تفاوت میان نسخه‌های «آتون هروی»

از دانشنامه الکترونیکی زنان
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «زندگی نامه شاعر و موسیقی¬دان عهد صفوی (پایان سده¬ 9 و آغاز سده¬ 10ق.) و¬¬ ¬ساکن...» ایجاد کرد)
 
 
(۱۵ نسخه‌ٔ میانی ویرایش‌شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده)
سطر ۱: سطر ۱:
زندگی نامه
شاعر و موسیقیدان عهد صفوی که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود. آتون هروی پس از عزیمت به هند تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. {{TOClimit}}
شاعر و موسیقی¬دان عهد صفوی (پایان سده¬ 9 و آغاز سده¬ 10ق.) و¬¬ ¬ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان که به تونی آتون، بی بی آتون، آتونی حیات خانم و آتونی نیز مشهور است.
 
او که به رغم جو زمانه¬ خود زنی ¬آزاده و بلند اندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه می¬نشست و به لطف سخن و صراحت بیان در ¬همه جا شهرت ¬داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.
===زندگی‌نامه===
تذکرة مرآت الخیال می¬نویسد: “ آتونی بسیار با فهم و مجلس آرا و سلیم الطبع بوده منکوحة ملابقائی است که امیر نظام الدین علیشیر رحمه ¬اللّه علیه معتقد او بود. گویند ملابقائی را با آتونی مشاعره بسیار دست می داد و نکته¬های رنگین و باریک در میان می آمد. از آن جمله آنکه ملا این رباعی فرمود:
شاعر و موسیقیدان عهد صفوی (پایان سده 9 و آغاز سده 10ق.) و ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان (معاصر شاه طهماسب اول صفوی)<ref>مشحون، حسن (1373). ''تاریخ موسیقی ایران''. ج1. تهران: سیمرغ. ص314.</ref> که به [[تونی آتون]]، [[بی بی آتون|بی‌بی آتون]]، [[آتونی حیات خانم]] و [[آتونی]] نیز مشهور است.
 
او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه می‌نشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همه‌جا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.<ref>رجبی، محمد حسن (1374). ''مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی''. تهران: سروش. ص1.</ref>
تذکرة مرآت الخیال می‌نویسد: “آتونی بسیار بافهم و مجلس‌ آرا و سلیم‌‌الطبع بوده منکوحه ملابقائی است که امیرنظام‌الدین علی‌شیر رحمه اللّه علیه معتقد او بود. گویند ملابقائی را با آتون مشاعره بسیار دست می‌داد و نکته‌های رنگین و باریک در میان می‌آمد، از آن جمله آنکه نوبتی ملا این رباعی فرمود”:<ref>مشیر سلیمی، علی اکبر (--13). ''زنان سخنور، از یک‌هزار سال پیش تا امروز که به زبان پارسی سخن گفته‌اند''. ج1. تهران: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌. ص1.</ref>
یاران ستم پیر زنی کشت مرا
یاران ستم پیر زنی کشت مرا
کآواک شده چونی از پشت مرا
گر پشت بسوی او دمی خواب
کآواک شده چونی از او پشت مرا
کنم بیدار کند بضرب انگشت مرا
« آتونی به شعر در جواب نوشت »:  
گر پشت به سوی او دمی خواب کنم
همخوابگی سست رگی کشت مرا
روئی نبود ازو بجز پشت مرا
بیدار کند به ضرب انگشت مرا
«آتونی به شعر در جواب نوشت»:  
 
همخوابگی سست رگی کشت مرا
 
رویی نبود از او به جز پشت مرا
 
قوت نه چنان که پا تواند برداشت  
قوت نه چنان که پا تواند برداشت  
بهتر بود ¬از پشت¬ دوصد هشت مرا
 
در¬ اثر سخت گیری¬های شاه طهماسب ( حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفرکرد و در دربار همایون شاه ( حک: 937- 963ق.) پذیرفته شد. همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در¬ اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. آتون هروی تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. زمان مرگ و مدفن وی نیز نامشخص است.
بهتر بود از پشت دوصد مشت مرا<ref>ل‍ودی‌، ش‍ی‍رع‍ل‍ی‌خ‍ان‌ (1377). ''ت‍ذک‍رة م‍رآة ال‍خ‍ی‍ال‌''. به اهتمام حمید حسنی با همکاری بهروز صفرزاده. تهران: روزنه. ص280.</ref>
منابع
 
راهگانی، روح¬انگیز(1377). تاریخ موسیقی ایران. تهران: پیشرو.
در اثر سخت‌گیری‌های شاه طهماسب (حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفر کرد و در دربار همایون پادشاه تیموری هند (حک: 937-963ق.) پذیرفته شد.<ref>راهگانی، روح انگیز (1377). ''تاریخ موسیقی ایران''. تهران: پیشرو. ص337.</ref> همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. آتون هروی تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. زمان مرگ و مدفن وی نیز نامشخص است.
رجبی، محمد حسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسی¬گوی. تهران: سروش.
 
