تفاوت میان نسخه‌های «مسئله حجاب»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
 
(۱۲ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
مسئله حجاب، اثر مرتضی مطهری (1358-1298ش) است که از مجموعه سخنرانی‌های او دربارۀ [[حجاب]] در انجمن اسلامی پزشکان تهران فراهم‌آمده است.  
[[پرونده:مسئله حجاب.jpg|بندانگشتی|300x300پیکسل|کتاب ''مسئله حجاب''، تألیف مرتضی مطهری]]
[[پرونده:پاسخ های استاد.jpg|بندانگشتی|300x300پیکسل|کتاب ''پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب''، تألیف مرتضی مطهری]]
''مسئله حجاب''[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=2421463&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]، اثر [https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C مرتضی مطهری] (1358-1298ش.) است که از مجموعه سخنرانی‌های او درباره [[حجاب]] در انجمن اسلامی پزشکان تهران فراهم‌آمده است.  


=== خلاصه ===
=== خلاصه ===
مرتضی مطهری مسئله حجاب را در پنج بخش بررسی کرده است؛ او در آغاز، نشان می‌دهد که . ‏مطهری فلسفۀ پوشش در اسلام را از ابعاد و جنبه‌های گوناگون می‌کاود. سپس، به ایراد و اشکال‌های کسانی که با اصل حجاب و پوشش می‌ستیزند، پاسخ‌ می‌دهد. او در بخش پایانی کتاب، اصل حجاب و مرزهای آن را با روی‌کرد قرآنی، روایی و با توجه به سیرۀ مسلمانان بررسی می‌کند.
مرتضی مطهری فلسفه پوشش در اسلام را از ابعاد و جنبه‌های گوناگون اجتماعی، تاریخی، روانشناختی و فقهی می‌کاود، سپس به ایرادات و اشکال‌های کسانی که با اصل حجاب و پوشش می‌ستیزند پاسخ‌ می‌دهد. او در بخش پایانی کتاب، اصل حجاب و مرزهای آن را با رویکرد قرآنی، روایی و با توجه به سیره مسلمانان بررسی می‌کند. مطهری علاوه بر منابع شیعی، از منابع اهل سنت مانند ''کشاف زمخشری''، ''سنن ابو داود'' و ''جامع ترمذی'' نیز بهره‌ گرفته ‏و به منابع غربی نیز استناد می‌کند.  


مطهری از منابع اهل سنت مانند کشاف زمخشری، سنن ابو داود و جامع ترمذی نیز بهره‌گرفته است ‏و به منابع غربی نیز استناد می‌کند. جایگاه و اهمیت کتاب مسأله حجاب مطهری بدون مطالعه تاریخ تحلیلی فتاوای حجاب در قرن سیزدهم هجری شمسی درک نمی‌شود. در چارچوب گفتمان اجتهادی قرن سیزدهم پوشش وجه و کفین یک الزام برای زن بوده است. پیام اصلی کتاب مسأله حجاب مرتضی مطهری سه چیز است: اول پوشاندن صورت و دست‌های زن تا مچ واجب نیست. احتیاط وجوبی هم در آن پذیرفته نیست. دوم نگاه بدون تلذذ و ریبۀ مرد نامحرم به صورت و دست زن تا مچ جایز است. سوم زن مسلمان با رعایت پوشش مذکور و عدم اختلاط با مردان مجاز به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است. مطهری منتقد جدی پرده‌نشینی، محبوس کردن زنان در خانه، و از مدافعان تحصیل و فعالیت اجتماعی بانوان مسلمان بوده است.  
=== موضوعات ===
بخش اول کتاب که به تاریخچه حجاب می‌پردازد حجاب را در یهودیت و ایران باستان بررسی کرده و متذکر می‌شود که پوشش زن از ویژگی‌های اسلام نیست و پیش از اسلام میان ملت‌های دیگر از جمله اعراب جاهلی و هندیان نیز وجود داشته است. مطهری در بخش دوم عوامل اجتماعی، اخلاقی و روانشناختی را که برخی مخالفین حجاب برای آن بیان می‌کنند بررسی کرده و در این راستا ابتدا عامل و سپس نظر اسلام درباره آن را مطرح می‌کند. او در برخی موضوعات نظر نویسندگان مغرب زمین را نیز به عنوان شاهد بیان می‌کند. برخی از این عوامل عبارتند از ریاضت و رهبانیت و علل آن، عدم امنیت و بررسی این عامل از نظر اسلام، استثمار زن، حسادت مرد و تفاوت غیرت با حسادت. بخش سوم که فلسفه پوشش از نگاه اسلام را مورد مداقه قرار داده است ابتدا به معنی واژه حجاب پرداخته و آنگاه با طرح سیمای حقیقی مسئله حجاب، حجاب اسلامی را ناشی از یک اصل کلی اجتماعی می‌داند که لذت جنسی باید در چارچوب خانواده تحقق یابد. بخش چهارم، او با تبیین ایرادها و اشکال‌ها بر حجاب، آنها را از دیدگاه منطق، آزادی و فعالیت‌های اجتماعی زنان پاسخ می‌گوید. بخش پنجم با بیان آیات قرآن در موضوع پوشش زنان، حدود حجاب اسلامی را مشخص کرده و در این باب موضوعات زیر مطرح شده است: آیات 27 تا 31 سوره نور، استیذان، فرق واژه‌های عین و بصر، واژه غض، ستر عورت، زینت، تفسیر عبارت الّا ماظهر، کیفیت پوشش و تفسیر عبارت ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن، استثنای برخی زنان، بردگان و مملوکان، کودکانی که از امور جنسی بی‌خبرند، آیات 59 تا 61 سوره نور، آیات سوره احزاب و بررسی حجاب اسلامی و حدود پوشش.


