تفاوت میان نسخههای «سیده نصرت امین»
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
H-ghahremani (بحث | مشارکتها) |
||
(۴۲ نسخهٔ میانی ویرایششده توسط ۲ کاربر نشان داده نشده) | |||
سطر ۱: | سطر ۱: | ||
[[پرونده:تمبر بانو امین.jpg|بندانگشتی|تمبر به نام بانو امین اصفهانی، 1371؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران|جایگزین=|267x267پیکسل]] | [[پرونده:بانو نصرت امین.jpg|بندانگشتی|بانو امین اصفهانی]][[پرونده:تمبر بانو امین.jpg|بندانگشتی|تمبر به نام بانو امین اصفهانی، 1371؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران|جایگزین=|267x267پیکسل]][[پرونده:مقبره بانو امین.jpg|بندانگشتی|مقبره بانو امین در اصفهان|جایگزین=|400x400پیکسل]] | ||
[[پرونده: | [[پرونده:اجازه اجتهاد- بانو امین.jpg|بندانگشتی|460x460پیکسل|اجازه روایت بانو امین به آیتالله نجفی مرعشی، صفحه اول<ref name=":1">''یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی)'' (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. صص 17-23.</ref>]] | ||
[[پرونده:اجازه اجتهاد- بانو امین2.jpg|بندانگشتی|440x440پیکسل|اجازه روایت بانو امین به آیتالله نجفی مرعشی، صفحه دوم<ref name=":1" />]] | |||
[[پرونده:اجازه اجتهاد2-بانو امین.jpg|بندانگشتی|430x430پیکسل|اجازه اجتهاد آیتالله محمد کاظم شیرازی و تصدیق آیتالله شیخ عبدالکریم حائری ذیل آن به بانو امین<ref name=":1" />]][[پرونده:بانو امین سند ۲.jpg|بندانگشتی|360x360پیکسل|مجوز تأسیس دبیرستان به بانو امین در شهر اصفهان؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]][[پرونده:بانو امین نامه 1.jpg|بندانگشتی|360x360پیکسل|نامه درخواست موافقت وزارت آموزش و پرورش با مدیریت بانو امین بر مدرسه مکتب فاطمه امین، ص 1؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]] | |||
[[پرونده:مقبره بانو نصرت امین.jpg|بندانگشتی|440x440پیکسل|مقبره بانو امین]] | |||
نصرت بیگم امین اصفهانی (۱۲74ـ۱۳۶۲ش) معروف به بانو امین مجتهد و فقیه ایرانی معاصر است. | |||
===زندگینامه=== | ===زندگینامه=== | ||
بانو نصرتبیگم امین فرزند حاج محمدعلی | بانو نصرتبیگم امین فرزند حاج محمدعلی امینالتجار به گفته خودش در سال 1274 ه.ش. مطابق با ذیالحجه 1312 ه.ق. در اصفهان چشم به جهان گشود<ref name=":0">فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. صص89-92.</ref>، هرچند بر روی سنگ مزار ایشان تاریخ تولد 1265 درج شده است. او از خاندان معروف خاتونآبادی در اصفهان است که همگی از مردمان سرشناس و خوشنام این شهر بودند. نَسَبش از سمت پدر با سی واسطه به امام زینالعابدین میرسد.<ref>فرزین، مهدی (1389). ''فریده عصر''. تهران: هستینما. ص83.</ref>مادر ایشان نیز از سادات حسینی بود. وی از چهار سالگی به خواندن و نوشتن پرداخت و در پانزده سالگی با پسرعمویش، حاج میرزا معینالتجار ازدواج کرد. از هشت فرزندی که به دنیا آورد هفت فرزند ایشان در سنین مختلف با بیماریهای گوناگون از دنیا رفتند و تنها یکی زنده ماند.<ref name=":0" /> | ||
<br /> | <br /> | ||
سطر ۱۳: | سطر ۱۶: | ||
<br /> | <br /> | ||
===فعالیتهای اجتماعی=== | ===فعالیتهای اجتماعی=== | ||
بانو امین از زمان کسب اجازه اجتهاد عمر شریف خود را صرف تألیف آثار متعدد، تدریس و تربیت طلاب و تأسیس مؤسسات فرهنگی کرد. تأسیس مدرسه علمیهای به نام مکتب فاطمیه (س) در سال 1344 که زمینه تحصیل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت و نیز تأسیس | بانو امین از زمان کسب اجازه اجتهاد عمر شریف خود را صرف تألیف آثار متعدد، تدریس و تربیت طلاب و تأسیس مؤسسات فرهنگی کرد. تأسیس مدرسه علمیهای به نام مکتب فاطمیه (س) در سال 1344 که زمینه تحصیل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت و نیز تأسیس دبیرستان دخترانه و تربیت شاگردان برجسته بخشی از فعالیتهای وی به شمار میآید. بانو امین کتابهای خود را با نام مستعار بانوی ایرانی یا [[بانوی اصفهانی]] به چاپ میرساند. از شاگردان برجسته ایشان میتوان به [[زینت السادات علویه همایونی|زینتالسادات علویه همایونی]]، [[عفت الزمان امین|عفتالزمان امین]]، [[بتول غازی]]، [[ربابه الهی]]، [[زهرا چوب چینی]]، [[صدیقه حکیمیان]]، [[فخرالسادات قلمکاریان]]، [[محبوبه گلستانیان]]، [[بدرالسادات مدرس خاتون آبادی|بدرالسادات مدرس خاتونآبادی]]<ref>همایونی، علویه (1382). ''زندگانی بانوی ایرانی''. اصفهان: گلبهار. صص72-75.</ref> و [[بتول عسکری]] اشاره کرد. | ||
بانو امین در سال 1362 ه.ش. در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازهاش در بقعه خانوادگی خاندان امین، در تخت فولاد اصفهان، به خاک سپرده شد. | |||
<br /> | |||
===آثار=== | ===آثار=== | ||
بانو امین اصفهانی آثار متعددی به زبانهای فارسی و عربی به رشته تحریر درآورده است. | بانو امین اصفهانی آثار متعددی به زبانهای فارسی و عربی به رشته تحریر درآورده است. این آثار به شرح ذیل میباشد: | ||
'''اربعین هاشمیه به زبان عربی''' | '''اربعین هاشمیه به زبان عربی[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=1801165&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
اولین تألیف وی و مشتمل بر چهل حدیث در توحید و صفات حق تعالی و اخلاق و احکام شرع و متضمّن بیانات فلسفی، عرفانی، اصولی و فقهی است. اين كتاب عصاره انديشه فلسفی و عرفانی بانو است. بانو در سال ۱۳۵۵ق در حالی كه چهل و سه سال از عمر پربركتش میگذرد، آخرين سطرهای اولين كتاب خود را مینگارد. اين كتاب در سال ۱۳۵۶ق به چاپ رسيده است. | اولین تألیف وی و مشتمل بر چهل حدیث در توحید و صفات حق تعالی و اخلاق و احکام شرع و متضمّن بیانات فلسفی، عرفانی، اصولی و فقهی است. اين كتاب عصاره انديشه فلسفی و عرفانی بانو است. بانو در سال ۱۳۵۵ق در حالی كه چهل و سه سال از عمر پربركتش میگذرد، آخرين سطرهای اولين كتاب خود را مینگارد. اين كتاب در سال ۱۳۵۶ق به چاپ رسيده است. | ||
'''مخزن اللئالی فی مناقب مولی الموالی علی علیه السلام''' | '''مخزن اللئالی فی مناقب مولی الموالی علی علیه السلام[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=777756&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
