تفاوت میان نسخه‌های «ملکه ملکزاده (بیانی)»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سطر ۶: سطر ۶:


==== تحصیلات ====
==== تحصیلات ====
ملکه ملکزاده تحصیلات خود را در شش سالگی در مدرسه [[ناموس]] آغاز کرد و همزمان در خانه به فراگرفتن زبان فرانسه پرداخت. یک سال تحصیل در مدرسه [[ژاندارک]] او را موفق به اخذ دیپلم زبان فرانسه کرد. از آنجا که دارای استعداد هنری بود در خانه به فراگرفتن نقاشی پرداخت و با پیشرفت سریع در این هنر<ref name=":0" /> نزد استاد بزرگ و معروف مینیاتور ایران، [https://tajasomi.ir/fa/pages/newsdetail/136246/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86 میرزا هادی تجویدی] به فراگیری مینیاتور همت گماشت<ref>فرخ‌زاد، پوران (1380). ''کارنمای زنان کارای ایران''. تهران: نشر قطره. ص180.</ref>. نقاشی کلاسیک غربی را نزد استاد [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D8%A7%D8%B1%DA%98%D9%86%DA%AF رحیم‌زاده ارژنگ] و استاد [https://arzhangihoma.ir/mirmosaver میرمصور] آموخت.[https://amordadnews.com/81708] برای یادگیری هنر موسیقی سنتی و پیانوی کلاسیک ایرانی نزد استاد موسی محجوبی تلمذ کرد.<ref>قنبری، امید (ویراستار) (1385). ز''ندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر شیرین بیانی''. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. ص23.</ref>  
ملکه ملکزاده تحصیلات خود را در شش سالگی در [[مدرسه ناموس]] آغاز کرد و همزمان در خانه به فراگرفتن زبان فرانسه پرداخت. یک سال تحصیل در [[مدرسه ژاندارک]] او را موفق به اخذ دیپلم زبان فرانسه کرد. از آنجا که دارای استعداد هنری بود در خانه به فراگرفتن نقاشی پرداخت و با پیشرفت سریع در این هنر<ref name=":0" /> نزد استاد بزرگ و معروف مینیاتور ایران، [https://tajasomi.ir/fa/pages/newsdetail/136246/%D9%87%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%AA%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D9%87-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DA%A9%D8%AA%D8%A8-%D9%85%DB%8C%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AA%D9%87%D8%B1%D8%A7%D9%86 میرزا هادی تجویدی] به فراگیری مینیاتور همت گماشت<ref>فرخ‌زاد، پوران (1380). ''کارنمای زنان کارای ایران''. تهران: نشر قطره. ص180.</ref>. نقاشی کلاسیک غربی را نزد استاد [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%BA%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%B1%D8%B6%D8%A7_%D8%B1%D8%AD%DB%8C%D9%85%E2%80%8C%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D9%87_%D8%A7%D8%B1%DA%98%D9%86%DA%AF رحیم‌زاده ارژنگ] و استاد [https://arzhangihoma.ir/mirmosaver میرمصور] آموخت.[https://amordadnews.com/81708] برای یادگیری هنر موسیقی سنتی و پیانوی کلاسیک ایرانی نزد استاد موسی محجوبی تلمذ کرد.<ref>قنبری، امید (ویراستار) (1385). ز''ندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر شیرین بیانی''. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. ص23.</ref>  


او در سال 1313 شمسی برای تحصیلات عالی عازم پاریس شد و در دانشکده هنرهای زیبا فراگیری هنر نقاشی را ادامه داد و موفق به اخذ دیپلم از آن دانشکده شد. طی دوران تحصیل در چند نمایشگاه داخلی همان دانشکده شرکت جست و دوبار موفق به کسب جایزه شد. او تحصیلات خود را در زمینه باستان‌شناسی در دانشکده لوور، وابسته به دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد و به اخذ درجه کارشناسی ارشد از آن دانشکده نائل آمد و در علم سکه‌شناسی تخصص یافت. ملکزاده از مشهورترین نقاشان معاصر ایران است که از سبک «امپرسیونیست» پیروی می‌کند، هرچند در سبک کلاسیک و مینیاتور آثار قابل توجهی دارد.<ref name=":0" />
او در سال 1313 شمسی برای تحصیلات عالی عازم پاریس شد و در دانشکده هنرهای زیبا فراگیری هنر نقاشی را ادامه داد و موفق به اخذ دیپلم از آن دانشکده شد. طی دوران تحصیل در چند نمایشگاه داخلی همان دانشکده شرکت جست و دوبار موفق به کسب جایزه شد. او تحصیلات خود را در زمینه باستان‌شناسی در دانشکده لوور، وابسته به دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد و به اخذ درجه کارشناسی ارشد از آن دانشکده نائل آمد و در علم سکه‌شناسی تخصص یافت. ملکزاده از مشهورترین نقاشان معاصر ایران است که از سبک «امپرسیونیست» پیروی می‌کند، هرچند در سبک کلاسیک و مینیاتور آثار قابل توجهی دارد.<ref name=":0" />

