تفاوت میان نسخه‌های «آتش خاموش»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۵: سطر ۵:
''آتش خاموش'' مجموعه‌ای از شانزده داستان کوتاه است که تعدادی از آنها قبلاً در مطبوعات منتشر شده بود. [[سیمین دانشور]] نوشتن قصه‌های این مجموعه را از سن بیست سالگی آغاز کرد. این مجموعه، که به گفته خود دانشور یکی از داستان‌هایش از یک داستان کوتاه انگلیسی و هفت داستان آخرش هم از آثار اُ. هنری اقتباس شده است، هرچند از نظر ادبی ارزش چندانی ندارد، اما از نظر تاریخی از این حیث اهمیت دارد که نمایانگر سیر داستان‌نویسی معاصر است؛ زیرا در روزگاری که داستان‌نویسی جدی ایران دوران آغازین خود را می‌گذراند نخستین مجموعه داستان کوتاهی است که در قلمرو زبان فارسی توسط یک زن به نگارش درآمده است.<ref>سرمشقی، فاطمه (1397). سووشون، آینه روزگار: آشنایی با جامعه‌شناسی ادبی و تحلیل جامعه‌شناختی سووشون. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. صص314-315.</ref><ref>پناهی‌فرد، سیمین (1390). ''سیمین دانشور در آیینه‌ی آثارش''. تهران: سمیر. ص30.</ref>سیمین دانشور ''آتش خاموش'' را به تشویق [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%DA%A9%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86 مرتضی کیوان] منتشر کرد.  
''آتش خاموش'' مجموعه‌ای از شانزده داستان کوتاه است که تعدادی از آنها قبلاً در مطبوعات منتشر شده بود. [[سیمین دانشور]] نوشتن قصه‌های این مجموعه را از سن بیست سالگی آغاز کرد. این مجموعه، که به گفته خود دانشور یکی از داستان‌هایش از یک داستان کوتاه انگلیسی و هفت داستان آخرش هم از آثار اُ. هنری اقتباس شده است، هرچند از نظر ادبی ارزش چندانی ندارد، اما از نظر تاریخی از این حیث اهمیت دارد که نمایانگر سیر داستان‌نویسی معاصر است؛ زیرا در روزگاری که داستان‌نویسی جدی ایران دوران آغازین خود را می‌گذراند نخستین مجموعه داستان کوتاهی است که در قلمرو زبان فارسی توسط یک زن به نگارش درآمده است.<ref>سرمشقی، فاطمه (1397). سووشون، آینه روزگار: آشنایی با جامعه‌شناسی ادبی و تحلیل جامعه‌شناختی سووشون. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. صص314-315.</ref><ref>پناهی‌فرد، سیمین (1390). ''سیمین دانشور در آیینه‌ی آثارش''. تهران: سمیر. ص30.</ref>سیمین دانشور ''آتش خاموش'' را به تشویق [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%DA%A9%DB%8C%D9%88%D8%A7%D9%86 مرتضی کیوان] منتشر کرد.  


نگارش این داستان‌ها به استناد تاریخ ذیل آنها از مهرماه 1321 با ''اشک‌ها'' شروع و تا بهمن ماه 1326 با ''کلاغ کور'' به پایان رسیده است. در مجموع این داستان‌ها را می‌توان سیاه مشق سیمین در داستان نویسی انگاشت.<ref>گ‍ل‍ش‍ی‍ری‌، ه‍وش‍ن‍گ‌ (1376). ج''‍دال‌ ن‍ق‍ش‌ ب‍ا ن‍ق‍اش‌ در آث‍ار س‍ی‍م‍ی‍ن‌ دان‍ش‍ور (از آت‍ش‌ خ‍ام‍وش‌ ت‍ا س‍ووش‍ون‌)''. ت‍ه‍ران‌: ن‍ی‍ل‍وف‍ر. ص16.</ref>سیمین دانشور این کتاب را قبل از ازدواج با [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%84%D8%A7%D9%84_%D8%A2%D9%84_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF جلال آل‌احمد] چاپ و منتشر کرده است.
نگارش این داستان‌ها به استناد تاریخ ذیل آنها از مهرماه 1321 با ''اشک‌ها'' شروع و تا بهمن ماه 1326 با ''کلاغ کور'' به پایان رسیده است. در مجموع این داستان‌ها را می‌توان سیاه مشق سیمین در داستان‌نویسی انگاشت.<ref>گ‍ل‍ش‍ی‍ری‌، ه‍وش‍ن‍گ‌ (1376). ج''‍دال‌ ن‍ق‍ش‌ ب‍ا ن‍ق‍اش‌ در آث‍ار س‍ی‍م‍ی‍ن‌ دان‍ش‍ور (از آت‍ش‌ خ‍ام‍وش‌ ت‍ا س‍ووش‍ون‌)''. ت‍ه‍ران‌: ن‍ی‍ل‍وف‍ر. ص16.</ref>سیمین دانشور این کتاب را قبل از ازدواج با [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AC%D9%84%D8%A7%D9%84_%D8%A2%D9%84_%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF جلال آل‌احمد] چاپ و منتشر کرده است.