دومين كتاب بانو كه در سال ۱۳۸۹ق به پايان رسيده است. این کتاب در یک مقدّمه، پنج باب و یک خاتمه به ذکر فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علی (ع) میپردازد. | دومين كتاب بانو كه در سال ۱۳۸۹ق به پايان رسيده است. این کتاب در یک مقدّمه، پنج باب و یک خاتمه به ذکر فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علی (ع) میپردازد. | ||
'''سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر | '''سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=544613&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
محتوای این کتاب همان گونه که از عنوان آن برمیآید در کشف و شهود و سیر الی اللّه است و به نحوی تداعیکننده مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری است. ایشان در بحث | محتوای این کتاب همان گونه که از عنوان آن برمیآید در کشف و شهود و سیر الی اللّه است و به نحوی تداعیکننده مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری است. ایشان در بحث فنا و بقا این چنین گفته است: <blockquote>تا از خود فانی نگردی به او باقی نباشی و تا هر چه داری از دست ندهی به حریم قدس او پی نبری.</blockquote>بنا به اظهار یکی از شاگردانش، عطار برای سلوک هفت مرحله برشمرده اما ایشان هشت مرحله قائل شده است. در اين كتاب بانو با بيان هشت مرحله سير به سوی خدا و راه يافتن به ملكوت و ذكر حديثی از پيامبر گرامی اسلامی (ص) كه اسماء الهی را ۹۹ عدد میدانند، به شرح و بيان اين اسماء خداوند پرداخته، قلبها را با ياد و نام خدا نورانی میسازد. اين كتاب در سال ۱۳۲۳ش در اصفهان و در سال ۱۳۶۰ش در تهران به چاپ رسيد. | ||
'''معاد یا آخرین سیر بشر''' | '''معاد یا آخرین سیر بشر[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=743420&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
این کتاب بیان میکند که برای انسان غیر از نشئه دنیوی، نشئه دیگری در پیش است که ناچار باید در سیر تکاملی، از تمام آن نشئات و مراحل عبور کند و سرانجام، به عالمی برسد که فوق آن عالمی نیست و آن را | این کتاب بیان میکند که برای انسان غیر از نشئه دنیوی، نشئه دیگری در پیش است که ناچار باید در سیر تکاملی، از تمام آن نشئات و مراحل عبور کند و سرانجام، به عالمی برسد که فوق آن عالمی نیست و آن را معاد و قیامت گویند. مطالب مندرج در کتاب، در قالب نه مقاله نگاشته شدهاند. اين كتاب اولين بار در سال ۱۳۲۶ق در تهران و بار دوم در سال ۱۳۳۴ق در تبريز و بعد ازآن هم چند بار در اصفهان به چاپ رسيده است. | ||
'''مخزن العرفان''' | '''مخزن العرفان (فارسی)[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=2241812&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
این کتاب که مهمترین اثر ایشان است و عموماً بدان شناخته میشوند تفسیر جامعی از قرآن کریم در ۱۵ جلد است. وی در حین نگارش این اثر عظیم، پس از تفسیر دو جزء اول، از بیم آنکه برای خاتمه کارش، عمر وفا نکند، اقدام به تفسیر جزء سیام میکند چرا كه بنا به قول خودشان سورههای آخر قرآن كمتر تفسير شده و ديگر اين كه غالباً مكی است و حال و هوای خاص خود را دارد، و به ترتیب آن را ادامه داده تا سرانجام در اواخر عمر، این مجموعه به پایان میرسد. روش ايشان در تفسير قرآن بر اين منوال است: ابتدا آيات را میآورد و ترجمه و توضيح آن را بيان میكند. سپس توضيح و چگونگی شأن نزول آيات را ذكر كرده، پس از آن به نقل اقوال مفسران و احاديث حضرات معصومين (ع) پرداخته و در پايان نظر و برداشت خود را عرضه میكند. | این کتاب که مهمترین اثر ایشان است و عموماً بدان شناخته میشوند تفسیر جامعی از قرآن کریم در ۱۵ جلد است. وی در حین نگارش این اثر عظیم، پس از تفسیر دو جزء اول، از بیم آنکه برای خاتمه کارش، عمر وفا نکند، اقدام به تفسیر جزء سیام میکند چرا كه بنا به قول خودشان سورههای آخر قرآن كمتر تفسير شده و ديگر اين كه غالباً مكی است و حال و هوای خاص خود را دارد، و به ترتیب آن را ادامه داده تا سرانجام در اواخر عمر، این مجموعه به پایان میرسد. روش ايشان در تفسير قرآن بر اين منوال است: ابتدا آيات را میآورد و ترجمه و توضيح آن را بيان میكند. سپس توضيح و چگونگی شأن نزول آيات را ذكر كرده، پس از آن به نقل اقوال مفسران و احاديث حضرات معصومين (ع) پرداخته و در پايان نظر و برداشت خود را عرضه میكند. | ||
سطر ۴۴: | سطر ۴۶: | ||
در تفسير بيشتر از مرحوم ملاصدرا مطالبی نقل میكند و گاهی نيز از ساير عرفا، از جمله مرحوم فيض استفاده نموده است و در مواردی هم از علامه طباطبائی نقل قول كرده است. اين تفسير احاطه علمی وی را نه فقط در فن تفسير، بلكه در علوم مختلف اسلامی نشان میدهد. از جمله ويژگیهای تفسير بانو امين، خالی بودن از پرگویی و لفاظی است. بيان روان و قابل فهم و لطيف و شيرين كه در آثار ديگر او نيز قابل مشاهده است در این تفسیر نیز حاکم است. | در تفسير بيشتر از مرحوم ملاصدرا مطالبی نقل میكند و گاهی نيز از ساير عرفا، از جمله مرحوم فيض استفاده نموده است و در مواردی هم از علامه طباطبائی نقل قول كرده است. اين تفسير احاطه علمی وی را نه فقط در فن تفسير، بلكه در علوم مختلف اسلامی نشان میدهد. از جمله ويژگیهای تفسير بانو امين، خالی بودن از پرگویی و لفاظی است. بيان روان و قابل فهم و لطيف و شيرين كه در آثار ديگر او نيز قابل مشاهده است در این تفسیر نیز حاکم است. | ||
'''النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه''' | '''النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=2241812&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
اين كتاب در سال ۱۳۶۹ق با مقدمهای از شيخ عبدالله سبيتی عاملی به زبان عربی در اصفهان چاپ شده است. در سال ۱۳۸۷ش توسط آقای مهدی افتخار به فارسی ترجمه و با عنوان نسيمهای مهربانی به چاپ رسيد. | اين كتاب در سال ۱۳۶۹ق با مقدمهای از شيخ عبدالله سبيتی عاملی به زبان عربی در اصفهان چاپ شده است. در سال ۱۳۸۷ش توسط آقای مهدی افتخار به فارسی ترجمه و با عنوان نسيمهای مهربانی به چاپ رسيد. | ||
'''اخلاق و راه | '''اخلاق و راه سعادت،''' ترجمه كتاب طهاره الاعراق ابن مسكويه[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=741879&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author] | ||
