تفاوت میان نسخه‌های «خمار»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۱۰ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
خمار /xemār/ به سرپوش زنان گفته می شود.
خمار /xemār/ به سرپوش زنان گفته می‌شود.


{{TOClimit}}
{{TOClimit}}


===تعریف===
===تعریف===
واژه ای است عربی مشتق از فعل خمر /xamara/ به معنای پوشاندن. به معنای [[روسری]]، [[معجر]] زنان، و یا پ‍وششی که زن سر خود را با آن می­‌پوشاند و زیادی آن را آویزان می‌کند<ref>ده‍خ‍دا، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر (1377). لغت نامه. تهران: دانشگاه تهران: مؤسسه لغت نامه دهخدا.</ref>. [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B3_%DA%AF%D9%84%DB%8C%D9%88%D8%B3 گلیوس] که در قرن دوم میلادی می‌زیسته خمار را نوعی حجاب برای زنان توصیف می‌کند که قسمت جلوی گردن، چانه و دهان را می پوشاند و روی فرق سر به هم متصل می‌شود.<ref>دزی، راینهارت پیتر آن (1345). ''فرهنگ البسه مسلمانان.'' ترجمه هروی، حسینعلی''.'' تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص161.</ref>
واژه‌ای است عربی مشتق از مصدر خمر /xamr/ به معنای پوشاندن. به معنای [[روسری]]، [[معجر]] زنان، و یا پ‍وششی که زن سر خود را با آن می­‌پوشاند و زیادی آن را آویزان می‌کند.<ref>ده‍خ‍دا، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر (1377). ''لغت‌نامه''. ج7. تهران: دانشگاه تهران: مؤسسه لغت‌نامه دهخدا. ذیل مدخل.</ref> [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B3_%DA%AF%D9%84%DB%8C%D9%88%D8%B3 گلیوس] زبان دان رومی که در قرن دوم میلادی می‌زیسته خمار را نوعی حجاب برای زنان توصیف می‌کند که قسمت جلوی گردن، چانه و دهان را می‌پوشاند و روی فرق سر به هم متصل می‌شود.<ref>دزی، راینهارت پیتر آن (1345). ''فرهنگ البسه مسلمانان.'' ترجمه حسینعلی هروی''.'' تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص161.</ref>


<br />
<br />
===کاربرد===
===کاربرد===
در قرآن این واژه به صورت جمع (خمر/xomor/) در آیه 31 سوره نور به کار رفته­ است: «....وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیوبِِنَّ..... » معنای آن این است که به زنان دستور بده تا اطراف روسری خود را به گردن و سینه­ های خود انداخته و آن را بپوشانند. طبق آنچه در تفاسیر آمده، زنان مسلمان قبل از نزول این آیه، قسمت اضافی روسری را به پشت سر می‏ انداختند. در نتیجه گردن و قسمت بالای سینه آنان پیدا بود. با نزول آیه شریفه یاد شده، زنان موظف شدند این قسمت را نیز بپوشانند<ref>طب‍اطب‍ائ‍ی‌، سیدم‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ (1372). ترجمه تفسیر المیزان. تهران: کانون انتشارات محمدی. جلد 29.</ref> به طوری که علاوه بر مو، گردن ، سینه و زینتهای آن بخشها مانند گوشواره و گردنبند هم پوشیده شود.<ref>امین اصفهانی، نصرت بیگم.(بی تا). مخزن العرفان فی تفسیر القرآن. ج 9. اصفهان.</ref>  
در قرآن این واژه به صورت جمع (خمر/xomor/) در آیه 31 سوره نور به کار رفته­ است: «....وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیوبِِنَّ.....» معنای آن این است که به زنان دستور بده تا اطراف روسری خود را به گردن و سینه­‌‎های خود انداخته و آن را بپوشانند. طبق آنچه در تفاسیر آمده، زنان مسلمان قبل از نزول این آیه، قسمت اضافی روسری را به پشت سر می‏‌انداختند. در نتیجه گردن و قسمت بالای سینه آنان پیدا بود. با نزول آیه شریفه یاد شده، زنان موظف شدند این قسمت را نیز بپوشانند<ref>طب‍اطب‍ائ‍ی‌، سیدم‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ (1372''). تفسیر المیزان''. ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی. ج 29. تهران: کانون انتشارات محمدی. ص۱۶۳.</ref> به طوری که علاوه بر مو، گردن، سینه و زینت‌های آن بخش‌ها مانند گوشواره و گردنبند هم پوشیده شود.<ref>امین اصفهانی، نصرت بیگم (بی‌تا). ''مخزن العرفان فی تفسیر القرآن''. ج 9. اصفهان. ص105.</ref>  