مطهری با تصریح به این‌که پوشاندن وجه و کفین بر زنان واجب نیست حجاب را مانع حضور زنان در اجتماع نمی‌داند. به زعم او نگاه بدون تلذذ و ریبه مرد نامحرم به صورت و دست زن تا مچ جایز است. او سپس به ادله کسانی که پوشاندن وجه و کفین را بر زن واجب می‌دانند پاسخ می‌دهد و خشونت بر زنان به خاطر حجاب و حبس کردن زنان در خانه را سنتی می‌داند که خلیفه دوم در جامعه اسلامی گسترش داد و آن را با سنت پیامبر اسلام مخالف می‌داند.<ref>م‍طه‍ری‌، م‍رت‍ض‍ی‌ (1347). ''م‍س‍ئل‍ه‌ ح‍ج‍اب‌''. ته‍ران‌: ان‍ج‍م‍ن‌ اس‍لام‍ی‌ پ‍زش‍ک‍ان‌.</ref>


=== اهمیت ===
جایگاه و اهمیت کتاب ''مسأله حجاب'' مطهری بدون مطالعه تاریخ تحلیلی فتاوای حجاب در قرن سیزدهم هجری شمسی درک نمی‌شود. در چارچوب گفتمان اجتهادی قرن سیزدهم پوشش وجه و کفین یک الزام برای زن بوده است. پیام اصلی کتاب ''مسأله حجاب'' مرتضی مطهری سه چیز است: اول پوشاندن صورت و دست‌های زن تا مچ واجب نیست. احتیاط وجوبی هم در آن پذیرفته نیست. دوم نگاه بدون تلذذ و ریبه مرد نامحرم به صورت و دست زن تا مچ جایز است. سوم زن مسلمان با رعایت پوشش مذکور و عدم اختلاط با مردان مجاز به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است. مطهری منتقد جدی پرده‌نشینی، محبوس کردن زنان در خانه، و از مدافعان تحصیل و فعالیت اجتماعی بانوان مسلمان بوده است. این کتاب مرجع نود درصد کتاب‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی درباره حجاب نوشته شده است. مطهری اولین روحانی‌ای است که با درک زمانه خود به تصریح حدود حجاب را بیان می‌کند و پوشش وجه و کفین را برای زن نه تنها واجب بلکه مستحب هم نمی‌داند. او در این راه نقدهای سایر روحانیون سنتی را به جان می‌خرد.