این كتاب در ۵۶ سالگی بانو به پايان رسيده است. وی نظرهای شخصی و برداشتهای خود را در حاشيه كتاب آورده و در متن آن تنها به ترجمه نوشتار ابن مسكويه كفايت نموده است. کتاب دارای جنبه علمی، عملی و اخلاقی است و مشتمل بر نکات و دقایق و لطایف میباشد. | این كتاب در ۵۶ سالگی بانو به پايان رسيده است. وی نظرهای شخصی و برداشتهای خود را در حاشيه كتاب آورده و در متن آن تنها به ترجمه نوشتار ابن مسكويه كفايت نموده است. کتاب دارای جنبه علمی، عملی و اخلاقی است و مشتمل بر نکات و دقایق و لطایف میباشد. | ||
'''روش خوشبختی و توصیه به خواهران | '''روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=520484&pageStatus=1&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author]''' | ||
در این کتاب سعی شده است معنای سعادت و خوشبختی و راه نیل به آن با زبانی ساده و همراه با اندرزهای نیکو به زنان گفته شود. برای این منظور، پس از توضیح پیرامون دو رکن خوشبختی، یعنی آسایش بدن و صحّت مزاج و دیگری آسایش فکر و استراحت خیال و آرامش روح، که در نتیجه رعایت دو اصل اساسی عقاید صحیح و ایمان به مبدأ و معاد و اخلاق نیکو حاصل میشود، به ارکان دین و ایمان میپردازد. در پایان کتاب نیز مباحث آموزندهای پیرامون معنای توسّل به ائمّه اطهار (ع) و شفاعت، مبارزه با خرافات و وسواس، توصیه به خواهران ایمانی، امتیازات، خصوصیات و شرافت زن، تهذیب اخلاق و اصول اخلاق نیک بیان شده است. | |||
'''جامع الشتّات (عربی)''' | '''جامع الشتّات (عربی)'''<ref>''یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی)'' (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. ص32.</ref> | ||
این کتاب مشتمل بر پرسشهای متعددی است که استادانی همچون محمّدعلی قاضی طباطبایی، شیخ محمّد طه هنداوی نجفیزاده و سید حسن حسینی از وی پرسیدهاند و پاسخهای مبسوطی که وی برای آنان تحریر کردهاست. این پرسشها و پاسخها توسط شیخ مرتضی مظاهری نجفی، جمعآوری و تنظیم شدهاند. | این کتاب مشتمل بر پرسشهای متعددی است که استادانی همچون محمّدعلی قاضی طباطبایی، شیخ محمّد طه هنداوی نجفیزاده و سید حسن حسینی از وی پرسیدهاند و پاسخهای مبسوطی که وی برای آنان تحریر کردهاست. این پرسشها و پاسخها توسط شیخ مرتضی مظاهری نجفی، جمعآوری و تنظیم شدهاند. | ||
<br /> | <br /> | ||
[[پرونده:بانو امین سند ۳ ویرایش شده.jpg|بندانگشتی|370x370پیکسل|نامه درخواست موافقت وزارت آموزش و پرورش با مدیریت بانو امین بر مدرسه مکتب فاطمه امین، ص 2؛ سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]] | |||
[[پرونده:دستخط بانو امین ویرایش شده.jpg|بندانگشتی|365x365پیکسل|درخواست مجوز تأسیس مدرسه توسط بانو امین، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران]] | |||
===بانو امین در آثار دیگران=== | ===بانو امین در آثار دیگران=== | ||
درباره بانو امین آثار بسیاری تاکنون به رشته تحریر در آمده است که در زیر به آنها اشاره میشود: | درباره بانو امین آثار بسیاری تاکنون به رشته تحریر در آمده است که در زیر به آنها اشاره میشود: | ||
سطر ۶۴: | سطر ۷۱: | ||
====کتاب==== | ====کتاب==== | ||
#یادنامه بانوی مجتهد حجهالاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (1371). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات فرهنگی واحد فرهنگی خواهران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی. | #''یادنامه بانوی مجتهد حجهالاسلام و المسلمین سیده نصرت امین'' (1371). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات فرهنگی واحد فرهنگی خواهران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی. | ||
#یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی) (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. | #''یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی)'' (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. | ||
#مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین رحمت الله علیها (1372). وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، واحد امور فرهنگی زنان. تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. | #''مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین رحمت الله علیها'' (1372). وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، واحد امور فرهنگی زنان. تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. | ||
#باقری بیدهندی، ناصر (1372). بانوی مجتهد ایرانی. قم: حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات. | #باقری بیدهندی، ناصر (1372). ''بانوی مجتهد ایرانی''. قم: حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات. | ||
#خواجه نوری، مینا (1374). مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین و دومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر مطالعات فرهنگی بانوان. | #خواجه نوری، مینا (1374). ''مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین و دومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره)''. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر مطالعات فرهنگی بانوان. | ||
#زندگینامه بانوی مجتهده سیده نصرت امین قدس سرها (1376). تنظیم دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی. | #''زندگینامه بانوی مجتهده سیده نصرت امین قدس سرها'' (1376). تنظیم دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی. | ||
#عموخلیلی، مرجان (1379). کوکب دری. تهران: پیام عدالت. | #عموخلیلی، مرجان (1379). ''کوکب دری''. تهران: پیام عدالت. | ||
#طیبی، ناهید (1380). زندگانی بانوی ایرانی مجتهده نصرت السادات امین. قم: سابقون. | #طیبی، ناهید (1380). ''زندگانی بانوی ایرانی مجتهده نصرت السادات امین''. قم: سابقون. | ||
#باقری بیدهندی، ناصر (1382). بانوی نمونه: جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی. قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم). | #باقری بیدهندی، ناصر (1382). ''بانوی نمونه: جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی''. قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم). | ||