=== فهرست داستان‌ها ===
=== فهرست داستان‌ها ===
1. اشک‌ها  2.آتش خاموش  3. یادداشت‌های یک خانم آلمانی    4. کلید سُل    5. آن شب عروسی  6. شب عیدی    7. گذشته    8. کلاغ کور    9. سایه    10.مردها عوض نمی‌شوند    11. ناشناس  12. عطر یاس    13. جامه ارغوانی  14. عشق استاد دانشگاه    15. عشق پیری  16. یخ‌فروش
1. اشک‌ها  2. آتش خاموش  3. یادداشت‌های یک خانم آلمانی    4. کلید سُل    5. آن شب عروسی  6. شب عیدی    7. گذشته    8. کلاغ کور    9. سایه    10. مردها عوض نمی‌شوند    11. ناشناس  12. عطر یاس    13. جامه ارغوانی  14. عشق استاد دانشگاه    15. عشق پیری  16. یخ‌فروش


=== مضامین ===
=== مضامین ===
در مجموعه داستان ''آتش خاموش'' آنچه در اغلب داستان‌ها به چشم می‌خورد، احساسات زنانه و شباهت تجربه‌های زنان به یکدیگر است. این مجموعه را می‌توان بازتاب تجربه‌های شخصی نویسنده در قالبی طنزگونه شمرد که ضمن آن، مسائل خانوادگی و اجتماعی مطرح شده است. شخصیت اصلی هر داستان عمدتا یک زن است. سیمین در بعضی از داستان‌ها از ا.هنری (1862-1910) نویسنده آمریکایی الگو گرفته است؛ مثلاً داستان «عطر یاس» این مجموعه بازتابی از «اتاق زیر شیروانی» ا.هنری است. دانشور در برخی از داستان‌ها در پشت زبان طنز به طرح یک معضل اجتماعی در مورد زنان میپردازد. گفت و شنود در بعضی از داستان‌ها مثل «آن شب عروسی»، «شب عیدی»  و «گذشته» بیشتر تک‌گویی و درد دل گونه است و تراژدی فقر را به تصویر می‌کشد.[https://ketabnews.com/fa/news/325/%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1] سیمین با این از خانواده ای متمول است اما همواره رویکردی سوسیالیستی دارد و تلاش میکند زندگی طبقه فقیر را توصیف کند و اشراف را به باد انتقاد بگیرد.
در مجموعه داستان ''آتش خاموش'' آنچه در اغلب داستان‌ها به چشم می‌خورد، احساسات زنانه و شباهت تجربه‌های زنان به یکدیگر است. این مجموعه را می‌توان بازتاب تجربه‌های شخصی نویسنده در قالبی طنزگونه شمرد که ضمن آن، مسائل خانوادگی و اجتماعی مطرح شده است. شخصیت اصلی هر داستان عمدتاً یک زن است. سیمین در بعضی از داستان‌ها از ا.هنری (1862-1910) نویسنده آمریکایی الگو گرفته است؛ مثلاً داستان «عطر یاس» این مجموعه بازتابی از «اتاق زیر شیروانی» ا.هنری است. دانشور در برخی از داستان‌ها در پشت زبان طنز به طرح یک معضل اجتماعی در مورد زنان می‌پردازد. گفت و شنود در بعضی از داستان‌ها مثل «آن شب عروسی»، «شب عیدی» و «گذشته» بیشتر تک‌گویی و درد دل گونه است و تراژدی فقر را به تصویر می‌کشد.[https://ketabnews.com/fa/news/325/%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1] سیمین با این از خانواده‌ای متمول است اما همواره رویکردی سوسیالیستی دارد و تلاش می‌کند زندگی طبقه فقیر را توصیف کند و اشراف را به باد انتقاد بگیرد.


