۀ تـدریس اصـفهان را بـه عهـده داشـت .

آقاجمال جز عقایدالنّساء یا کلثوم ننه آثار بسیاری دارد. [۲] اما آنچه باعث شهرت و شناخت همگاني وی شـده، ابتکـار عمـل او در تـألیف کلثوم ننه است. قاجمال کتابهای بسیاری در علوم دیني و فقه نوشـته اسـت، ولي در کمتر منبعي کتاب عقایدالنّساء جزء آثار او ذکر شده است و ظاهراً خود او نیـز نـامش را بر کتاب ننوشته است که به نظر علي بلوکباشي شاید دلیل آن شهرت او در فقه و اصـول و مرجـع تقلیـد بـودنش و همچنین بي ارزش بودن چنین کتابي نزد مردم آن زمان باشد.[۲] نخستین کسي که از کتاب آقاجمال یاد کرده میرزا محمّدعلي اصفهاني نویسندۀ تـذکرۀ یخچالیـه اسـت .[۳]

نسخ کتاب

از کتاب کلثوم ننه نسخه های مختلف، خطي، سنگي و چاپي در دست است. این کتاب سالهای در ۱۲۹۵ ق و ۱۳۱۴ ق به چاپ سنگی رسید. همچنین در مجله کتب هفته شماره 17-18 به اهتمام علی بلوکباشی به چاپ رسیده است.[۳]امحمود کتیرایي ایـن کتاب را تصـحیح و در سال1349 به همراه مرآت البُلَها چاپ کرد. کلثوم ننه با طرحهای بیـژن اسـدی پـور در سال 1362 چاپ و منتشر شد. بهرام چوبینه نیز ترجمه ای از همین کتاب را در سـال 1378( انتشـارات آزاده سپهری، کلن ، آلمان) به چاپ رسانده است.[۳] ج. اتکینسـن(Atkinson. J )عقایدالنّسـاء را در سال 1971 میلادی(1350ش.) در لندن به زبان انگلیسی انتشار داد [۳] و در سال1832در پاریس به زبان فرانسه به همّـت تونلیه(Thonnelier. J) ترجمه و چاپ شـده اسـت. ترجمـة ترکـي آن در تبریـز بـا عنـوان کتاب تفریحنامة کلثوم ننه و احوالات زینب پاشا در کتابفروشي فردوسي و بدون تاریخ به چاپ رسـید.[۳]

  1. خوانساری، آقاجمال. (1362).کلثوم ننه؛ با طرحهای بیژن اسدیپور. تهران: مروارید.
  2. بلوکباشي، علي(1377).نقد و نظر.معرّفی و نقد آثاری در ادبیّات مردم شناسی. تهـران: دفتر پژوهشهای فرهنگي.
  3. ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ ۳٫۳ ذوالفقاری، حسن (1393). متن شناسی عقایدالنساء یا کلثوم ننه آقا جمال خوانساری. متن پژوهی ادبی. بهار. ش 59.