#همایونی، علویه (1382). زندگانی بانوی ایرانی: بانوی مجتهده نصرتالسادات امین. اصفهان: گلبهار. | #همایونی، علویه (1382). ''زندگانی بانوی ایرانی: بانوی مجتهده نصرتالسادات امین''. اصفهان: گلبهار. | ||
#کاشانیها، زهرا (1382). بانو امین اصفهانی. تهران: مؤسسه فرهنگی نشر رامین. | #کاشانیها، زهرا (1382). ''بانو امین اصفهانی''. تهران: مؤسسه فرهنگی نشر رامین. | ||
#زرکنده، بتول (1384). بانو امین. تهران: مدرسه. | #زرکنده، بتول (1384). ''بانو امین''. تهران: مدرسه. | ||
#بزرگداشت حضرت خدیجه (س) و تفسیر | #''بزرگداشت حضرت خدیجه (س) و تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین'' (1384). گردآوری و ویرایش حسینعلی طاهری. قم: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات: صبح صادق. | ||
#عابدیان، اعظم (1385). بررسی روش تفسیری و مباحث علوم قرآنی مخزن العرفان. تهران. | #عابدیان، اعظم (1385). ''بررسی روش تفسیری و مباحث علوم قرآنی مخزن العرفان''. تهران. | ||
#درویش، مریم و دیگران (1386). یگانه بانوی مجتهدهی ایرانی: بانو مجتهده امین اصفهانی. اصفهان: دادیار. | #''گلچینی از آثار بانو آیت الله امین'' (1385). گردآوری جمعی از اساتید. تهران: فراندیش. | ||
#رجالی، اعظم (1388). تفسیر موضوعی 24 واژه قرآنی... بر اساس تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. | #درویش، مریم و دیگران (1386). ''یگانه بانوی مجتهدهی ایرانی: بانو مجتهده امین اصفهانی''. اصفهان: دادیار. | ||
# | #رجالی، اعظم (1388). ''تفسیر موضوعی 24 واژه قرآنی... بر اساس تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین''. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. | ||
#اسلامیت، مرضیه (1389). ایرانیان و قرآن: بانو امین و تفسیر مخزن العرفان تراجم تک نگاری. تهران: خانه کتاب. | #''فریده عصر: بررسی علمی و عملی عالمه عارفه بانو مجتهده امین (ره)'' (1389). جمعی از محققین؛ تهیه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه استان اصفهان. تهران: هستینما. | ||
#حجازی، فاطمه (1391). بانو باید امین باشد. اصفهان: ستارگان درخشان. | #اسلامیت، مرضیه (1389). ''ایرانیان و قرآن: بانو امین و تفسیر مخزن العرفان تراجم تک نگاری''. تهران: خانه کتاب. | ||
# | #حجازی، فاطمه (1391). ''بانو باید امین باشد''. اصفهان: ستارگان درخشان. | ||
#گرانپاشا، زهرا (1395). اسطورهای ناشناخته: الگویی برای زنان امروز. تهران: طلیعه پویش. | #شاکری، مائده (1394). ''بانوی فرزانگی و فضیلت: سیری در زندگی، احوال و آراء بانو امین''. تهران: کانون اندیشه جوان. | ||
#آریابخشایش، یحیی (1397). بانو امین اصفهانی. تهران: شرکت انتشارات سوره مهر. | #ابوالحسنی، محبوبه (1395). ''سرو ناز'''': هفتصد و پنجاه کلمه در اخلاق و سیر و سلوک الیالله از خانم امین( بانوی ایرانی)''. تهران: تراث. | ||
#عزیزی، راضیه (1397). بانو امین: روایتی از زندگی نصرتالسادات امینالتجار. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. | #گرانپاشا، زهرا (1395). ''اسطورهای ناشناخته: الگویی برای زنان امروز''. تهران: طلیعه پویش. | ||
#مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره) (1397). کانون فرهنگی بانو مجتهده امین. تهران: انتشارات حسابدار. | #آریابخشایش، یحیی (1397). ''بانو امین اصفهانی''. تهران: شرکت انتشارات سوره مهر. | ||
#عزیزی، راضیه (1397). ''بانو امین: روایتی از زندگی نصرتالسادات امینالتجار''. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان. | |||
#''مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره)'' (1397). کانون فرهنگی بانو مجتهده امین. تهران: انتشارات حسابدار. | |||
#''چکیده آثار جشنواره پژوهشی بینالمللی بانو امین'' (1399). معاونت پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام. قم: جامعه الزهرا (س). | |||
#تقربی، منصوره (1400). ''مکاتبات علمی: ترجمه کتاب شریف جامعالشتات''. مشهد: نامه نرجس. | |||
#رستگارنسب، معصومه؛ كريمینيا، محمدمهدی؛ انصاری مقدم، مجتبی (1400). ''روششناسی تفسیری بانو امین در تفسیر مخزن العرفان''. قم: جلوه کمال. | |||
#صادقی، عاطفه (1401). ''بررسی روش تفسیری امام خمینی و بانو امین در زمینه انسانشناسی''. تهران: تفکر آینده ساز. | |||
#والیفر، سعید (1401). ''سیده بانوی امین (ره)''. تهران: آفتاب گیتی. (کودک و نوجوان). | |||
==== کتابهای غیرفارسی ==== | |||
# Künkler, Mirjam, and Fazaeli, Roja (2011). ''The Life of Two Mujtahidahs: Female Religious Authority in Twentieth-Century Iran''. In Women, Leadership and Mosques, Changes in Contemporary Islamic Authority. Edited by Masooda Bano and Hilary E. Kalmbach, 127–160. Leiden, The Netherlands: Brill. | |||
# Fazaeli, Roja (2013). ''Mujtahida''. In The Oxford Encyclopedia of Islam and Women. Edited by Natana J. DeLong-Bas. Oxford: Oxford University Press.[https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780195390155/obo-9780195390155-0261.xml] | |||
# عباس، دلال (2018). ''نصرت أمين، مجتهدة عالمة في الزمن الصعب''. بیروت: دارالمحجة البیضاء.[https://www.arabicbookshop.net/nusrat-amin-mujtahidah-alimah-fi-al-zaman-al-sab/280-386] | |||
====پایاننامه==== | ====پایاننامه==== | ||
اندیشهها و آراء بانو امین موضوع پایاننامههای چندی قرار گرفته است | اندیشهها و آراء بانو امین موضوع رسالهها و پایاننامههای چندی قرار گرفته است[https://ganj.irandoc.ac.ir/#/search?keywords=%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%20%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86&basicscope=1] که عبارتند از: | ||
==== دکتری ==== | |||
# منانی، فرشته (1396). ''تبیین و تحلیل مبانی انسانشناختی بانو امین و تأثیر آن بر اسلامیسازی علومانسانی''. دانشگاه معارف اسلامی قم. | |||
# رئوف سیدنژاد، سیدحمیدرضا (1400). ''بررسی نفسشناسی عرفانی در تفاسیر بیان السعاده سلطان محمد گنابادی و مخزن العرفان سیّده نصرت امین''. دانشگاه سمنان. | |||
==== کارشناسی ارشد ==== | |||