=== نقد کتاب ===
''مسئله حجاب'' مرتضی مطهری با نقدهای متنی تنی چند از روحانیون سنتی روبه‌رو شد. این نقدها ناظر به عدم جواز ظاهر نمودن وجه و کفین برای زنان و عدم امکان کار کردن زن با حفظ حجاب در محیط‌های اجتماع بود. از جمله این نقدها می‌توان به نقد [https://fa.wikifeqh.ir/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C#:~:text=%5B%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4%5D-,%D8%AD%D8%A7%D8%AC%20%D8%B4%DB%8C%D8%AE%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C%20%D8%A8%D9%86%20%D8%A2%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C%20%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%20%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1,%D9%88%20%D8%B3%DB%8C%D9%91%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%AE%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C%20%D9%81%D8%B1%D8%A7%20%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA. م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی ص‍دی‍ق‍ی‍ن‌ اص‍ف‍ه‍ان‍ی] ‌در کتاب ''تفسیر آیه جلباب''[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=5379566&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]، [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF_%D9%85%D8%AD%D8%B3%D9%86%DB%8C_%DA%AF%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C احمد محسنی گرکانی] در حاشیه ترجمه کتاب ''حجاب در اسلام'' ق‍وام‌ال‍دی‍ن‌ م‍ح‍م‍د وش‍ن‍وی[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1317891&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]، ابوالقاسم اشتهاردی در کتاب ''الحجاب في الاسلام''[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=2057070&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author] و مهدی شریعتی نیاسر در کتاب ''حل مسئله حجاب''[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=6121904&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]اشاره کرد.


=== پاسخ استاد مطهری ===
در سال 1349ش، [https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C_%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C#:~:text=%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C%20(%DB%B1%DB%B3%DB%B1%DB%B3%E2%80%93%DB%B1%DB%B6%20%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF,%D9%86%D8%B3%D9%84%20%D8%B4%DB%8C%D8%AE%20%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%B4%D8%B1%DB%8C%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%AF%D8%A7%D8%B1%20%D8%A8%D9%88%D8%AF. محمدتقی شریعتمداری] که خود سال‌ها شاگرد مرتضی مطهری بود در حاشیه نسخه‌ای از چاپ سوم این کتاب، نظرات انتقادی خود را مرقوم نمود و آن را در اختیار استاد شهید گذاشت و استاد نیز پاسخ‌های خود را ذیل آن نقدها نوشت. در هر نقد و پاسخی ابتدا متن کتاب ''مسئله حجاب'' با ذکر صفحه آن ذکر شده، سپس نقد آن متن و به دنبال آن پاسخ استاد آورده شده است‏. این پاسخ‌ها به صورت کتابی با عنوان ''پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب''[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=545063&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]در سال 1368 توسط انتشارات صدرا به صورت یک کتاب در 83 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسید.


=== مشخصات فنی ===
کتاب ''مسئله حجاب'' مرتضی مطهری از زمان تألیف در سال 1347 تا شهریور 1402، 137 مرتبه به چاپ رسیده است. این کتاب در 264 صفحه تألیف شده است. ناشر این کتاب نخست انجمن اسلامی پزشکان بود، اما پس از انقلاب به سان دیگر آثار استاد توسط انتشارات صدرا چاپ شد. 10 چاپ این اثر قبل ‌از انقلاب و مابقی به بعد از دوران انقلاب اختصاص دارد. 82 هزار نسخه طی 10 چاپ قبل ‌از انقلاب و بیش‌ از یک میلیون و 400هزار نسخه در 137 چاپ بعد از انقلاب از این کتاب منتشر شده ‌است.[https://www.nlai.ir/enterprise-news/-/asset_publisher/5Xxp6q5vfs9r/content/--9000]


بخش اول که به تاریخچه حجاب میپردازد حجاب را در یهودیت و ایران باستان بررسی کرده و متذکر میشود که  پوشش زن از ویژگی‌های اسلام نیست و  پیش از اسلام میان ملت‌های دیگر از جمله اعراب جاهلی و هندیان نیز وجود داشته است.  
=== ترجمه ===
کتاب ''مسئله حجاب'' به زبان‌های انگلیسی[https://yektabook.com/product/29614/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C]، عربی[https://ar.pdf.lib.eshia.ir/96355/1/2]، روسی[http://fa.islamicdata.ru/view/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87_%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8]، ترکمنی[https://www.ibna.ir/news/37499/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%85%D9%86%D9%8A] و فرانسوی[https://www.amazon.com/question-du-Hijab-Morteza-Mutahhari/dp/2841611418] ترجمه شده است.