=== مشخصات فنی ===
=== مشخصات فنی ===
این کتاب در 174 صفحه با قطع رقعی توسط کتابفروشی و چاپخانه علی اکبر علمی به چاپ رسید. در صفحه ابتدایی آن سیمین دانشور کتاب را به مادرش قمر دانشور تقدیم کرده است. در پایان هر داستان تاریخ نوشته شدن آن آمده است. طول داستانها از 4 صفحه تا 50 صفحه متغیر است. طولانی ترین داستان، داستان ابتدایی کتاب یعنی «اشکها» ست که 50 صفحه را به خود اختصاص داده که در سال 1321 نوشته شده است. کوتاهترین داستان، «شب عیدی» با 4 صفحه است که در 1325 نوشته شده است.
این کتاب در 174 صفحه با قطع رقعی توسط کتابفروشی و چاپخانه علی اکبر علمی به چاپ رسید. در صفحه ابتدایی آن سیمین دانشور کتاب را به مادرش قمر دانشور تقدیم کرده است. در پایان هر داستان تاریخ نوشته شدن آن آمده است. طول داستان‌ها از 4 صفحه تا 50 صفحه متغیر است. طولانی‌ترین داستان، داستان ابتدایی کتاب یعنی «اشک‌ها»ست که 50 صفحه را به خود اختصاص داده که در سال 1321 نوشته شده است. کوتاه‌ترین داستان، «شب عیدی» با 4 صفحه است که در 1325 نوشته شده است.


== منابع ==
== منابع ==
سطر ۲۲: سطر ۲۲:


# [https://ketabnews.com/fa/news/325/%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1 کتاب نیوز]
# [https://ketabnews.com/fa/news/325/%D8%A2%D8%AA%D8%B4-%D8%AE%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%B4-%D8%B3%DB%8C%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%88%D8%B1 کتاب نیوز]
نویسنده: حکمت بروجردی
[[رده:معرفی کتاب]]
[[رده:معرفی کتاب]]
[[رده:آثار سیمین دانشور]]
[[رده:آثار سیمین دانشور]]
[[رده:داستانهای کوتاه]]
[[رده:داستانهای کوتاه]]
[[رده:داستانهای دهه هزارو سیصدو بیست شمسی]]

نسخهٔ ‏۳ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۱۱

آتش خاموش تألیف سیمین دانشور

آتش خاموش (چاپ 1327) اولین مجموعه داستان کوتاهی است که به قلم سیمین دانشور نوشته شده است.

پیشینه

آتش خاموش مجموعه‌ای از شانزده داستان کوتاه است که تعدادی از آنها قبلاً در مطبوعات منتشر شده بود. سیمین دانشور نوشتن قصه‌های این مجموعه را از سن بیست سالگی آغاز کرد. این مجموعه، که به گفته خود دانشور یکی از داستان‌هایش از یک داستان کوتاه انگلیسی و هفت داستان آخرش هم از آثار اُ. هنری اقتباس شده است، هرچند از نظر ادبی ارزش چندانی ندارد، اما از نظر تاریخی از این حیث اهمیت دارد که نمایانگر سیر داستان‌نویسی معاصر است؛ زیرا در روزگاری که داستان‌نویسی جدی ایران دوران آغازین خود را می‌گذراند نخستین مجموعه داستان کوتاهی است که در قلمرو زبان فارسی توسط یک زن به نگارش درآمده است.[۱][۲]سیمین دانشور آتش خاموش را به تشویق مرتضی کیوان منتشر کرد.