# | # ندری ابیانه، شایسته (1377). ''تحقیق در زندگی بانو مجتهده امین و بررسی تفسیر مخزن العرفان''. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی. | ||
# پوردیان، صغری (1383). ''بررسی منهج تفسیری بانو امین اصفهانی در «مخزن العرفان».'' دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا. | |||
#پوردیان، صغری (1383). بررسی منهج تفسیری بانو امین اصفهانی در «مخزن العرفان». دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا. | # نجفی، زینب (1390). ''بررسی مسائل فلسفی تفسیر بانو امین (مخزن العرفان)''. دانشگاه اصفهان. | ||
#گشتاسبی، مریم (1392). بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرتبیگم امین. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، دانشکده علوم | # گشتاسبی، مریم (1392). ''بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرتبیگم امین''. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، دانشکده علوم انسانی. | ||
# | # توسلی دینانی، فاطمه (1392). ''تحلیل طلاق از دیدگاه مفسران معاصر شیعه (آیت الله مکارم شیرازی، علامه طباطبائی، علامه جوادی آملی، بانو مجتهده امین)''. دانشگاه اصفهان. | ||
#شعبانی، زینب (1393). تحلیل زن کامل در قرآن بر مبنای آرای چهار | # شعبانی، زینب (1393). ''تحلیل زن کامل در قرآن بر مبنای آرای چهار مفسرمعاصر شیعه (علامه طباطبائی، علامه جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی، بانو مجتهده امین).'' دانشگاه اصفهان. | ||
#سلیمانی درچه، مرضیه (1395). اندیشههای کلامی بانو امین در نبوت و امامت (با تأکید بر مخزن العرفان). دانشگاه اصفهان. | # مؤمنی راد، فهیمه (1393). ''بررسی عوامل تحکیم و تشکیل خانواده از دیدگاه چهار مفسر بزرگ معاصر (علامه محمدحسین طباطبائی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، بانو مجتهده امین) در قرآن''. دانشگاه اصفهان. | ||
#فرجی، شبنم (1397). بررسی آراء و مبانی فلسفی و کلامی بانو امین. دانشگاه | # شهبازاوغلی، مهدی (1394). ''بررسی رعایت قواعد تفسیری در تفسیر مخزن العرفان''. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. | ||
# | # نظری، فرزانه (1394). ''مقایسه دیدگاه بانو امین و شیخ طبرسی درباره داستان حضرت موسی (ع) در قرآن''. دانشگاه الزهراء. | ||
# داوری دولتآبادی، زهرا (1394). ''تبیین مبانی فلسفی تعلیقات بانو امین بر کتاب تهذیبالاخلاق مسکویه''. دانشگاه قم. | |||
# براریان مرزونی، رقیه (1395). ''شخصیتشناسی زن با رویکرد تطبیقی در تفسیر مخزن العرفان و تسنیم''. دانشگاه مازندران. | |||
# سلیمانی درچه، مرضیه (1395). ''اندیشههای کلامی بانو امین در نبوت و امامت (با تأکید بر مخزن العرفان).'' دانشگاه اصفهان. | |||
# صالحی، مرضیه (1396). ''جایگاه و نقش دانش کلام در تفسیر مخزن العرفان.'' دانشگاه اراک. | |||
# گلی فروشانی، عزت (1396). ''بررسی قواعد ادبی تفسیر مخزن العرفان''. دانشگاه کاشان. | |||
# حاج محمدی، سمیرا (1397). ''مطالعه تطبیقی سلوك عرفانی از دیدگاه آیت الله شاه آبادی و بانو امین''. دانشگاه اصفهان. | |||
# فرجی، شبنم (1397). ''بررسی آراء و مبانی فلسفی و کلامی بانو امین''. دانشگاه تهران. | |||
# صالحی گلافشانی، رحیمه (1398). ''بررسی موضوع رؤیت خداوند از دیدگاه بانو مجتهده امین و فخر رازی''. دانشگاه حکیم سبزواری. | |||
# داداشی پله شاهی، پوران (1399). ''نقد و بررسی رویکرد تربیتی- هدایتی عرفان محور تفسیر مخزن العرفان بانوی اصفهانی''. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم. | |||
# دشتی، زینالعابدین (1401). ''مراحل تربیت قرآنی از منظر تفسیر مخزن العرفان بانو امین اصفهانی''. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی. | |||
====مقالات==== | ====مقالات==== | ||
درباره بانوی مجتهده امین اصفهانی مقالات بسیاری در نشریات داخلی | درباره بانوی مجتهده امین اصفهانی مقالات بسیاری در نشریات داخلی[https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88_%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86] و خارجی[https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780195390155/obo-9780195390155-0261.xml] نوشته شده است.<br /><br /> | ||
==منابع== | |||
<references /><br /> | <references /><br /> | ||
< | |||
==پیوند به بیرون== | |||
#[https://opac.nlai.ir/opac-prod/search/bibliographicAdvancedSearch.do?command=NEW_SEARCH&classType=0&pageStatus=1 سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران] | |||
#[https://www.arabicbookshop.net/nusrat-amin-mujtahidah-alimah-fi-al-zaman-al-sab/280-386 arabicbookshop] | |||
#[https://www.oxfordbibliographies.com/display/document/obo-9780195390155/obo-9780195390155-0261.xml oxfordbibliographies] | |||
#[http://ganj.irandoc.ac.ir/#/search?keywords=%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88%20%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86&basicscope=1 ایرانداک] | |||
#[https://www.noormags.ir/view/fa/keyword/%D8%A8%D8%A7%D9%86%D9%88_%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86 پایگاه مجلات تخصصی نور] | |||
==نگارخانه== | |||
<gallery> | |||
پرونده:بانو امین2.jpg|سیر و سلوک از آثار بانو امین اصفهانی | |||
پرونده:بانو امین.jpg|اخلاق و راه سعادت از آثار بانو امین اصفهانی | |||
پرونده:بانو امین4.jpg|مخزن العرفان، مهمترین اثر بانو امین اصفهانی | |||
پرونده:بانو امین3.jpg|النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه از آثار بانو امین اصفهانی | |||
پرونده:بانو امین1.jpg|جامعالشتات از آثار بانو امین اصفهانی | |||
پرونده:بانو امین5.jpg|روش خوشبختی از آثار بانو امین اصفهانی | |||
</gallery>نویسنده: حکمت بروجردی | |||
[[رده:زنان فقیه]] | [[رده:زنان فقیه]] | ||
[[رده:زنان مجتهد]] | [[رده:زنان مجتهد]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۹:۳۹
نصرت بیگم امین اصفهانی (۱۲74ـ۱۳۶۲ش) معروف به بانو امین مجتهد و فقیه ایرانی معاصر است.