او در بخش دوم عوامل اجتماعی، اخلاقی و روانشناختی که برخی مخالفین حجاب برای آن بیان میکنند را بررسی کرده و در این راستا  ابتدا عامل و سپس نظر اسلام درباره آن را مطرح میکند. او در برخی موضوعات نظر نویسندگان مغرب زمین را نیز به عنوان شاهد بیان میکند. برخی از این عوامل عبارتند از ریاضت و رهبانیت و علل آن، عدم امنیت و بررسی این عامل از نظر اسلام، استثمار زن، حسادت مرد، تفاوت غیرت با حسادت.
== منابع ==
[[رده:معرفی کتاب]]
[[رده:حجاب]]
[[رده:حجاب زنان مسلمان]]
<references />


بخش سوم که فلسفۀ پوشش از نگاه اسلام را مورد مداقه قرار داده است ابتدا به معنی واژۀ حجاب پرداخته و آنگاه با طرح سیمای حقیقی مسئله حجاب، حجاب اسلامی را از  ناشی از یک اصل کلی اجتماعی میداند که لذت جنسی باید در چارچوب خانواده تحقق یابد.


بخش چهارم با تبیین ایرادها و اشکالها حجاب، آنها را از دیدگاه منطق، آزادی و فعالیتهای اجتماعی زنان پاسخ میگوید.


در بخش پنجم با بیان آیات قرآن در موضوع پوشش زنان، حدود حجاب اسلامی را مشخص کرده  و در این باب موضوعات زیر مطرح شده است: آیات 27 تا 31 سورۀ نور، استیذان، فلسفۀ استیذان، فرق کلمۀ عین و کلمۀ بصر، واژه غض، ستر عورت، زینت،  تفسیر جملۀ الا ماظهر، کیفیت پوشش و تفسیر جملۀ ولیضر بن بخمرهن علی جیوبهن، استثنای برخی زنان، بردگان و مملوکان، طفیلیانی که نیاز به زن ندارند، کودکانی که از امور جنسی بی خبرند، آیات 59 تا 61 سورۀ نور، کودکان و مملوکان در سه وقت باید برای ورود در خلوت اجازه بگیرند، زنان از کار افتاده، آیات سورۀ احزاب ـ همسران پیغمبر، حریم عفاف، بررسی حجاب اسلامی حدود پوشش، مطالب قطعی، پوشش غیر چهره و دو دست تا مچ، عدم وجوب پوشش چهره و دو دست بر زن مستلزم جواز نظر برای مرد نیست، تلذذ و ریبه، چهره و دو دست (وجه و کفین)، مرز محبوسیت زن، ادلۀ موافق، مفاد آیات، مفاد روایات در مورد حرمت نظر به خواهر زن، در مورد پسر بچه، در مورد مملوک، در مورد زنان اهل ذمّه، در مورد زنان بیابان نشین، خبر مسعدۀ بن زرارة، خبر مفضل بن عمر، خبر علی بن جعفر، خبر جابر بن عبدالله انصاری، خبر فضیل بن یسار، روایاتی که در باب احرام، پوشانیدن چهره را بر زن حرام می کند، ادلۀ مخالف، 1- سیرۀ مسلمین، نقل قول شهید ثانی در مسالک، 2- ملاک و اولویت، مباح اقتضائی و مباح لااقتضائی، مسأله طلاق، رجحان پوشش و حریم، 3- داستان فضل بن عباس و زنی که در حجۀ الوداع به خدمت رسول اکرم آمد، 4- مفهوم مخالف جواز نظر در هنگام خواستگاری، 5- آیۀ جلباب، شرکت زن در مجامع، تعصب عمر در مورد زنان پیغمبر، اختلاط زنان و مردان، توصیه های اخلاقی، نه حبس و نه اختلاط، فتواها، معنی اصطلاح عورت، سرّ صلاتی، حس احتیاط، کتمان یا اظهار، دو مسأله دیگر: شنیدن صدای زن اجنبی، مصافحۀ زن و مرد اجنبی
== پیوند به بیرون ==