نگارش این داستان‌ها به استناد تاریخ ذیل آنها از مهرماه 1321 با اشک‌ها شروع و تا بهمن ماه 1326 با کلاغ کور به پایان رسیده است. در مجموع این داستان‌ها را می‌توان سیاه مشق سیمین در داستان‌نویسی انگاشت.[۳]سیمین دانشور این کتاب را قبل از ازدواج با جلال آل‌احمد چاپ و منتشر کرده است.

فهرست داستان‌ها

1. اشک‌ها 2. آتش خاموش 3. یادداشت‌های یک خانم آلمانی 4. کلید سُل 5. آن شب عروسی 6. شب عیدی 7. گذشته 8. کلاغ کور 9. سایه 10. مردها عوض نمی‌شوند 11. ناشناس 12. عطر یاس 13. جامه ارغوانی 14. عشق استاد دانشگاه 15. عشق پیری 16. یخ‌فروش

مضامین

در مجموعه داستان آتش خاموش آنچه در اغلب داستان‌ها به چشم می‌خورد، احساسات زنانه و شباهت تجربه‌های زنان به یکدیگر است. این مجموعه را می‌توان بازتاب تجربه‌های شخصی نویسنده در قالبی طنزگونه شمرد که ضمن آن، مسائل خانوادگی و اجتماعی مطرح شده است. شخصیت اصلی هر داستان عمدتاً یک زن است. سیمین در بعضی از داستان‌ها از ا.هنری (1862-1910) نویسنده آمریکایی الگو گرفته است؛ مثلاً داستان «عطر یاس» این مجموعه بازتابی از «اتاق زیر شیروانی» ا.هنری است. دانشور در برخی از داستان‌ها در پشت زبان طنز به طرح یک معضل اجتماعی در مورد زنان می‌پردازد. گفت و شنود در بعضی از داستان‌ها مثل «آن شب عروسی»، «شب عیدی» و «گذشته» بیشتر تک‌گویی و درد دل گونه است و تراژدی فقر را به تصویر می‌کشد.[۱] سیمین با این از خانواده‌ای متمول است اما همواره رویکردی سوسیالیستی دارد و تلاش می‌کند زندگی طبقه فقیر را توصیف کند و اشراف را به باد انتقاد بگیرد.

مشخصات فنی

این کتاب در 174 صفحه با قطع رقعی توسط کتابفروشی و چاپخانه علی اکبر علمی به چاپ رسید. در صفحه ابتدایی آن سیمین دانشور کتاب را به مادرش قمر دانشور تقدیم کرده است. در پایان هر داستان تاریخ نوشته شدن آن آمده است. طول داستان‌ها از 4 صفحه تا 50 صفحه متغیر است. طولانی‌ترین داستان، داستان ابتدایی کتاب یعنی «اشک‌ها»ست که 50 صفحه را به خود اختصاص داده که در سال 1321 نوشته شده است. کوتاه‌ترین داستان، «شب عیدی» با 4 صفحه است که در 1325 نوشته شده است.

منابع

  1. سرمشقی، فاطمه (1397). سووشون، آینه روزگار: آشنایی با جامعه‌شناسی ادبی و تحلیل جامعه‌شناختی سووشون. تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی. صص314-315.
  2. پناهی‌فرد، سیمین (1390). سیمین دانشور در آیینه‌ی آثارش. تهران: سمیر. ص30.
  3. گ‍ل‍ش‍ی‍ری‌، ه‍وش‍ن‍گ‌ (1376). ج‍دال‌ ن‍ق‍ش‌ ب‍ا ن‍ق‍اش‌ در آث‍ار س‍ی‍م‍ی‍ن‌ دان‍ش‍ور (از آت‍ش‌ خ‍ام‍وش‌ ت‍ا س‍ووش‍ون‌). ت‍ه‍ران‌: ن‍ی‍ل‍وف‍ر. ص16.

پیوند به بیرون

  1. کتاب نیوز


نویسنده: حکمت بروجردی