زندگینامه
بانو نصرتبیگم امین فرزند حاج محمدعلی امینالتجار به گفته خودش در سال 1274 ه.ش. مطابق با ذیالحجه 1312 ه.ق. در اصفهان چشم به جهان گشود[۲]، هرچند بر روی سنگ مزار ایشان تاریخ تولد 1265 درج شده است. او از خاندان معروف خاتونآبادی در اصفهان است که همگی از مردمان سرشناس و خوشنام این شهر بودند. نَسَبش از سمت پدر با سی واسطه به امام زینالعابدین میرسد.[۳]مادر ایشان نیز از سادات حسینی بود. وی از چهار سالگی به خواندن و نوشتن پرداخت و در پانزده سالگی با پسرعمویش، حاج میرزا معینالتجار ازدواج کرد. از هشت فرزندی که به دنیا آورد هفت فرزند ایشان در سنین مختلف با بیماریهای گوناگون از دنیا رفتند و تنها یکی زنده ماند.[۲]
حیات علمی
او که شیفته علم و دانش بود از محضر استادانی چون شیخ ابوالقاسم زفرهای، حسین نظامالدین کچویی، سید ابوالقاسم دهکردی، میرزا علی آقا شیرازی، میرسید علی نجفآبادی جهت کسب علم حدیث، تفسیر، بلاغت و نحو، اصول، فقه، فلسفه و عرفان بهرهمند شد و سرانجام در سن چهل سالگی موفق به کسب اجازه اجتهاد و استنباط احکام شرعی شد. بانو نصرت امین نخستین زنی است که به درجه اجتهاد رسید. از جمله علما و بزرگانی كه بانو امين از آنها موفق به كسب اجازه روايی شدهاند، میتوان از حضرات آيات زير نام برد: سيد ميرزا آقا اصطهباناتی در سال ۱۳۵۴ق؛ شيخ محمدكاظم شيرازی در سال ۱۳۵۴ شيخ عبدالكريم حائری يزدی؛ شيخ محمدرضا نجفی اصفهانی؛[۴] شيخ مرتضی مظاهری اصفهانی؛ سيد شهابالدين مرعشی نجفی؛ سيدعلی نجفآبادی.[۵]
همچنين بزرگانی در طول حيات اين بانوی بزرگوار موفق به كسب اجازه روايی از ايشان شدهاند: آيت الله سيدشهابالدين مرعشی نجفی؛ سيده زينتالسادات همايونی؛ سيدعباس حسينی كاشانی؛ آيت الله شهيد سيدمحمدعلی قاضی تبريزی؛ علامه سيدمحمدعلی روضاتی؛ علامه شيخ عبدالحسين امينی؛ شيخ عبدالله سبيتی؛ شيخ زهيرالحسون.
فعالیتهای اجتماعی
بانو امین از زمان کسب اجازه اجتهاد عمر شریف خود را صرف تألیف آثار متعدد، تدریس و تربیت طلاب و تأسیس مؤسسات فرهنگی کرد. تأسیس مدرسه علمیهای به نام مکتب فاطمیه (س) در سال 1344 که زمینه تحصیل بانوان علاقهمند به آموختن معارف اسلامی را فراهم ساخت و نیز تأسیس دبیرستان دخترانه و تربیت شاگردان برجسته بخشی از فعالیتهای وی به شمار میآید. بانو امین کتابهای خود را با نام مستعار بانوی ایرانی یا بانوی اصفهانی به چاپ میرساند. از شاگردان برجسته ایشان میتوان به زینتالسادات علویه همایونی، عفتالزمان امین، بتول غازی، ربابه الهی، زهرا چوب چینی، صدیقه حکیمیان، فخرالسادات قلمکاریان، محبوبه گلستانیان، بدرالسادات مدرس خاتونآبادی[۶] و بتول عسکری اشاره کرد.
بانو امین در سال 1362 ه.ش. در اصفهان دار فانی را وداع گفت. جنازهاش در بقعه خانوادگی خاندان امین، در تخت فولاد اصفهان، به خاک سپرده شد.
آثار
بانو امین اصفهانی آثار متعددی به زبانهای فارسی و عربی به رشته تحریر درآورده است. این آثار به شرح ذیل میباشد:
اربعین هاشمیه به زبان عربی[۱]
اولین تألیف وی و مشتمل بر چهل حدیث در توحید و صفات حق تعالی و اخلاق و احکام شرع و متضمّن بیانات فلسفی، عرفانی، اصولی و فقهی است. اين كتاب عصاره انديشه فلسفی و عرفانی بانو است. بانو در سال ۱۳۵۵ق در حالی كه چهل و سه سال از عمر پربركتش میگذرد، آخرين سطرهای اولين كتاب خود را مینگارد. اين كتاب در سال ۱۳۵۶ق به چاپ رسيده است.
مخزن اللئالی فی مناقب مولی الموالی علی علیه السلام[۲]
دومين كتاب بانو كه در سال ۱۳۸۹ق به پايان رسيده است. این کتاب در یک مقدّمه، پنج باب و یک خاتمه به ذکر فضایل و مناقب امیرالمؤمنین علی (ع) میپردازد.
سیر و سلوک در روش اولیاء و طریق سیر سعداء[۳]
محتوای این کتاب همان گونه که از عنوان آن برمیآید در کشف و شهود و سیر الی اللّه است و به نحوی تداعیکننده مناجاتنامه خواجه عبدالله انصاری است. ایشان در بحث فنا و بقا این چنین گفته است:
تا از خود فانی نگردی به او باقی نباشی و تا هر چه داری از دست ندهی به حریم قدس او پی نبری.
بنا به اظهار یکی از شاگردانش، عطار برای سلوک هفت مرحله برشمرده اما ایشان هشت مرحله قائل شده است. در اين كتاب بانو با بيان هشت مرحله سير به سوی خدا و راه يافتن به ملكوت و ذكر حديثی از پيامبر گرامی اسلامی (ص) كه اسماء الهی را ۹۹ عدد میدانند، به شرح و بيان اين اسماء خداوند پرداخته، قلبها را با ياد و نام خدا نورانی میسازد. اين كتاب در سال ۱۳۲۳ش در اصفهان و در سال ۱۳۶۰ش در تهران به چاپ رسيد.
معاد یا آخرین سیر بشر[۴]
این کتاب بیان میکند که برای انسان غیر از نشئه دنیوی، نشئه دیگری در پیش است که ناچار باید در سیر تکاملی، از تمام آن نشئات و مراحل عبور کند و سرانجام، به عالمی برسد که فوق آن عالمی نیست و آن را معاد و قیامت گویند. مطالب مندرج در کتاب، در قالب نه مقاله نگاشته شدهاند. اين كتاب اولين بار در سال ۱۳۲۶ق در تهران و بار دوم در سال ۱۳۳۴ق در تبريز و بعد ازآن هم چند بار در اصفهان به چاپ رسيده است.
مخزن العرفان (فارسی)[۵]
این کتاب که مهمترین اثر ایشان است و عموماً بدان شناخته میشوند تفسیر جامعی از قرآن کریم در ۱۵ جلد است. وی در حین نگارش این اثر عظیم، پس از تفسیر دو جزء اول، از بیم آنکه برای خاتمه کارش، عمر وفا نکند، اقدام به تفسیر جزء سیام میکند چرا كه بنا به قول خودشان سورههای آخر قرآن كمتر تفسير شده و ديگر اين كه غالباً مكی است و حال و هوای خاص خود را دارد، و به ترتیب آن را ادامه داده تا سرانجام در اواخر عمر، این مجموعه به پایان میرسد. روش ايشان در تفسير قرآن بر اين منوال است: ابتدا آيات را میآورد و ترجمه و توضيح آن را بيان میكند. سپس توضيح و چگونگی شأن نزول آيات را ذكر كرده، پس از آن به نقل اقوال مفسران و احاديث حضرات معصومين (ع) پرداخته و در پايان نظر و برداشت خود را عرضه میكند.