# [https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/bibliographicAdvancedSearch.do?command=NEW_SEARCH&classType=0&pageStatus=1 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]
# [https://fa.wikishia.net/view/%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%DB%8C_%D9%85%D8%B7%D9%87%D8%B1%DB%8C ویکی شیعه]
# [https://fa.wikifeqh.ir/%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C_%D8%A8%D9%86_%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C_%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86_%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C#:~:text=%5B%D9%88%DB%8C%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B4%5D-,%D8%AD%D8%A7%D8%AC%20%D8%B4%DB%8C%D8%AE%20%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%AA%D9%82%DB%8C%20%D8%A8%D9%86%20%D8%A2%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%91%D8%AF%D8%B9%D9%84%DB%8C%20%D8%B5%D8%AF%DB%8C%D9%82%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%8C%20%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85%20%D9%81%D8%A7%D8%B6%D9%84%20%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1,%D9%88%20%D8%B3%DB%8C%D9%91%D8%AF%D8%AD%D8%B3%DB%8C%D9%86%20%D8%AE%D8%A7%D8%AF%D9%85%DB%8C%20%D9%81%D8%B1%D8%A7%20%DA%AF%D8%B1%D9%81%D8%AA. ویکی فقه]
# [https://yektabook.com/product/29614/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%86%DA%AF%D9%84%DB%8C%D8%B3%DB%8C بانک کتاب یکتامهر]
# [https://ar.pdf.lib.eshia.ir/96355/1/2 کتابخانه مدرسه فقاهت]
# [http://fa.islamicdata.ru/view/%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87_%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8 اسلامیک‌دیتا]
# [https://www.ibna.ir/news/37499/%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%A6%D9%84%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%B1%D9%83%D9%85%D9%86%D9%8A خبرگزاری ایبنا]
# [https://www.amazon.com/question-du-Hijab-Morteza-Mutahhari/dp/2841611418 Amazon]


'''مشخصات فنی'''
== نگارخانه ==
<gallery>
پرونده:حجاب در اسلام.jpg|کتاب ''حجاب در اسلام،'' تألیف ق‍وام‌ال‍دی‍ن‌ م‍ح‍م‍د وش‍ن‍وی و ترجمه احمد محسنی گرکانی
پرونده:تفسیر آیه جلباب.jpg|کتاب ''تفسیر آیۀ جلباب،'' تألیف محمدتقی صدیقین اصفهانی
پرونده:الحجاب فی الاسلام.jpg|کتاب ''الحجاب فی الاسلام''، تألیف حاج ابوالقاسم اشتهاردی
پرونده:حل مسئله حجاب.jpg|کتاب ''حل مسئله حجاب''، تألیف مهدی شریعتی
</gallery>


کتاب مسئله حجاب مرتضی مطهری از زمان تألیف در سال 1347 تا 1402 حدود 136 مرتبه به چاپ رسیده است. این کتاب که در 264 صفحه تألیف شده است، مرجع نود درصد کتاب‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی درباره حجاب نوشته شده است.
 
نویسنده: حکمت بروجردی

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۲ ژانویهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۷:۰۴

کتاب مسئله حجاب، تألیف مرتضی مطهری
کتاب پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب، تألیف مرتضی مطهری

مسئله حجاب[۱]، اثر مرتضی مطهری (1358-1298ش.) است که از مجموعه سخنرانی‌های او درباره حجاب در انجمن اسلامی پزشکان تهران فراهم‌آمده است.

خلاصه

مرتضی مطهری فلسفه پوشش در اسلام را از ابعاد و جنبه‌های گوناگون اجتماعی، تاریخی، روانشناختی و فقهی می‌کاود، سپس به ایرادات و اشکال‌های کسانی که با اصل حجاب و پوشش می‌ستیزند پاسخ‌ می‌دهد. او در بخش پایانی کتاب، اصل حجاب و مرزهای آن را با رویکرد قرآنی، روایی و با توجه به سیره مسلمانان بررسی می‌کند. مطهری علاوه بر منابع شیعی، از منابع اهل سنت مانند کشاف زمخشری، سنن ابو داود و جامع ترمذی نیز بهره‌ گرفته ‏و به منابع غربی نیز استناد می‌کند.