نسخهٔ ‏۱ نوامبر ۲۰۲۲، ساعت ۱۰:۳۸

کارنامک ملکه ملکزاده، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران

ملکه ملکزاده (1289 ؟ -1377) محقق، نقاش، باستان‌شناس و اولین سکه‌شناس ایرانی است.

زندگی‌نامه

ملکه ملکزاده (بیانی) در سال 1289 شمسی در تهران متولد شد. او فرزند مهدی ملکزاده (یکی از پایه‌گذاران علم پزشکی جدید در ایران و نویسنده تاریخ مشروطیت ایران) و نواده ملک‌المتکلمین و از جانب مادر نواده میرزا سلیمان خان میکده، از رجال دوره قاجار و از مشروطه‌خواهان معروف بود. ملکزاده همسر دکتر خانبابا بیانی، استاد دانشگاه تهران و فرزندان وی شیرین بیانی (اسلامی ندوشن) و سوسن بیانی (سمیعی) می‌باشند، که اولی استاد دانشگاه تهران در رشته تاریخ و دومی استادیار دانشگاه تهران در رشته باستان‌شناسی می‌باشد. ملکزاده در دوازدهم خرداد ماه سال 1378 درگذشت. وی در طول سالیان متمادی تحقیق، تألیف و تدریس خدمات بسیاری به جامعه علمی انجام داد و دانشجویان بسیاری تربیت نمود.[۱]

تحصیلات

ملکه ملکزاده تحصیلات خود را در شش سالگی در مدرسه ناموس آغاز کرد و همزمان در خانه به فراگرفتن زبان فرانسه پرداخت. یک سال تحصیل در مدرسه ژاندارک او را موفق به اخذ دیپلم زبان فرانسه کرد. از آنجا که دارای استعداد هنری بود در خانه به فراگرفتن نقاشی پرداخت و با پیشرفت سریع در این هنر[۱] نزد استاد بزرگ و معروف مینیاتور ایران، میرزا هادی تجویدی به فراگیری مینیاتور همت گماشت[۲]. نقاشی کلاسیک غربی را نزد استاد رحیم‌زاده ارژنگ و استاد میرمصور آموخت.[۱] برای یادگیری هنر موسیقی سنتی و پیانوی کلاسیک ایرانی نزد استاد موسی محجوبی تلمذ کرد.[۳]

او در سال 1313 شمسی برای تحصیلات عالی عازم پاریس شد و در دانشکده هنرهای زیبا فراگیری هنر نقاشی را ادامه داد و موفق به اخذ دیپلم از آن دانشکده شد. طی دوران تحصیل در چند نمایشگاه داخلی همان دانشکده شرکت جست و دوبار موفق به کسب جایزه شد. او تحصیلات خود را در زمینه باستان‌شناسی در دانشکده لوور، وابسته به دانشگاه سوربن پاریس ادامه داد و به اخذ درجه کارشناسی ارشد از آن دانشکده نائل آمد و در علم سکه‌شناسی تخصص یافت. ملکزاده از مشهورترین نقاشان معاصر ایران است که از سبک «امپرسیونیست» پیروی می‌کند، هرچند در سبک کلاسیک و مینیاتور آثار قابل توجهی دارد.[۱]


فعالیت‌ها

ملکه ملکزاده پس از چهار سال تحصیل در فرانسه به ایران بازگشت و در سال 1317 در موزه ایران باستان که تازه تأسیس یافته بود مشغول به خدمت شد. او خود بخش سکه‌ها و مهرها را دائر کرد و به تکمیل و توسعه آن پرداخت، به طوری که یکی از مهمترین مجموعه‌ها در دنیا به شمار می‌آمد. ملکزاده تا زمان بازنشستگی عهده‌دار سمت «موزه‌داری» و «ریاست بخش سکه‌ها، مهرها و الواح» بود.[۱]