در تفسير بيشتر از مرحوم ملاصدرا مطالبی نقل میكند و گاهی نيز از ساير عرفا، از جمله مرحوم فيض استفاده نموده است و در مواردی هم از علامه طباطبائی نقل قول كرده است. اين تفسير احاطه علمی وی را نه فقط در فن تفسير، بلكه در علوم مختلف اسلامی نشان میدهد. از جمله ويژگیهای تفسير بانو امين، خالی بودن از پرگویی و لفاظی است. بيان روان و قابل فهم و لطيف و شيرين كه در آثار ديگر او نيز قابل مشاهده است در این تفسیر نیز حاکم است.
النفحات الرحمانیه فی الواردات القلبیه[۶]
اين كتاب در سال ۱۳۶۹ق با مقدمهای از شيخ عبدالله سبيتی عاملی به زبان عربی در اصفهان چاپ شده است. در سال ۱۳۸۷ش توسط آقای مهدی افتخار به فارسی ترجمه و با عنوان نسيمهای مهربانی به چاپ رسيد.
اخلاق و راه سعادت، ترجمه كتاب طهاره الاعراق ابن مسكويه[۷]
این كتاب در ۵۶ سالگی بانو به پايان رسيده است. وی نظرهای شخصی و برداشتهای خود را در حاشيه كتاب آورده و در متن آن تنها به ترجمه نوشتار ابن مسكويه كفايت نموده است. کتاب دارای جنبه علمی، عملی و اخلاقی است و مشتمل بر نکات و دقایق و لطایف میباشد.
روش خوشبختی و توصیه به خواهران ایمانی[۸]
در این کتاب سعی شده است معنای سعادت و خوشبختی و راه نیل به آن با زبانی ساده و همراه با اندرزهای نیکو به زنان گفته شود. برای این منظور، پس از توضیح پیرامون دو رکن خوشبختی، یعنی آسایش بدن و صحّت مزاج و دیگری آسایش فکر و استراحت خیال و آرامش روح، که در نتیجه رعایت دو اصل اساسی عقاید صحیح و ایمان به مبدأ و معاد و اخلاق نیکو حاصل میشود، به ارکان دین و ایمان میپردازد. در پایان کتاب نیز مباحث آموزندهای پیرامون معنای توسّل به ائمّه اطهار (ع) و شفاعت، مبارزه با خرافات و وسواس، توصیه به خواهران ایمانی، امتیازات، خصوصیات و شرافت زن، تهذیب اخلاق و اصول اخلاق نیک بیان شده است.
جامع الشتّات (عربی)[۷]
این کتاب مشتمل بر پرسشهای متعددی است که استادانی همچون محمّدعلی قاضی طباطبایی، شیخ محمّد طه هنداوی نجفیزاده و سید حسن حسینی از وی پرسیدهاند و پاسخهای مبسوطی که وی برای آنان تحریر کردهاست. این پرسشها و پاسخها توسط شیخ مرتضی مظاهری نجفی، جمعآوری و تنظیم شدهاند.
بانو امین در آثار دیگران
درباره بانو امین آثار بسیاری تاکنون به رشته تحریر در آمده است که در زیر به آنها اشاره میشود:
کتاب
- یادنامه بانوی مجتهد حجهالاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (1371). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات فرهنگی واحد فرهنگی خواهران. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی.
- یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی) (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران.
- مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین رحمت الله علیها (1372). وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، واحد امور فرهنگی زنان. تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران.
- باقری بیدهندی، ناصر (1372). بانوی مجتهد ایرانی. قم: حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی، مرکز انتشارات.
- خواجه نوری، مینا (1374). مجموعه مقالات و سخنرانیهای اولین و دومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره). تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی، دفتر مطالعات فرهنگی بانوان.
- زندگینامه بانوی مجتهده سیده نصرت امین قدس سرها (1376). تنظیم دفتر مطالعات فرهنگی بانوان، مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور فرهنگی.
- عموخلیلی، مرجان (1379). کوکب دری. تهران: پیام عدالت.
- طیبی، ناهید (1380). زندگانی بانوی ایرانی مجتهده نصرت السادات امین. قم: سابقون.
- باقری بیدهندی، ناصر (1382). بانوی نمونه: جلوههایی از حیات بانوی مجتهده امین اصفهانی. قم: بوستان کتاب قم (انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم).
- همایونی، علویه (1382). زندگانی بانوی ایرانی: بانوی مجتهده نصرتالسادات امین. اصفهان: گلبهار.
- کاشانیها، زهرا (1382). بانو امین اصفهانی. تهران: مؤسسه فرهنگی نشر رامین.
- زرکنده، بتول (1384). بانو امین. تهران: مدرسه.
- بزرگداشت حضرت خدیجه (س) و تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین (1384). گردآوری و ویرایش حسینعلی طاهری. قم: پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات: صبح صادق.
- عابدیان، اعظم (1385). بررسی روش تفسیری و مباحث علوم قرآنی مخزن العرفان. تهران.
- گلچینی از آثار بانو آیت الله امین (1385). گردآوری جمعی از اساتید. تهران: فراندیش.
- درویش، مریم و دیگران (1386). یگانه بانوی مجتهدهی ایرانی: بانو مجتهده امین اصفهانی. اصفهان: دادیار.
- رجالی، اعظم (1388). تفسیر موضوعی 24 واژه قرآنی... بر اساس تفسیر مخزن العرفان بانو مجتهده امین. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
- فریده عصر: بررسی علمی و عملی عالمه عارفه بانو مجتهده امین (ره) (1389). جمعی از محققین؛ تهیه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه استان اصفهان. تهران: هستینما.
- اسلامیت، مرضیه (1389). ایرانیان و قرآن: بانو امین و تفسیر مخزن العرفان تراجم تک نگاری. تهران: خانه کتاب.
- حجازی، فاطمه (1391). بانو باید امین باشد. اصفهان: ستارگان درخشان.
- شاکری، مائده (1394). بانوی فرزانگی و فضیلت: سیری در زندگی، احوال و آراء بانو امین. تهران: کانون اندیشه جوان.
- ابوالحسنی، محبوبه (1395). سرو ناز: هفتصد و پنجاه کلمه در اخلاق و سیر و سلوک الیالله از خانم امین( بانوی ایرانی). تهران: تراث.
- گرانپاشا، زهرا (1395). اسطورهای ناشناخته: الگویی برای زنان امروز. تهران: طلیعه پویش.
- آریابخشایش، یحیی (1397). بانو امین اصفهانی. تهران: شرکت انتشارات سوره مهر.
- عزیزی، راضیه (1397). بانو امین: روایتی از زندگی نصرتالسادات امینالتجار. اصفهان: سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان.
- مجموعه مقالات و سخنرانیهای سومین کنگره بزرگداشت بانوی مجتهده سیده نصرت امین (ره) (1397). کانون فرهنگی بانو مجتهده امین. تهران: انتشارات حسابدار.