موضوعات

بخش اول کتاب که به تاریخچه حجاب می‌پردازد حجاب را در یهودیت و ایران باستان بررسی کرده و متذکر می‌شود که پوشش زن از ویژگی‌های اسلام نیست و پیش از اسلام میان ملت‌های دیگر از جمله اعراب جاهلی و هندیان نیز وجود داشته است. مطهری در بخش دوم عوامل اجتماعی، اخلاقی و روانشناختی را که برخی مخالفین حجاب برای آن بیان می‌کنند بررسی کرده و در این راستا ابتدا عامل و سپس نظر اسلام درباره آن را مطرح می‌کند. او در برخی موضوعات نظر نویسندگان مغرب زمین را نیز به عنوان شاهد بیان می‌کند. برخی از این عوامل عبارتند از ریاضت و رهبانیت و علل آن، عدم امنیت و بررسی این عامل از نظر اسلام، استثمار زن، حسادت مرد و تفاوت غیرت با حسادت. بخش سوم که فلسفه پوشش از نگاه اسلام را مورد مداقه قرار داده است ابتدا به معنی واژه حجاب پرداخته و آنگاه با طرح سیمای حقیقی مسئله حجاب، حجاب اسلامی را ناشی از یک اصل کلی اجتماعی می‌داند که لذت جنسی باید در چارچوب خانواده تحقق یابد. بخش چهارم، او با تبیین ایرادها و اشکال‌ها بر حجاب، آنها را از دیدگاه منطق، آزادی و فعالیت‌های اجتماعی زنان پاسخ می‌گوید. بخش پنجم با بیان آیات قرآن در موضوع پوشش زنان، حدود حجاب اسلامی را مشخص کرده و در این باب موضوعات زیر مطرح شده است: آیات 27 تا 31 سوره نور، استیذان، فرق واژه‌های عین و بصر، واژه غض، ستر عورت، زینت، تفسیر عبارت الّا ماظهر، کیفیت پوشش و تفسیر عبارت ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن، استثنای برخی زنان، بردگان و مملوکان، کودکانی که از امور جنسی بی‌خبرند، آیات 59 تا 61 سوره نور، آیات سوره احزاب و بررسی حجاب اسلامی و حدود پوشش.

مطهری با تصریح به این‌که پوشاندن وجه و کفین بر زنان واجب نیست حجاب را مانع حضور زنان در اجتماع نمی‌داند. به زعم او نگاه بدون تلذذ و ریبه مرد نامحرم به صورت و دست زن تا مچ جایز است. او سپس به ادله کسانی که پوشاندن وجه و کفین را بر زن واجب می‌دانند پاسخ می‌دهد و خشونت بر زنان به خاطر حجاب و حبس کردن زنان در خانه را سنتی می‌داند که خلیفه دوم در جامعه اسلامی گسترش داد و آن را با سنت پیامبر اسلام مخالف می‌داند.[۱]

اهمیت

جایگاه و اهمیت کتاب مسأله حجاب مطهری بدون مطالعه تاریخ تحلیلی فتاوای حجاب در قرن سیزدهم هجری شمسی درک نمی‌شود. در چارچوب گفتمان اجتهادی قرن سیزدهم پوشش وجه و کفین یک الزام برای زن بوده است. پیام اصلی کتاب مسأله حجاب مرتضی مطهری سه چیز است: اول پوشاندن صورت و دست‌های زن تا مچ واجب نیست. احتیاط وجوبی هم در آن پذیرفته نیست. دوم نگاه بدون تلذذ و ریبه مرد نامحرم به صورت و دست زن تا مچ جایز است. سوم زن مسلمان با رعایت پوشش مذکور و عدم اختلاط با مردان مجاز به شرکت در فعالیت‌های اجتماعی است. مطهری منتقد جدی پرده‌نشینی، محبوس کردن زنان در خانه، و از مدافعان تحصیل و فعالیت اجتماعی بانوان مسلمان بوده است. این کتاب مرجع نود درصد کتاب‌هایی است که پس از انقلاب اسلامی درباره حجاب نوشته شده است. مطهری اولین روحانی‌ای است که با درک زمانه خود به تصریح حدود حجاب را بیان می‌کند و پوشش وجه و کفین را برای زن نه تنها واجب بلکه مستحب هم نمی‌داند. او در این راه نقدهای سایر روحانیون سنتی را به جان می‌خرد.