فرخ زاد، پوران (1381). کارنمای زنان کارای ایران، از دیروز تا امروز. تهران: نشر قطره.
<br />
ل‍ودی‌، ش‍ی‍رع‍ل‍ی‍خ‍ان‌(--13). ت‍ذک‍ره‌ م‍رات‌ ال‍خ‍ی‍ال‌. [ت‍ح‍ری‍ر] م‍ح‍م‍دج‍ع‍ف‍ر ص‍اح‍ب‌ ت‍اج‍ر. بمبئی: [بی نا].
==منابع==
مشحون، حسن(1373).  تاریخ موسیقی ایران. تهران: سیمرغ.
[[رده:زنان شاعر]]
مشیر¬سلیمی، علی¬اکبر(--13). زنان سخنور، ازیکهزار سال پیش تا امروزکه به زبان پارسی سخن ¬گفته¬اند. تهران: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌.
[[رده:زنان موسیقیدان]]
<references />
 
 
نویسنده: سمیه سادات هاشمی

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ اوت ۲۰۲۲، ساعت ۰۹:۳۶

شاعر و موسیقیدان عهد صفوی که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود. آتون هروی پس از عزیمت به هند تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد.

زندگی‌نامه

شاعر و موسیقیدان عهد صفوی (پایان سده 9 و آغاز سده 10ق.) و ساکن دربار همایون شاه، دومین پادشاه امپراتوری مغولی هند یا گورکانیان (معاصر شاه طهماسب اول صفوی)[۱] که به تونی آتون، بی‌بی آتون، آتونی حیات خانم و آتونی نیز مشهور است.

او که به رغم جو زمانه خود زنی آزاده و بلنداندیش بود، با همسرش ملابقایی و دیگر شاعران درباری به مناظره و مطایبه می‌نشست و به لطف سخن و صراحت بیان در همه‌جا شهرت داشت. آتونی مورد احترام و مراد امیر علیشیر نوایی (844- 906ق.) بود.[۲]

تذکرة مرآت الخیال می‌نویسد: “آتونی بسیار بافهم و مجلس‌ آرا و سلیم‌‌الطبع بوده منکوحه ملابقائی است که امیرنظام‌الدین علی‌شیر رحمه اللّه علیه معتقد او بود. گویند ملابقائی را با آتون مشاعره بسیار دست می‌داد و نکته‌های رنگین و باریک در میان می‌آمد، از آن جمله آنکه نوبتی ملا این رباعی فرمود”:[۳]

یاران ستم پیر زنی کشت مرا

کآواک شده چونی از او پشت مرا

گر پشت به سوی او دمی خواب کنم

بیدار کند به ضرب انگشت مرا

«آتونی به شعر در جواب نوشت»:

همخوابگی سست رگی کشت مرا

رویی نبود از او به جز پشت مرا

قوت نه چنان که پا تواند برداشت

بهتر بود از پشت دوصد مشت مرا[۴]

در اثر سخت‌گیری‌های شاه طهماسب (حک: 930- 984ق.)، به همراه دیگر اعضای گروه و همچنین همسرش به هندوستان سفر کرد و در دربار همایون پادشاه تیموری هند (حک: 937-963ق.) پذیرفته شد.[۵] همایون شاه از بذل مال و امکانات آسایشی به آنها دریغ نداشت و در اکرام و بزرگداشت وی و همسرش کوشید. آتون هروی تا پایان عمر خود در دربار گورکانیان هند زندگی کرد. زمان مرگ و مدفن وی نیز نامشخص است.


منابع

  1. مشحون، حسن (1373). تاریخ موسیقی ایران. ج1. تهران: سیمرغ. ص314.
  2. رجبی، محمد حسن (1374). مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی. تهران: سروش. ص1.
  3. مشیر سلیمی، علی اکبر (--13). زنان سخنور، از یک‌هزار سال پیش تا امروز که به زبان پارسی سخن گفته‌اند. ج1. تهران: ش‍رک‍ت‌ س‍ه‍ام‍ی‌ چ‍اپ‌ و ان‍ت‍ش‍ارات‌ ک‍ت‍ب‌ ای‍ران‌. ص1.
  4. ل‍ودی‌، ش‍ی‍رع‍ل‍ی‌خ‍ان‌ (1377). ت‍ذک‍رة م‍رآة ال‍خ‍ی‍ال‌. به اهتمام حمید حسنی با همکاری بهروز صفرزاده. تهران: روزنه. ص280.
  5. راهگانی، روح انگیز (1377). تاریخ موسیقی ایران. تهران: پیشرو. ص337.


نویسنده: سمیه سادات هاشمی