او در سال 1347 بنا به دعوت گروه باستان‌شناسی و تاریخ هنر دانشگاه تهران، شروع به تدریس سکه‌شناسی و مهرشناسی کرد. ملکه ملکزاده را باید پایه‌گذار تدریس علمی این شاخه مهم مطالعات باستان‌شناسی در ایران دانست.[۴] ملکزاده تا سال 1357 به تدریس در دانشگاه تهران اشتغال یافت. وی به زبان فرانسه مسلط بود و زبان انگلیسی نیز می‌دانست و در خواندن خطوط باستانی تبحر داشت. او برای پروژه های خود به چندین کشور از جمله فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، سوئیس، بلژیک، هلند و عراق سفرهای علمی و تحقیقاتی کرد.[۱]

شرکت در کنگره‌های فرهنگی ـ هنری

ملکه ملکزاده در کنگره‌های بین‌المللی داخلی و خارجی متعددی شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت. از جمله:

کنگره ایران‌شناسی دانشگاه آکسفورد انگلستان

کنگره ایران‌شناسی وزارت فرهنگ و هنر سابق در تهران

کنگره‌های باستان‌شناسی و ایران شناسی تهران، همدان و اصفهان

ایراد سخنرانی درباره فرهنگ و هنر ایران در رادیوی دولتی ایتالیا

ایراد سخنرانی در همین زمینه در تالار سلطنتی میلان (ایتالیا)[۱]

تأسیس مراکز فرهنگی ـ هنری

تأسیس نمایشگاه هنری و تاریخی ایران و تأسیس انجمن روابط فرهنگی ایران و ایتالیا در ایتالیا

برپایی و ریاست نمایشگاه هفت هزار سال هنر ایران در میلان

تأسیس موزه سکه بانک سپه که یکی از معتبرترین موزه‌های سکه در ایران گردید.[۱]

عضویت در مراکز بین‌المللی

عضویت در یونسکو (شعبه ایران) در اولین دوره تأسیس این مؤسسه علمی- فرهنگی در ایران

عضویت در انجمن بین‌المللی کارشناسان سکه که مرکز آن در فرانسه و سوئیس است[۱]


مفاخر

از جمله تألیفات ملکزاده کتاب تاریخ سکه است که به عنوان مهمترین کتاب سال برنده جایزه سلطنتی شد. دانشگاه کمبریج انگلستان نام او را در فهرست مشاهیر علم و فرهنگ جهان قرار داد.[۱]


آثار

کتاب

  1. مجموعه اشعار خورشید کلاه ملک زاده (1336). گردآورنده ملکزاده بیانی. بی‌جا. بی‌نا.[۲]
  2. سیمای شاهان و نام‌آوران ایران باستان (1349). با همکاری دکتر اسماعیل رضوانی. تهران: شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران.[۳]
  3. هنرهای زیبای ایران در دوران ساسانی (1350). تهران: شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران. (این کتاب به زبان‌های مختلف از جمله فرانسه ترجمه شده است.)[۴]
  4. تاریخ سکه از قدیمی‌ترین ازمنه تا دوره اشکانیان (1374). 2جلد. تهران: دانشگاه تهران. مؤسسه انتشارات.[۵]
  5. تاریخ مهر در ایران: از هزاره چهارم تا هزاره اول (1375). تهران: یزدان.[۶]
  6. تاریخ سکه (ج1. از قدیم ترین ازمنه تا دوره ساسانیان) (ج2. دوره پارتی) (1394). 2ج. در یک مجلد. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه انتشارات و چاپ.[۷]
  7. The fine arts of Iran in the Sasanian Period (1971).Tehran: ‎Central council of the celebration of 2500 anniversary of the founding of the Persian Empire 1350=1971.[۸]

ترجمه

  1. ب‍اب‍ل‍ون‌، ارن‍س‍ت‌ ش‍ارل‌ ف‍ران‍س‍وا (1388). سکه‌های ایران در دوره هخامنشی. با همکاری دکتر خانبابابیانی، تهران: پازینه: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.[۹]