نقد کتاب

مسئله حجاب مرتضی مطهری با نقدهای متنی تنی چند از روحانیون سنتی روبه‌رو شد. این نقدها ناظر به عدم جواز ظاهر نمودن وجه و کفین برای زنان و عدم امکان کار کردن زن با حفظ حجاب در محیط‌های اجتماع بود. از جمله این نقدها می‌توان به نقد م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی ص‍دی‍ق‍ی‍ن‌ اص‍ف‍ه‍ان‍ی ‌در کتاب تفسیر آیه جلباب[۲]، احمد محسنی گرکانی در حاشیه ترجمه کتاب حجاب در اسلام ق‍وام‌ال‍دی‍ن‌ م‍ح‍م‍د وش‍ن‍وی[۳]، ابوالقاسم اشتهاردی در کتاب الحجاب في الاسلام[۴] و مهدی شریعتی نیاسر در کتاب حل مسئله حجاب[۵]اشاره کرد.

پاسخ استاد مطهری

در سال 1349ش، محمدتقی شریعتمداری که خود سال‌ها شاگرد مرتضی مطهری بود در حاشیه نسخه‌ای از چاپ سوم این کتاب، نظرات انتقادی خود را مرقوم نمود و آن را در اختیار استاد شهید گذاشت و استاد نیز پاسخ‌های خود را ذیل آن نقدها نوشت. در هر نقد و پاسخی ابتدا متن کتاب مسئله حجاب با ذکر صفحه آن ذکر شده، سپس نقد آن متن و به دنبال آن پاسخ استاد آورده شده است‏. این پاسخ‌ها به صورت کتابی با عنوان پاسخ‌های استاد به نقدهایی بر کتاب مسئله حجاب[۶]در سال 1368 توسط انتشارات صدرا به صورت یک کتاب در 83 صفحه در قطع رقعی به چاپ رسید.

مشخصات فنی

کتاب مسئله حجاب مرتضی مطهری از زمان تألیف در سال 1347 تا شهریور 1402، 137 مرتبه به چاپ رسیده است. این کتاب در 264 صفحه تألیف شده است. ناشر این کتاب نخست انجمن اسلامی پزشکان بود، اما پس از انقلاب به سان دیگر آثار استاد توسط انتشارات صدرا چاپ شد. 10 چاپ این اثر قبل ‌از انقلاب و مابقی به بعد از دوران انقلاب اختصاص دارد. 82 هزار نسخه طی 10 چاپ قبل ‌از انقلاب و بیش‌ از یک میلیون و 400هزار نسخه در 137 چاپ بعد از انقلاب از این کتاب منتشر شده ‌است.[۷]

ترجمه

کتاب مسئله حجاب به زبان‌های انگلیسی[۸]، عربی[۹]، روسی[۱۰]، ترکمنی[۱۱] و فرانسوی[۱۲] ترجمه شده است.

منابع

  1. م‍طه‍ری‌، م‍رت‍ض‍ی‌ (1347). م‍س‍ئل‍ه‌ ح‍ج‍اب‌. ته‍ران‌: ان‍ج‍م‍ن‌ اس‍لام‍ی‌ پ‍زش‍ک‍ان‌.


پیوند به بیرون

  1. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
  2. ویکی شیعه
  3. ویکی فقه
  4. بانک کتاب یکتامهر
  5. کتابخانه مدرسه فقاهت
  6. اسلامیک‌دیتا
  7. خبرگزاری ایبنا
  8. Amazon

نگارخانه


نویسنده: حکمت بروجردی