این آیه برای وجوب حجاب زنان مورد استناد فقها قرار می‌گیرد. حداقل پوشش در نماز خمار و [[درع]] بیان شده است. به علاوه مستحب است بخشی از کفن زن خمار باشد.<ref>ص‍اح‍ب‌ ج‍واه‍ر، م‍ح‍م‍دح‍س‍ن‌ب‍ن‌ ب‍اق‍ر (--13). جواهرالکلام فی شرح شرائع‌الاسلام . قم: جماعه‌المدرسین فی‌الحوزه‌العلمیه بقم، موسسه‌النشرالاسلامی. جلد 4.</ref>
این آیه برای وجوب حجاب زنان مورد استناد فقها قرار می‌گیرد. حداقل پوشش در نماز خمار و [[درع]] بیان شده است. به علاوه مستحب است بخشی از کفن زن خمار باشد.[https://lib.eshia.ir/10088/4/216/%D8%AE%D9%85%D8%A7%D8%B1]<ref>ص‍اح‍ب‌ ج‍واه‍ر، م‍ح‍م‍دح‍س‍ن‌ب‍ن‌ ب‍اق‍ر (--13). ''جواهر الکلام فی شرح شرائع‌ الاسلام''. ج 4. قم: جماعه‌ المدرسین فی‌ الحوزه‌ العلمیه بقم، مؤسسه‌ النشر الاسلامی. ص216. </ref>


<br />
<br />
===منابع===
==منابع==


  [[رده:پوشاک زنانه]]
  [[رده:پوشاک زنانه]]
[[رده:حجاب]]
[[رده:حجاب]]
<references />
<references /><br />
==پیوند به بیرون==
 
#[https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%88%D9%84%D9%88%D8%B3_%DA%AF%D9%84%DB%8C%D9%88%D8%B3 ویکی‌پدیای فارسی]
#[https://lib.eshia.ir/10088/4/216/%D8%AE%D9%85%D8%A7%D8%B1 کتابخانه مدرسه فقاهت]




نویسنده: حکمت بروجردی
نویسنده: حکمت بروجردی
[[رده:پوشش سر]]
[[رده:پوشش سر]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۴۰

خمار /xemār/ به سرپوش زنان گفته می‌شود.

تعریف

واژه‌ای است عربی مشتق از مصدر خمر /xamr/ به معنای پوشاندن. به معنای روسری، معجر زنان، و یا پ‍وششی که زن سر خود را با آن می­‌پوشاند و زیادی آن را آویزان می‌کند.[۱] گلیوس زبان دان رومی که در قرن دوم میلادی می‌زیسته خمار را نوعی حجاب برای زنان توصیف می‌کند که قسمت جلوی گردن، چانه و دهان را می‌پوشاند و روی فرق سر به هم متصل می‌شود.[۲]


کاربرد

در قرآن این واژه به صورت جمع (خمر/xomor/) در آیه 31 سوره نور به کار رفته­ است: «....وَلیَضرِبنَ بِخُمُرِهِنَّ علی جُیوبِِنَّ.....» معنای آن این است که به زنان دستور بده تا اطراف روسری خود را به گردن و سینه­‌‎های خود انداخته و آن را بپوشانند. طبق آنچه در تفاسیر آمده، زنان مسلمان قبل از نزول این آیه، قسمت اضافی روسری را به پشت سر می‏‌انداختند. در نتیجه گردن و قسمت بالای سینه آنان پیدا بود. با نزول آیه شریفه یاد شده، زنان موظف شدند این قسمت را نیز بپوشانند[۳] به طوری که علاوه بر مو، گردن، سینه و زینت‌های آن بخش‌ها مانند گوشواره و گردنبند هم پوشیده شود.[۴]

این آیه برای وجوب حجاب زنان مورد استناد فقها قرار می‌گیرد. حداقل پوشش در نماز خمار و درع بیان شده است. به علاوه مستحب است بخشی از کفن زن خمار باشد.[۱][۵]


منابع

  1. ده‍خ‍دا، ع‍ل‍ی‌اک‍ب‍ر (1377). لغت‌نامه. ج7. تهران: دانشگاه تهران: مؤسسه لغت‌نامه دهخدا. ذیل مدخل.
  2. دزی، راینهارت پیتر آن (1345). فرهنگ البسه مسلمانان. ترجمه حسینعلی هروی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران. ص161.
  3. طب‍اطب‍ائ‍ی‌، سیدم‍ح‍م‍دح‍س‍ی‍ن‌ (1372). تفسیر المیزان. ترجمه سیدمحمدباقر موسوی همدانی. ج 29. تهران: کانون انتشارات محمدی. ص۱۶۳.
  4. امین اصفهانی، نصرت بیگم (بی‌تا). مخزن العرفان فی تفسیر القرآن. ج 9. اصفهان. ص105.
  5. ص‍اح‍ب‌ ج‍واه‍ر، م‍ح‍م‍دح‍س‍ن‌ب‍ن‌ ب‍اق‍ر (--13). جواهر الکلام فی شرح شرائع‌ الاسلام. ج 4. قم: جماعه‌ المدرسین فی‌ الحوزه‌ العلمیه بقم، مؤسسه‌ النشر الاسلامی. ص216.


پیوند به بیرون

  1. ویکی‌پدیای فارسی
  2. کتابخانه مدرسه فقاهت


نویسنده: حکمت بروجردی