- چکیده آثار جشنواره پژوهشی بینالمللی بانو امین (1399). معاونت پژوهشی جامعه الزهرا علیهاالسلام. قم: جامعه الزهرا (س).
- تقربی، منصوره (1400). مکاتبات علمی: ترجمه کتاب شریف جامعالشتات. مشهد: نامه نرجس.
- رستگارنسب، معصومه؛ كريمینيا، محمدمهدی؛ انصاری مقدم، مجتبی (1400). روششناسی تفسیری بانو امین در تفسیر مخزن العرفان. قم: جلوه کمال.
- صادقی، عاطفه (1401). بررسی روش تفسیری امام خمینی و بانو امین در زمینه انسانشناسی. تهران: تفکر آینده ساز.
- والیفر، سعید (1401). سیده بانوی امین (ره). تهران: آفتاب گیتی. (کودک و نوجوان).
کتابهای غیرفارسی
- Künkler, Mirjam, and Fazaeli, Roja (2011). The Life of Two Mujtahidahs: Female Religious Authority in Twentieth-Century Iran. In Women, Leadership and Mosques, Changes in Contemporary Islamic Authority. Edited by Masooda Bano and Hilary E. Kalmbach, 127–160. Leiden, The Netherlands: Brill.
- Fazaeli, Roja (2013). Mujtahida. In The Oxford Encyclopedia of Islam and Women. Edited by Natana J. DeLong-Bas. Oxford: Oxford University Press.[۹]
- عباس، دلال (2018). نصرت أمين، مجتهدة عالمة في الزمن الصعب. بیروت: دارالمحجة البیضاء.[۱۰]
پایاننامه
اندیشهها و آراء بانو امین موضوع رسالهها و پایاننامههای چندی قرار گرفته است[۱۱] که عبارتند از:
دکتری
- منانی، فرشته (1396). تبیین و تحلیل مبانی انسانشناختی بانو امین و تأثیر آن بر اسلامیسازی علومانسانی. دانشگاه معارف اسلامی قم.
- رئوف سیدنژاد، سیدحمیدرضا (1400). بررسی نفسشناسی عرفانی در تفاسیر بیان السعاده سلطان محمد گنابادی و مخزن العرفان سیّده نصرت امین. دانشگاه سمنان.
کارشناسی ارشد
- ندری ابیانه، شایسته (1377). تحقیق در زندگی بانو مجتهده امین و بررسی تفسیر مخزن العرفان. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی.
- پوردیان، صغری (1383). بررسی منهج تفسیری بانو امین اصفهانی در «مخزن العرفان». دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا.
- نجفی، زینب (1390). بررسی مسائل فلسفی تفسیر بانو امین (مخزن العرفان). دانشگاه اصفهان.
- گشتاسبی، مریم (1392). بررسی احکام فقهی بانوی مجتهده نصرتبیگم امین. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یاسوج، دانشکده علوم انسانی.
- توسلی دینانی، فاطمه (1392). تحلیل طلاق از دیدگاه مفسران معاصر شیعه (آیت الله مکارم شیرازی، علامه طباطبائی، علامه جوادی آملی، بانو مجتهده امین). دانشگاه اصفهان.
- شعبانی، زینب (1393). تحلیل زن کامل در قرآن بر مبنای آرای چهار مفسرمعاصر شیعه (علامه طباطبائی، علامه جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی، بانو مجتهده امین). دانشگاه اصفهان.
- مؤمنی راد، فهیمه (1393). بررسی عوامل تحکیم و تشکیل خانواده از دیدگاه چهار مفسر بزرگ معاصر (علامه محمدحسین طباطبائی، آیت الله ناصر مکارم شیرازی، آیت الله جوادی آملی، بانو مجتهده امین) در قرآن. دانشگاه اصفهان.
- شهبازاوغلی، مهدی (1394). بررسی رعایت قواعد تفسیری در تفسیر مخزن العرفان. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
- نظری، فرزانه (1394). مقایسه دیدگاه بانو امین و شیخ طبرسی درباره داستان حضرت موسی (ع) در قرآن. دانشگاه الزهراء.
- داوری دولتآبادی، زهرا (1394). تبیین مبانی فلسفی تعلیقات بانو امین بر کتاب تهذیبالاخلاق مسکویه. دانشگاه قم.
- براریان مرزونی، رقیه (1395). شخصیتشناسی زن با رویکرد تطبیقی در تفسیر مخزن العرفان و تسنیم. دانشگاه مازندران.
- سلیمانی درچه، مرضیه (1395). اندیشههای کلامی بانو امین در نبوت و امامت (با تأکید بر مخزن العرفان). دانشگاه اصفهان.
- صالحی، مرضیه (1396). جایگاه و نقش دانش کلام در تفسیر مخزن العرفان. دانشگاه اراک.
- گلی فروشانی، عزت (1396). بررسی قواعد ادبی تفسیر مخزن العرفان. دانشگاه کاشان.
- حاج محمدی، سمیرا (1397). مطالعه تطبیقی سلوك عرفانی از دیدگاه آیت الله شاه آبادی و بانو امین. دانشگاه اصفهان.
- فرجی، شبنم (1397). بررسی آراء و مبانی فلسفی و کلامی بانو امین. دانشگاه تهران.
- صالحی گلافشانی، رحیمه (1398). بررسی موضوع رؤیت خداوند از دیدگاه بانو مجتهده امین و فخر رازی. دانشگاه حکیم سبزواری.
- داداشی پله شاهی، پوران (1399). نقد و بررسی رویکرد تربیتی- هدایتی عرفان محور تفسیر مخزن العرفان بانوی اصفهانی. دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم.
- دشتی، زینالعابدین (1401). مراحل تربیت قرآنی از منظر تفسیر مخزن العرفان بانو امین اصفهانی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
مقالات
درباره بانوی مجتهده امین اصفهانی مقالات بسیاری در نشریات داخلی[۱۲] و خارجی[۱۳] نوشته شده است.
منابع
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ ۱٫۲ یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی) (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. صص 17-23.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ فرزین، مهدی (1389). فریده عصر. تهران: هستینما. صص89-92.
- ↑ فرزین، مهدی (1389). فریده عصر. تهران: هستینما. ص83.
- ↑ همایونی، علویه (1382). زندگانی بانوی ایرانی. اصفهان: گلبهار. صص60-62.
- ↑ فرزین، مهدی (1389). فریده عصر. تهران: هستینما. ص97.
- ↑ همایونی، علویه (1382). زندگانی بانوی ایرانی. اصفهان: گلبهار. صص72-75.
- ↑ یادنامه بانوی مجتهده حجه الاسلام و المسلمین سیده نصرت امین (مشهور به بانوی ایرانی) (1372). تهیه و تنظیم مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی (واحد فرهنگی خواهران). تهران: مؤسسه نمایشگاههای فرهنگی ایران. ص32.
پیوند به بیرون
- سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
- arabicbookshop
- oxfordbibliographies
- ایرانداک
- پایگاه مجلات تخصصی نور
نگارخانه
نویسنده: حکمت بروجردی