مقاله

از ملکزاده مقالات زیادی به زبان‌های فارسی و فرانسه، در مجلات معتبر داخلی و خارجی به چاپ رسیده که درباره سکه‌ها و مهرهای دوران باستان و سکه‌های دوره اسلامی ایران می‌باشد.[۱۰]

  1. نقش سکه در تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران. فروردین 1339، سال هفتم، شماره 3.
  2. شرحی درباره سکه‌ای از مازه یکی از فرمانروایان هخامنشی، هنر و مردم. خرداد و تیر 1344، شماره 32 و 33.
  3. تحقیقات تاریخی درباره سکه‌های اردشیر بابکان، بررسی‌های تاریخی. دی 1345، سال اول، شماره 4.
  4. معرفی یک اثر مهم هنری و تاریخی (مدال بهرام سوم ساسانی). فروردین و اردیبهشت 1349. سال پنجم. شماره 1.[۱۱]
  5. همدان (هگمتانه)، کتاب پایتخت‌های شاهنشاهی ایران، انتشارات شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران، 1350.
  6. پاسارگاد، کتاب پایتخت‌های شاهنشاهی ایران، انتشارات شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران، 1350.
  7. تخت جمشید، کتاب پایتخت‌های شاهنشاهی ایران، انتشارات شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران، 1350.
  8. تیسفون، کتاب پایتخت‌های شاهنشاهی ایران، انتشارات شورای مرکزی جشن شاهنشاهی ایران، 1350.
  9. شاهین نشانه فرایزدی، بررسی‌های تاریخی. فروردین و اردیبهشت 1351، سال هفتم، شماره 1.
  10. پژوهشی درباره سکه‌ها و نقوش و سنگ نبشته‌های شاپور اول، شاهنشاه ساسانی، بررسی‌های تاریخی. خرداد و تیر 1351، سال هفتم، شماره 2.
  11. وضع مالی و اقتصادی شاهنشاهی پارت، بررسی‌های تاریخی. بهمن و اسفند 1352، سال هشتم، شماره 6.
  12. مهرها، وسائل شناسائی روزگاران کهن (شمه‌ای از تاریخچه مهر در ایران- نقوش مهرها و کنده‌کاری‌ها - علت بوجود آمدن مهر، هنر و مردم. آبان 1352، شماره 133.
  13. ضرابخانه‌های پارتی، بررسی‌های تاریخی. مهر و آبان 1353، سال نهم، شماره 4.
  14. پژوهشی درباره سکه‌های بهرام ششم (چوبینه)، بررسی‌های تاریخی. فروردین و اردیبهشت 1354، سال دهم، شماره 1.
  15. سلسله رویگران و سکه‌های آنان، معارف اسلامی (سازمان اوقاف). بهار 1354، شماره 20.
  16. دو فرمان از الوند میرزا آق قویونلو و شاه اسمعیل صفوی، بررسی‌های تاریخی. مهر و آبان 1355، سال یازدهم، شماره 4.
  17. اولین تختگاه پارت، بررسی‌های تاریخی. خرداد و تیر 1356، سال دوازدهم، شماره 2.
  18. سکه‌های دوره سامانی. فصلنامه هستی. اسفند 1371.[۱۲]


منابع

  1. ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ ۱٫۳ ۱٫۴ ۱٫۵ ۱٫۶ ۱٫۷ ۱٫۸ کامرانی‌فر، احمد (1378). یادی از شادروان خانم ملکزاده بیانی. مجله کتاب ماه تاریخ و جغرافیا. شماره 24. ص3.
  2. فرخ‌زاد، پوران (1380). کارنمای زنان کارای ایران. تهران: نشر قطره. ص180.
  3. قنبری، امید (ویراستار) (1385). زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی دکتر شیرین بیانی. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی. ص23.
  4. به یاد عزیزی که سفر کرده... (1378). باستان‌پژوهی. شماره 4. ص76.


پیوند به بیرون

  1. ویکی‌پدیا
  2. مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری
  3. وبگاه خاندان بزرگ و هنرمند ارژنگی
  4. امرداد نیوز
  5. پایگاه مجلات تخصصی نور
  6. پرتال جامع علوم انسانی


نویسنده: حکمت بروجردی